Bukefalos 28 år!

Frätskador på tänderna

Bacardi

Trådstartare
Är det någon av er som har kraftiga frätskador på tänderna?

Var hos tandläkaren nyligen då de konstaterade att jag har mycket frätskador i tänderna. Har totalslutat med att småäta läsk och godis men är livrädd rent ut sagt, vågar knappt äta något alls nu längre.
Går emaljen att återställa eller något? :cry:
 
Emaljen går inte att återställa, men man kan lägga på nån slags porslin eller vad det är om tänderna är i dåligt skick.
Undvik sura livsmedel (sura - inte söta) och se till att du inte är torr i munnen (saliv hjälper till att skydda)

Du borde ha fått information från tandläkaren/tandhygienisten hoppas jag?
 
Är det någon av er som har kraftiga frätskador på tänderna?

Var hos tandläkaren nyligen då de konstaterade att jag har mycket frätskador i tänderna. Har totalslutat med att småäta läsk och godis men är livrädd rent ut sagt, vågar knappt äta något alls nu längre.
Går emaljen att återställa eller något? :cry:
Drick alltid med sugrör så kan du fortsätta att dricka läsk och sånt. De minskar risken för sådant iallafall.
 
Jag har frätskada på en tand (hur nu det gått till) men jag gör inget speciellt och eftersom jag går på regelbundna kontroller så ser vi ju att inget händer med tanden trots att jag dricker tex redbull emellanåt. Dricker dock alltid sugarfree.

Kommer nog för övrigt sätta lagom ljusa porslinsfasader på mina tänder (de främre) sen eftersom jag tycker det är fint, men det blir nog först nästa eller nästnästa år. Detta då jag inte vill bleka de och jag tänker att om några år (5-10) kommer jag säkert behöva bleka.
 
Är det någon av er som har kraftiga frätskador på tänderna?

Var hos tandläkaren nyligen då de konstaterade att jag har mycket frätskador i tänderna. Har totalslutat med att småäta läsk och godis men är livrädd rent ut sagt, vågar knappt äta något alls nu längre.
Går emaljen att återställa eller något? :cry:

Jag har efter tidigare ätstörningar och framförallt en graviditet där jag spydde 10+ gånger per dygn i 8 månader. Ordern från tandvården är i matväg ingen läsk, ingen saft/juice/vatten med citronsyra i (dvs typ allt smaksatt vatten), ingen frukt med syra (vilket är typ all frukt förutom banan känns det som :banghead:), ingen syrlig mat, inga sura godisar. I övrigt vara noga med flourskölj och använda särskild tandkräm vid tandborstning.

Tack och lov kan man äta choklad :banana:

Synda kan man göra ibland men då dricka med sugrör och inte bita med ffa framtänderna i sur frukt mm.
 
Jag har efter tidigare ätstörningar och framförallt en graviditet där jag spydde 10+ gånger per dygn i 8 månader. Ordern från tandvården är i matväg ingen läsk, ingen saft/juice/vatten med citronsyra i (dvs typ allt smaksatt vatten), ingen frukt med syra (vilket är typ all frukt förutom banan känns det som :banghead:), ingen syrlig mat, inga sura godisar. I övrigt vara noga med flourskölj och använda särskild tandkräm vid tandborstning.

Tack och lov kan man äta choklad :banana:

Synda kan man göra ibland men då dricka med sugrör och inte bita med ffa framtänderna i sur frukt mm.
Jag spydde typ 20 gånger om dagen hela min graviditet men tandläkaren sa att en graviditet är för kort period för att få frätskador från. Drack dock massor med vatten för att spä ut spyan typ, om det funkar lämnar jag åt någon mer kunnig att svara på.

Fy fan dricka med sugrör är ju skitäckligt :p
 
Jag har frätskada på en tand (hur nu det gått till) men jag gör inget speciellt och eftersom jag går på regelbundna kontroller så ser vi ju att inget händer med tanden trots att jag dricker tex redbull emellanåt. Dricker dock alltid sugarfree.

Jag trodde att det är främst kolsyran som gör att man ska undvika läsk och mineralvatten. Har sötningsmedel kontra socker mycket med det att göra?
 
Jag trodde att det är främst kolsyran som gör att man ska undvika läsk och mineralvatten. Har sötningsmedel kontra socker mycket med det att göra?

Nu minns jag inte riktigt vad hon sa (läs lyssnade inte så noga) men sugarfree/light var bättre än vanlig läsk och allra bäst var såklart vatten utan kolsyra.
 
Var sitter frätskadorna? Jag har massor med skador i emaljen på mina framtänder - men det beror på att jag borstat för hårt. Det är sant! Min tandläkare bad mig t.ex. visa hur jag borstar och VAR jag börjar borsta - och jag börjar alltid borsta mitt fram. Nu har jag jättetunn emalj fram och det är inte kul alls. (Jag dricker aldrig läsk och har aldrig kräkts annat än de gånger jag haft magsjuka...)
 
Jag har en ärftlig tandsjukdom som gör att jag har väldigt lite eller helt saknar emalj på en del tänder. Äter vad som helst ändå och klarar mig för det mesta utan hål numera. Sköter tänderna noga och sköljer med fluor. Har porslinslaminat på framtänderna upptill, mest för att de var så små, gula och fula innan. Men, som sagt, i övrigt inga problem! Så det där är väl inget att hetsa upp sig över, tycker jag. :)
 
Ja oftast var det ju flera gånger i timmen med lite uppstötningar där imellan. Enligt alla i tandvården jag pratat med är det vanligt med kraftiga emaljskador om man haft HG så tror din tandläkare kanske inte hade koll. Blev förprioriterad i kön för koll pga jag hade haft HG. Har haft magsaft i munnen betydligt fler gånger som gravid än under mina ätstörningsår.

Jag spydde typ 20 gånger om dagen hela min graviditet men tandläkaren sa att en graviditet är för kort period för att få frätskador från. Drack dock massor med vatten för att spä ut spyan typ, om det funkar lämnar jag åt någon mer kunnig att svara på.

Fy fan dricka med sugrör är ju skitäckligt :p
 
Jag trodde att det är främst kolsyran som gör att man ska undvika läsk och mineralvatten. Har sötningsmedel kontra socker mycket med det att göra?

Ffa är det citronsyran som är skadlig och inte kolsyran, kolsyra neutraliseras relativt lätt och snabbt av saliven.
 
Ja oftast var det ju flera gånger i timmen med lite uppstötningar där imellan. Enligt alla i tandvården jag pratat med är det vanligt med kraftiga emaljskador om man haft HG så tror din tandläkare kanske inte hade koll. Blev förprioriterad i kön för koll pga jag hade haft HG. Har haft magsaft i munnen betydligt fler gånger som gravid än under mina ätstörningsår.

Möjligt, jag spydde dock minst lika mkt och klarade mig från frätskador så dina tänder kanske var sköra sen innan, medan mina var oskadda sen tidigare och därför fixade 8-9 månader av konstant kräkande. Här var det inte tal om extra koll/prioriterad utan bara att det är alldeles för kort tid för att utveckla frätskador, sen kanske det var fel och jag hade tur som klarade mig.
 
Det där med kolsyra har hur många olika bud som helst. Min tandläkare säger att det är jätteskadligt, sambons tandläkare säger att det inte är skadligt öht, att man kan dricka hur mycket kolsyrad dryck man vill och att det är "falsk marknadsföring" att det heter kolsyra.

Jag har lättare frätskador på mina tänder. Är noga med att borsta, tar fluortabletter två ggr om dagen. Ett vanligt fel många gör är att skölja munnen efter att de borstat tänderna, och därmed sköljer bort fluoret i tandkrämen.
 
Det där med kolsyra har hur många olika bud som helst. Min tandläkare säger att det är jätteskadligt, sambons tandläkare säger att det inte är skadligt öht, att man kan dricka hur mycket kolsyrad dryck man vill och att det är "falsk marknadsföring" att det heter kolsyra.

Jag har lättare frätskador på mina tänder. Är noga med att borsta, tar fluortabletter två ggr om dagen. Ett vanligt fel många gör är att skölja munnen efter att de borstat tänderna, och därmed sköljer bort fluoret i tandkrämen.

Apropå kolsyra...

Jag slarvade rätt mkt med att gå till tandläkaren i ca 10 års tid, och kan väl inte säga att jag borstar tänderna supernoga (gör det dock!).
Och min största last i livet är pepsi max!

När jag pallrade mig till tandläkaren efter dessa 10 år utan kontroller, så hade jag ett liitet hål och knappt ngn tandsten. Inga skador öht.
Och då pratar vi om pepsimaxdrickande nästan dagligen.

Så i mitt fall iaf så verkar inte kolsyran påverka tänderna, utan kanske tom hålla dom rena? ;) Det intalar jag mig iaf hehe.
 
När det gäller att tandborstning kan skada så beror väl mycket på när man borstar tänderna, jag har lärt mig att man aldrig ska borsta tänderna efter man ätit eller druckit tex för då är risken större att det sliter på dom.
 
Jag har skadat emaljen på mina änder. Både genom att borsta för ofta och för hårt och genom att gnissla tänder(baksidan av övre framtänderna har nötts).

Som jag fattat är det liksom inte så mkt man kan göra åt det. Mitt är väl inte allvarligt nog för större ingrepp ska behövas. Men jag fick skäll av tandis och borstar nu försiktigare.
 
Kolla upp så magen är i skick! Finns bakterier från apoteket att pröva med tex som första försök.
 
Jag har emaljskador på tänderna, värst på kindtänderna. Emaljen går inte att återställa utan de tänder man får problem med fixas med att de lägger på något, lite olika vad men det är inte som en vanlig lagning. Jag har behövt åtgärda en tand hittills. Mina tänder är i övrigt väldigt bra. Jag har haft två hål i mitt liv varav ett i en mjölktand men jag har en medfödd sjukdom som gör emaljen skör och jag har gastropares vilken gjorde att jag under den värsta perioden som varade i 2,5 år spydde 50-60 gånger/dag.
Det man kan och bör göra för att inte slita på emaljen mer är att alltid använda bettskena när man sover och att använda eltandborste med mjuk borste. Har man tendens att borsta hårt är det klokt att köpa en eltandborste som stannar om man trycker för hårt. Jag har också en mjuk skena både för över och underkäken som man lägger en flourgel i och som ska användas två gånger/dag. Socker äter jag väldigt lite av ändå vilket min tandläkare vet så det har hon inte sagt något om men jag får ont i tänderna av godis de få gånger jag äter det så det fräter helt klart.
Om man har fått problem med tänderna efter ätstörningar, kräkningar vid graviditet och dylikt så kan man ansöka om hjälp för att fixa tänderna när problemet med kräkningar har upphört. Prata med din tandläkare om det.
 

Liknande trådar

Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 568
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Hej! Har redan skrivit och svarat i tråd om detta. Har läst och läst och läser för att hitta något som kan förbättra mina tänders...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: Amha
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 246
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp