Bukefalos 28 år!

Frätskador på tänderna

Jag har också frätskador, främst på framtänderna. Har fått det av för mycket läsk, för hård tansborstning och tandgnissel. Jag blev ordinerad att borsta tänderna med en mjuk eltandborste, använda speciell tandkräm, ha bettskena på natten och fluxa 2-3 gånger om dagen.

Efter den här tråden känner jag att det kan vara värt att börja med flourtabletter och ta upp med tandläkaren om att åtgärda de värst drabbade tänderna. Visste inte att man kunde sätta fasader t.ex.
 
Tandläkarna har alltid kommenterat mina tänder när de får se dem, många har sagt "oj vad slitna de är" men en tandläkare utbrast "men du har ju ingen emalj!" första gången hon tittade i min mun. Jag tyckte det lät konstigt. Kan man verkligen ha tänder utan emalj? Eller vad menade hon? Inte så lätt att fråga heller när man sitter med munnen uppspärrad och full av saker!.... :D

Några tandläkare har gett mig broschyrer om hur man sköter tänder med frätskador, men jag har aldrig fattat om det är det jag har. Tydligen har jag dålig emalj i alla fall. Men jag har alltså fått dessa kommentarer i hela mitt 45-åriga liv ända sen jag var barn, så det har inte riktigt betytt nånting för mig och jag har väl egentligen aldrig brytt mig. Trodde liksom att de sa så till alla. :p Jag misstänker att mitt tandproblem är nånting medfött. Mina tänder är missfärgade och har alltid varit, någon tandis sa att det var fluoros, men då ska ju emaljen vara starkare om man har det efter vad jag har fått höra, så det borde det väl inte vara?... En annan tandläkare hoppade nästan baklänges när han såg mina tänder och sa "oj, du kan inte ha haft det lätt - jag förstår att du måste ha blivit retad för de där!", men just mina tänder har faktiskt sluppit den uppmärksamheten. :)

I vilket fall som helst så får jag perioder - kanske ett par gånger om året - då det gör jätteont i alla tänder i hela munnen och då kan jag knappt tugga överhuvudtaget. Då tar jag fluortabletter och låter tandkrämen ligga kvar på tänderna över natten, och efter någon eller några veckor går det över. Sen lever jag "som vanligt" däremellan. Vill egentligen inte ta fluor och har provat tandkräm utan, men då fick jag genast superont i tänderna, så jag måste nog helt enkelt använda fluortandkräm antar jag.

Så jag tycker att det generellt sett funkar ganska bra, skulle inte säga att det behöver vara någon egentlig anledning till oro. :) 45 år verkar man klara sig hyfsat "utan emalj" i alla fall. ;)
 
Många borstar för hårt och fel.
Jag är noga med att inte borsta tänderna direkt efter att jag ätit utan låta det gå minst en halvtimme. Samma med vin och ev läsk.
Är emaljen skadad så är den. Det du kan göra är att se till att det inte blir värre.
Det är tex bättre att ha en vana att borsta tänderna innan frukosten och inte efter.
 
Här också emaljskador. Jag får ont av att äta surt godis (älskar surt godis :cry:) och kan knappt borsta tänderna på 2-3 dagar sen.
Men jag har nog borstat bort det mesta av min emalj. Även tandköttet på tänderna är bortborstat. Sen pressar jag tänder så vissa har börjat spricka, så nu är det bettskena på nätterna.
 
Jag har en ärftlig tandsjukdom som gör att jag har väldigt lite eller helt saknar emalj på en del tänder. Äter vad som helst ändå och klarar mig för det mesta utan hål numera. Sköter tänderna noga och sköljer med fluor. Har porslinslaminat på framtänderna upptill, mest för att de var så små, gula och fula innan. Men, som sagt, i övrigt inga problem! Så det där är väl inget att hetsa upp sig över, tycker jag. :)
Får du aldrig ont/ilningar osv?
 
Så märkligt, vilket sammanträffande! Jag googlade precis emaljerosion på tänder.... I mitt fall lär det bero på för hård tandborstning (!), det är båda framtänderna upptill som har skador. De ilar jämt och det börjar se illa ut. Ser framför mig hur jag måste slipa ner dem till två små piggar och sätta dit fasader.....
 
Jag har en ärftlig tandsjukdom som gör att jag har väldigt lite eller helt saknar emalj på en del tänder. Äter vad som helst ändå och klarar mig för det mesta utan hål numera. Sköter tänderna noga och sköljer med fluor. Har porslinslaminat på framtänderna upptill, mest för att de var så små, gula och fula innan. Men, som sagt, i övrigt inga problem! Så det där är väl inget att hetsa upp sig över, tycker jag. :)
Hur ser porslinslaminat ut? Ser det naturligt ut? Behövde du slipa ner själva tanden innan? (Oj, ser att svaret var från 2018...!)
 
Så märkligt, vilket sammanträffande! Jag googlade precis emaljerosion på tänder.... I mitt fall lär det bero på för hård tandborstning (!), det är båda framtänderna upptill som har skador. De ilar jämt och det börjar se illa ut. Ser framför mig hur jag måste slipa ner dem till två små piggar och sätta dit fasader.....
Det är så jag föreställer mig min framtid med 🤪🙈. Jag har druckit surt samt inte varit på topp så att säga. Tror även att sura uppstötningar varit inblandade. Stressigt levene mm. Har en tid hos tandis imorgon. Nervös!!!
 
Apropå kolsyra...

Jag slarvade rätt mkt med att gå till tandläkaren i ca 10 års tid, och kan väl inte säga att jag borstar tänderna supernoga (gör det dock!).
Och min största last i livet är pepsi max!

När jag pallrade mig till tandläkaren efter dessa 10 år utan kontroller, så hade jag ett liitet hål och knappt ngn tandsten. Inga skador öht.
Och då pratar vi om pepsimaxdrickande nästan dagligen.

Så i mitt fall iaf så verkar inte kolsyran påverka tänderna, utan kanske tom hålla dom rena? ;) Det intalar jag mig iaf hehe.

Min son drack minst en 33 cl ramlösa under en period och tandläkaren gav honom restriktionen då han hade början till frätskador.
 
Hur ser porslinslaminat ut? Ser det naturligt ut? Behövde du slipa ner själva tanden innan? (Oj, ser att svaret var från 2018...!)
Jag har fått lagt en tunn komposityta på mina hörntänder i överkäken pga kritkaries och missfärgningar. Det är inte "äkta" fasader utan är bara en tunn yta som tandläkaren lägger på, samma material som man använder när man lagar hål i tänderna. Tandläkaren slipade ytan på tänderna för att få ett bra fäste och sen la han på massan och jämnade till ytan på plats innan det härdades med UV-ljus. Materialet är något transparent så har man svåra missfärgningar kan man behöva riktiga fasader men på mig funkar det bra. Tittar man jättenära kan man se att lite av kritkarisen lyser igenom men då ska man kolla nära och med bra ljus. Till vardags när man ler och pratar ser det ut som vilka normala tänder som helst. Jag går hos en privat tandläkare och betalade ca 1000 kr per tand för detta till skillnad mot 6000 kr eller mer per tand för riktiga fasader. Min tandläkare tyckte att jag ändå har så pass bra tänder i övrigt att han inte rekommenderade att sätta riktiga fasader i första hand eftersom det är ett större ingrepp där man också gör mer åverkan på den riktiga tanden. Den kompositytan jag har nu kan jag välja att slipa bort om jag vill och mina tänder kommer vara fullt fungerande även utan. Nackdelen är att hållbarheten inte kan garanteras på samma sätt som med riktiga fasader och tandläkaren kan inte lämna någon garanti på jobbet. Jag har haft mina nu i ca 3 månader och är jättenöjd. Vi får se hur länge de håller men jag är noga med vad jag äter och hur jag biter i saker för att inte utsätta dem för onödiga påfrestningar. Är försiktig med att tex gnaga på revben, bita i hårda morötter osv och använder aldrig tänderna för att öppna förpackningar tex.
 
Hej!
Tack för tips. Går hos folktandvården men sugen på att byta till privat. De tog inte emot nya patienter i pandemitider. Snart kanske! Känner att mer hjälp finns att hämta hos privata kliniker.
Har köpt tandkrämen Biomed calimax och X-antal olika sensodyn. Känner inga ilningar i nuläget. Konstig känsla i framtänderna men tror att det kan vara för att jag känner efter och är nitisk. Fråga om kritkaries. Gissar att det är det jag fått. En kalkig lite skrovlig fläck på tanden. Kan inte det bli ett hål? Tänker att du kapslat in? Men det händer kanske inget när den inte får kontakt med några födoämnen? Är detta resultat av att emaljen inte pallar?
 
Hur ser porslinslaminat ut? Ser det naturligt ut? Behövde du slipa ner själva tanden innan? (Oj, ser att svaret var från 2018...!)
Haha, ja gammal tråd. Det ser helt naturligt ut. Ingen kan se att det inte är mina riktiga tänder (vilket det ju i och för sig är under men inte utanpå) och det har hållt i säkert 25 år nu om inte mer.
 
Haha, ja gammal tråd. Det ser helt naturligt ut. Ingen kan se att det inte är mina riktiga tänder (vilket det ju i och för sig är under men inte utanpå) och det har hållt i säkert 25 år nu om inte mer.
Du menar kompositytan? Hur många tänder har du det på?
 
Hur ser porslinslaminat ut? Ser det naturligt ut? Behövde du slipa ner själva tanden innan? (Oj, ser att svaret var från 2018...!)
Mitt ex hade flera porslinstånder pga något genetiskt fel där han saknade flera tänder. Man kunde absolut inte se någon skillnad.

Men han hatade dem över allt. Kanske främst för att han tyckte sig känna att de inte satt riktigt 100%. Han saknade ju vissa tänder så det var en brygga på fyra eller kanske sex tänder som satt fast i kanske två tandpiggar. Det kan säkert kännas lite löst då.
 
Hej!
Tack för tips. Går hos folktandvården men sugen på att byta till privat. De tog inte emot nya patienter i pandemitider. Snart kanske! Känner att mer hjälp finns att hämta hos privata kliniker.
Har köpt tandkrämen Biomed calimax och X-antal olika sensodyn. Känner inga ilningar i nuläget. Konstig känsla i framtänderna men tror att det kan vara för att jag känner efter och är nitisk. Fråga om kritkaries. Gissar att det är det jag fått. En kalkig lite skrovlig fläck på tanden. Kan inte det bli ett hål? Tänker att du kapslat in? Men det händer kanske inget när den inte får kontakt med några födoämnen? Är detta resultat av att emaljen inte pallar?
Kritkaries är precis som du säger vita kalkliknande fläckar man får på tänderna, oftast i tandköttskanten och är ett förstadium till riktig karies. Kritkaries blir hål så småningom om man inte sköter tänderna som man ska men det är inte som en sjukdom som utvecklas av sig själv utan man måste exponera tanden för plack, mat osv för att det ska förvärras. Sätter man en fasad utanpå så blir det som en skyddande barriär. Kritkaries som är ytligt kan man ibland slipa bort. Har man däremot fått riktiga hål i tänderna måste dessa behandlas först innan man kan lägga på en fasad eller komposityta eftersom hålen innehåller bakterier som måste bort. Lägger man en fasad över ett fullt utvecklat hål så kommer man få problem så småningom.

Kritkaries uppstår när emaljen luckras upp och blir porös pga dålig tandhygien, mediciner eller dåliga kostvanor. Emaljen orkar inte stå emot utan börjar vittra sönder. Man kan bromsa bildandet av kritkaries genom att få bukt med grundproblemet och kritkaries är inget som nödvändigtvis behöver behandlas utan ofta räcker det med att man håller koll så det inte bildas hål och är extra försiktig med skadliga drycker och mat som godis och läsk som fräter på emaljen ännu mer.
 

Liknande trådar

Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 568
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Hej! Har redan skrivit och svarat i tråd om detta. Har läst och läst och läser för att hitta något som kan förbättra mina tänders...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: Amha
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 246
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp