Fråga ang. bett storlekar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 359
S

Sentenced

Fråga ang. bett storlekar + strl täcke!

Om en häst har t ex strl 13.5 i vanligt tränsbett- ska den då ha 12.5 i strl om man ska byta till pelham(oledat) eller jaktkandar?

Har nämligen hört att man ska ha en strl mindre på stångbett eftersom man inte behöver ha de där extra milimetrarna utanför mungipan? Och att om stångbettet är för långt så lägger hästen gärna huvudet på sne eftersom det inte ligger så stabilt som det kan göra i munnen?

Ska ju handla på Annexet imorrn så jag vill gärna veta om jag ska köra med marginal på sidorna även med bett med hävstångsverkan eller om jag ska ta utan extra mm på sidorna?

Tips och råd tack!!:) :bow:

+

Ni som har hästar med mkh ca 1.65 - 1.70 cm- vad har ni för täckes storlekar? 145? 155? *nyfiken*:p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga ang. bett storlekar + strl täcke!

Jag har samma storlek på stång och tvådelat...men jag tror att det varierar lite hit o dit faktiskt. Har två olika tvådelat bett hemma nu, ett passar perfekt o ett sticker ut lite mera, trots att båda är 12, 5 cm :confused: beror nog på hur mundelen ser ut också (mullen mouth, port etc). är nog säkrast att alltid ta hem o testa först...

att en stång ska passa precis har du rätt i...

Sv: Fråga ang. bett storlekar!

hmm.. Jag kanske kan göra så att jag köper två pelham och två jakt.. Både i strl 13.5 och 12.5. :idea:

Så kan man ju prova sig fram och sen sälja det som passade minst bra?:D
Har tänkt köpa oledat pelham med ganska "låg" tungfrihet och ev. korta skänklar.

Sv: Fråga ang. bett storlekar + strl täcke!

Efter alla jag hört med så ska man ha en storlek mindre på det oledade bettet.

Så har jag å det har funkat bra. Jag har 11,5 på ledade bett å 10,5 på oledad å hade hon inte tyckt om det så hade hon nog reagerat och inte velat riktigt som vanligt.

mm.. det verkar ju logiskt att det skulle vara kortare strl på oledat ja..:idea:

Jag mätte alla mina bett idag, kandar stång, liverpool bett, bubbelbett, tre-delat och rakt egg bett, som förberedelse inför imorrn på globen. O alla hade samma storlek, 14,5 utom bubbelbettet det var bara 14. Men när jag köppte mitt raka egg bett tog jag ett som på lappen det stog 14,5 men när jag testade det så var det alldeles för stort så jag bytte till 13,5 men när jag idag mätte det så var det ju 14,5 så mått-bandet för hänga med imorrn:D

Sentenced skrev:
Så kan man ju prova sig fram och sen sälja det som passade minst bra?:D

Jo det är nog smartast... o jag vet ju personligen att det finns folk som vill köpa bett begangnade o lite billigare :smirk:

ang täckes stl så har mitt vbl, 170 mkh, 145 i vissa täcken o 155 i andra. Beror ju på hur dom är skuren o så :crazy: Men ett termotäcke jag har som är förstort, tycker jag inte att det gör nånting, dels så har hon det bara inne o då ligger det ju där det ligger ändå, o sen så köpte jag de på hästloppis för 100 kr, nästan oanvänt, å då struntar jag i om det är lite för stort!! 100kr är ju ändå bara 100 kr!! :bump:

jag har 10.5 (tror jag det är?) på rakt tränsbett, 11,5 på tredelat och 12,5 på jaktkandar. Tro det eller ej, jag blev själv förvånad över det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en fundering angående bett till B-ponnymun för främst körning och tömkörning. Tänderna är kollade och är fina men det hittades...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: annakg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka