Fråga om benlindor

Det har nog varit "mode" i över 15 år nu.

Ja, och bara för att det är "mode" betyder inte att det är rätt.

Innan det blev mode att just använda fleecelindor som ridbandage användes fleecelindor enbart till stallbandage att ha över natten om hästen hade problem med att den svullnade i benen.

Jag blev lärd för typ 40 år sedan att linda benen vid ridningen - då gällde det att vara riktigt säker på att det behövdes och det var mycket noga HUR man lindade. För lindade man fel kan det göra mer skada än nytta.

Framför allt så var det mycket viktigt att man använde ELASTISKA lindor för att få ett stadigt ridbandage (plus padd under såklart). Vid fleece (som är oelastiskt) finns det stor risk att bandaget rör på sig och kan ge skador.

Men nu - hur fan får ens man tag på elastiska lindor??? :banghead: Det är bara fleece som säljs - i alla möjliga och omöjliga färger :cautious:

/Lizzie
 
Bilden vara bara som exempel, jag vet inte vilka lindor man brukar använda vid träning.

För drygt 15 år sedan var det någon "kändisryttare" som började linda med fleecelindor som ridbandage - sedan har det bara exploderat.

Ska man linda ridbandage ska man egentligen använda elastiska linda för att minimera risken för skador vid lindning av ben. Denna typ av lindning ser man typ aldrig idag. Det verkar vara en kunskap som försvunnit.

Dessutom säljs det nästan uteslutande bara fleecelindor och hur ska man då vet (om man inte är gammal som jag) vad som ska användas.

/Lizzie
 
Ja, och bara för att det är "mode" betyder inte att det är rätt.

Innan det blev mode att just använda fleecelindor som ridbandage användes fleecelindor enbart till stallbandage att ha över natten om hästen hade problem med att den svullnade i benen.

Jag blev lärd för typ 40 år sedan att linda benen vid ridningen - då gällde det att vara riktigt säker på att det behövdes och det var mycket noga HUR man lindade. För lindade man fel kan det göra mer skada än nytta.

Framför allt så var det mycket viktigt att man använde ELASTISKA lindor för att få ett stadigt ridbandage (plus padd under såklart). Vid fleece (som är oelastiskt) finns det stor risk att bandaget rör på sig och kan ge skador.

Men nu - hur fan får ens man tag på elastiska lindor??? :banghead: Det är bara fleece som säljs - i alla möjliga och omöjliga färger :cautious:

/Lizzie
Det går utmärkt att linda stadigt med fleecelindor utan att det rör på sig. De flesta har nog padd även under fleece.

Självklart ska man linda rätt. Men elastiskt eller fleece har väldigt lite med den saken att göra.

Jag tror nog att du överdriver det här en aning. Bara för att du lärde dug för 40 år sen att det skulle vara på ett visst sätt så behöver ju inte det stämma.
 
Jag tycker fleece sitter stadigt de också, har alltid filtpad under. Har aldrig flyttat sej på något sätt.
fleece är ju inte helt stumt heller.

Men de som blir bäst är 50/50 elastiska/fleece. De är nog lättare att hitta än helelastiska.
 
Det går utmärkt att linda stadigt med fleecelindor utan att det rör på sig. De flesta har nog padd även under fleece.

Självklart ska man linda rätt. Men elastiskt eller fleece har väldigt lite med den saken att göra.

Jag tror nog att du överdriver det här en aning. Bara för att du lärde dug för 40 år sen att det skulle vara på ett visst sätt så behöver ju inte det stämma.


Fleece eller elastiskt har i allra högsta grad med saken att göra. De har helt olika syften.

/Lizzie
 
@MissFideli det är en jättetrend ang väldigt höga paddar på dressyrhästar. Just bilden du använt som exempel är en ”dålig representant” då det är så estetiskt slarvigt 😚 vanligtvis lindas och paddas det betydligt snyggare upp över knäet på dem .

Syfte : många hävdar ”stöd, ökad blodcirkulation, skydd” osv.

Just detta höga lindande upp över knäet fyller inga såna funktioner i sig . Det är främst ett mode .

Om man vill Linda men är osäker på om man kan /vet hur , så kan det vara lite bättre, trent tekniskt, att hellre dra upp padden högre över knät, jmf med att Linda precis under. Det finns ett känsligt mindre ben precis under karpus- ärtbenet- som är känsligt för tryck ffa om en skarv på någon Linda som lindats fel/för hårt trycker där.
 
Senast ändrad:
Om ni läste min länk ovan är det inte bara värmen och att lindorna glider som kan ge problem utan även att de suger åt sig vätska i form av svett och yttre väta. De blur alltså tyngre och ändrar hästen sätt att röra sig......
 
Har du aldrig ridit ute tex på en ridbana det regnar och lindorna blir blöta?

Jo jag rider ute massor på olika ridbanor med lindor i regn och blött. Aldrig någonsin erfarit att lindorna blir så blöta . Yttre sidan på lindorna blir stänkta/lite blöta men aldrig resten av lindan och aldrig att det kasar .
 
Har du aldrig ridit ute tex på en ridbana det regnar och lindorna blir blöta?
Jag har, pisseblöta efter dryga timmen i skogen😫. Fösta och sista gången jag red med fleecelindor, mina elastiska var i maskinen när en granne ringde och frågade om jag ville rida ut och hört att andra rider i stallindor så testade.

Har nu mer hittat skydd som passar den hästen bra bak så lindar inte länge för ridning.
 
Jag har, pisseblöta efter dryga timmen i skogen😫. Fösta och sista gången jag red med fleecelindor, mina elastiska var i maskinen när en granne ringde och frågade om jag ville rida ut och hört att andra rider i stallindor så testade.

Har nu mer hittat skydd som passar den hästen bra bak så lindar inte länge för ridning.

Vad är syftet med att rida med lindor i skogen ?
 
@MissFideli det är en jättetrend ang väldigt höga paddar på dressyrhästar. Just bilden du använt som exempel är en ”dålig representant” då det är så estetiskt slarvigt 😚 vanligtvis lindas och paddas det betydligt snyggare upp över knäet på dem .

Syfte : många hävdar ”stöd, ökad blodcirkulation, skydd” osv.

Just detta höga lindande upp över knäet fyller inga såna funktioner i sig . Det är främst ett mode .

Om man vill Linda men är osäker på om man kan /vet hur , så kan det vara lite bättre, trent tekniskt, att hellre dra upp padden högre över knät, jmf med att Linda precis under. Det finns ett känsligt mindre ben precis under karpus- ärtbenet- som är känsligt för tryck ffa om en skarv på någon Linda som lindats fel/för hårt trycker där.

Länken var som sagt bara ett exempel. Bättre att länka till en artikel än att sno en bild på nätet tänkte jag.
 
Jo jag rider ute massor på olika ridbanor med lindor i regn och blött. Aldrig någonsin erfarit att lindorna blir så blöta . Yttre sidan på lindorna blir stänkta/lite blöta men aldrig resten av lindan och aldrig att det kasar .
Sen förr när jag red med lindor ( och padd såklart) blev de svettiga innanför ordentligt. Sen behöver de inte kasa bara för de blir blöta det var inte så det menades utan att lindor även kan Kasa o bli blöta förutom att orsaka ogynsam värme för senorna Sen har jag varit med om att både lindor blivit lite stänkts till blöta men det kanske regnar mer dör jag bor eller jag fortsätter rida trots regn
 
Jag tycker egentligen mest sån här lindning ser ut som typ transportlindning. Inte nåt för ridning?
Kanske ser hästen mer uttrycksfull ut så det är därför?
Märkligt mode är det iallafall 🙈
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
575
Senast: MayGrace
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
403
Senast: starcraft
·
IT & mobiler Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 307
Senast: mars
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 707
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp