Bukefalos 28 år!

Fråga om beteshagar + parasitbekämpning!

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Vill i allra största mån ha så lågt parasittryck som möjligt. Skulle det funka att ha en sommarhage på 8 hk som används varje år av 4 hästar? Eller är det bättre att dela upp den i två som används vartannat år? Det sistnämnda kommer förmodligen minska betessäsongen rejält och det är lite synd då jag gärna vill ha dem på bete så länge som möjligt! Hur skulle ni gjort? Vill INTE mocka hagar! ;)

Hur gör ni, byter ni sommarbeteshagar varje år eller använder ni samma?
 
Om det bara är dina hästar så hade jag släppt dem i hela hagen utan att dela den, sen hur länge det håller beror ju på betet. Träckprov och att följa rekommendationerna vid ev avmaskning håller nere parasittrycket.

Mina hästar går själva i samma sommar- och vinterhagar så parasittrycket är inget större problem utan snarare att sommarbetet tar slut snabbare om det är en torr sommar.
 
Den stora frågan blir om du delar den hur tänker du göra med den delen som inte blir betad? Bara för att det inte går hästar där ett år blir det inte automatiskt utan parasiter. En hage som inte betas eller sköts på annat sätt blir förvuxen och kan ge sämre bete.
 
Tack för svar! Planerna finns bara i tanken änsålänge, drömmer om en gård som har dessa areal.=) Jag tänker mig nog något slags växelbete med kor om den ena hagen inte ska användas. Används av kor idag. Har idag min häst på stall där hagen på 3 hk mockas för hand flera gånger om året, det är därför jag funderar på hur man skulle kunna minimera detta i framtiden. Men miljöaspekten Reghyuuga är ju givetvis en aspekt också!
 
Jag har så och använder hela hagen, är noga med att alla hästar som beträder marken av avmaskade innan. Hagen är enorm så mockning blir inte realistiskt.
 
Vi har mycket mindre hagar, ca 1 hektar vardera. Vi mockar ut "toaletterna" ett par gånger om året och kör sedan över hela hagen med ringvält som finfördelar och sprider ut gödseln. Då torkar den i solen vilket parasiterna inte överlever. Så i en så stor hage som du beskriver tänker jag att det borde räcka att ringvälta? Och alltid träckprov och ev avmaskning innan vi byter hage inför sommar och höst. Vi har även varit supernoga med att skrapa av styngflugeägg från hästarna, vilket gjort att vi numera inte har styngfluga på våra marker längre. :)
 
8hk till 4 hästar sommartid, är inte det enormt stort? Vilket inte är dåligt alls såklart, och beror på hur frodig marken är etc, men jag hägnar in mina på mindre yta än så just för att de ska hinna beta av. Dels för att få godkänt för bidrag för betesmark från Jordbruksverket, dels för att betad mark ger bättre bete (tuvtåtel och annat skit får inte samma utrymme när det en gång betats ned) och för att jag inbillar mig att det är bättre att flytta hästarna efter en tid och slå sönder de träckhögar som finns med traktorn så att de torkar och på så vis försvåra för parasiterna.

En gång fick jag dessutom stora blodmasken i en hage som var gigantisk (trots träckprov och avmaskning, annan historia) och då är det vila i minst två torrperioder eller plöja upp hagen. Kan vara bra att ha en reservplan för det.

Fast enligt boken så ska det räcka med en sommarhage och en vinterhage, och om inget oförutsett inträffar så är väl det det bästa.

Hur som helst så är det ett angenämt problem att ens ha mark till sommarbete. Hoppas att planerna går i lås! :)
 
Var noga med träckprov några år innan så att hästarna inte är några storspridare när de kommer till "ren" mark så kanske du slipper fundera så mycket? Om det är möjligt m nuvarande situation.

Vi har bara 1 ha till två hästar men de bollar alltid numera o vi har dem på hela ytan året runt. Jätteskönt att slippa övergången mellan vinter o sommarhage. Vi varken mockar eller trimmar utan är mest glada om det blir mindre o mindre gräs till tjockisarna.... Det är ändå såpass mycket att de klarar sig runt 7 månader med bara lite halm på natten.
 
8hk till 4 hästar sommartid, är inte det enormt stort?
Det sprids information om att man måååååste ha minst 1 ha/häst för att överhuvudtaget överleva. :grin:

Jag har 6 ha hägnat. 2 ha av det är sommarhage. Det räcker alldeles utmärkt och jag har haft mellan 10-15 betande individer de senaste 15 åren. Plus att vi hade en flock får i några år. Regniga somrar har vi svårt att hinna med att beta ner alla hagarna ordentligt. Torra somrar kan vi få ge lite hö ibland.
 
Ett alternativ kan ju vara att dela hagen i två och låta dem beta på ena delen första halvan av sommaren och den andra andra halvan (och inte låta dem gå tillbaka). Slå ner uppväxt gräs och särskilt rator, mocka där det går.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 344
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 424
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp