Fråga om Filtklippning!

Sv: Fråga om Filtklippning!

Jag klippte min så men sparade på insidan och även vid tuttisarna :) Ser väl inte så snyggt ut men då vet ja att hon inte "fryser" där iaf :) Sen blev väl inte hästen fin Öht när ja klippte men man klipper ju inte för utseendes skull ;)

det är en smaksak. en filtklippning är det vare sig du gör det eller ej : ) Det naturliga är ju att självklart fortsätta hela vägen på utsidan på låret, hela vägen in till svansen. Men insidan: Ingen lär gå och glo på insidan om benen i vilket fall, dessutom har de annorlunda päls på insidan så det blir inte alls samma markanta klippning utseende mässigt där.

Senast ändrad:

Jag har klippt så och har inte klippt insidan men det beror på att min häst inte är okej med det. Även lite under magen runt skapet fick lämnas pga skaderisken av att klippa där (både för mig och häst)

Jag fortsätter hela vägen runt till svansen när jag filtklipper, men insidan tar jag inte. Syns inte tycker jag, särskilt inte eftersom pälsen på insidan inte ser likadan ut. Det är ju mest lite fjun!

Jag klipper bak till svansen, men inte någonting på insidan. Det skulle ju bli skitfult :o

Jag klipper sällan filtklippning men gör jag liknande klippningar och är bak på låren och klipper så är det självklart att jag klipper även på insidan. Inte särskilt varken snyggt eller praktiskt med en kant mellan klippt päls och ludet får mellan benen.
Delvis av den anledningen så undviker jag att klippa låren ö h t om jag inte helklipper.

jag har aldrig varit med om att det blir ngn markant estetisk synlig grej som faller i ögonen för att man inte klipper insidan av låren. snarare tycker jag det verkar vara mer regel än undantag om man inte helklipper, dvs klipper benen, att man INTE klipper insidan av låren. Vet inte om du har hästar med extrem mammutpäls eller vad om det blir sån otrolig skillnad? Jag har haft både ponnyer, halvblod och fullblod och det har aldrig varit ngt som behövts ur estetisk aspekt alls.:confused: Gör du en filtklippning klipper du ju dessutom inte benen ö.h.t - vem står och glor uppe vid övre insidan av låret på hästen - ens när den rör sig liksom ? :confused:

Möjligt att du inte har varit med om det, men det har jag, därav att jag klipper som jag gör. När/om jag klipper på sommaren/tidig höst så behövs det inte alltid, men på vintern så gör jag.
Har jag en häst som inte sätter päls, så klipper jag inte, alls.

Nä, jag skulle inte heller få för mig att klippa om jag inte hade hästar med päls ;)

vad för hästras har du - nyfiken om det möjligen kan vara ngn skillnad där? en isis tex kan jag tänka mig att det skulle sticka ut, med 4 cm lång vinterpäls jmf med klippta delarna. Mina hästar som klippts har haft rejäl vinterpäls, men det finns ju olika kvalitet på päls oavsett - en del har kortare men väldigt väldigt tät kraftig päls för den skull, medans andra har svinborst lång päls.

Jag funderar faktiskt på att inte klippa insidan av låren nu när jag läst, min donna kan vara väldigt lätt i baken och tvekar inte på att skicka ut ett ben om hon känner för det...

Men hur gör man det snyggt då? Ska man bara sluta klippa när man kommer till låren?

Kanske dumma frågor men jag vill verkligen ha det snyggt OCH BRA! :laugh:

Typ såhär: (Ni får ursäkta mina underbara kunskaper i paint!)

76911_1321206037.jpg

Senast ändrad:

endera klipper du ju hela vägen på utsidan av låren, och bak på hästen tills du kommer innanför svansen. och struntar i insidan på låren utöver det. Så brukar jag klippa och det finns inte en människa som noterar att insidan av låren inte är klippta.

om du ska strunta i att klippa låren ö.h.t - dvs även på utsidan, blir det snyggare att dra linjen från bogbladet till låret snett nedåt, dvs en mjuk sluttande linje. då blir det mer stilrent och mer proportionerligt.

Ja en sån linje kunde man kanske gjort men det är inte snyggt alls tycker jag...
Jag har en fux så det kommer att bli väldigt markant då hon är grå runt ögon och på mulen, antar att skinnet också är åt det gråare hållet och då vill man ju ha skarpa linjer så att det ser sportigt ut.

Men om jag klipper låren men inte insidan, blir det inte väldigt hackigt om man klipper bakåt svansen och sen stannar där?
Eller ska jag klippa långt in så att det inte syns?

Jesus, har klippt massor av hästar men aldrig haft detta problem då vi antingen har helklippt eller gjort lite olika ponnyvarianter (hals och halva mage osv)

det lär vara tusen ggr snyggare än det förslag du gjort på bilden, att bara tvärstanna vid låret :cool:

svar: om du bara klipper utsidan av låren så klipper du givetvis hela vägen in vid svansen, dvs det ser klippt ut hela vägen bakifrån även om hästen går med lyft svans. Det är bara själva insidan av låren du struntar i.

Jag har en rödfux, dvs kontrasten klippt/inte klippt blir markant.
Här är en gammal bild. (inte klippt på insidan om låren då heller) :D Finns inte en människa som skulle notera den detaljen.

6e2f836e.jpg

Jag brukar klippa en klippbredd på insidan, men lämnar gärna päls runt skapet. Filtklipper jag på vintern lämnar jag pälsen på insidan/skapet. Men klipper jag på våren åker den pälsen oxå.

0303framifran.jpg

Här kan man ana att det är hårigt på insidan.

Jag funderar faktiskt på att inte klippa insidan av låren nu när jag läst, min donna kan vara väldigt lätt i baken och tvekar inte på att skicka ut ett ben om hon känner för det...

Men hur gör man det snyggt då? Ska man bara sluta klippa när man kommer till låren?

Kanske dumma frågor men jag vill verkligen ha det snyggt OCH BRA! :laugh:

Typ såhär: (Ni får ursäkta mina underbara kunskaper i paint!)

76911_1321206037.jpg

Jag gjorde en sådan variant förra året. Eller, jag slutade ju inte bara klippa tvärt när jag kom till låret, utan rundade av från bogbladen typ ner under magen och slutade strax innan skapet.

Men annars är det bara att skippa insidan, det syns inte! I år är den ena filtklippt och den andra helklippt (inte benen dock) och jag har inte klippt insidan av låren på någon av dem. Nordsvensken får ha kvar all sin mammutpäls :love: Men var tvungen att kika på hur han ser ut mellan låren, och han har ju mer päls än de andra men den är ändå sådär fjunig och rätt gles. Så om jag hade klippt honom hade jag nog ändå nöjt mig med att få bort de där långa gethåren på baklåren :D

Om du inte ska klippa på insidan så skulle jag istället välja Halvklippning som det visar på en bild på sidan där jag tror att du hittat din bild ;)

Där du klipper typ en diagonal linje från manken och ner över magen :)

Liknande trådar

Hemmet Hej alla, Jag gillar verkligen då man tar någonting och använder det till något helt annat, så jag skulle gärna vilja se om ni gjort...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: Cocos
·
Fritid Jag är i ihopsättningsfasen av denna ballong och vill att den ska behålla formen som ihålig, (tror vadd kommer göra den för tung?) på...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: Smulu
·
Anläggning Vi ska ev bygga vindskydd i hagen. Vi funderar på nått liknande denna. Enkel modell, så han får lite skydd helt enkelt. Men hur stort...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: lisa412
·
Utrustning Finns det några andra märken av hästtäcken som har samma lösning som Bucas för utrymme för bogarna? Jag tänker som det ser ut på bilden...
Svar
3
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V