fråga om körkorstbehörighet för lastbil (B-kort)

Seabaz

Trådstartare
Jag är inte helt hemma vad som gäller men en b-kortslastbil är väl totalvikt max 3500kg?

Vad är en sådan bils egenvikt?

Visst är det så att man får lasta upp till totalvikten? Allt annat är förbjudet även om man har C-kort?

Grundfrågan till detta var huruvida man skulle kunna åka ner till Spanien och plocka hem två hästar. Chauffören som ska köra hem hästarna har C-behörighet men vi hade tänkt lämpa av honom någonstans och köra runt och titta på olika hästar.
Men får vi köra bilen själva på B-kort ej lastat. Och får man ens lasta in, säg 1200kg i lastbilen även om man har C-kort? (bilen reggad som lätt lastbil då antar jag?)

Sv: fråga om körkorstbehörighet för lastbil (B-kort)

Bilen får inte ta mer än sin maxlast, precis som vilken bil eller vilket släp som helst. Att få in mer än en häst i b-bil kräver små hästar eller väldigt låg tjänstevikt.

Jag är inte helt hemma vad som gäller men en b-kortslastbil är väl totalvikt max 3500kg?

Vad är en sådan bils egenvikt?

Visst är det så att man får lasta upp till totalvikten? Allt annat är förbjudet även om man har C-kort?

Grundfrågan till detta var huruvida man skulle kunna åka ner till Spanien och plocka hem två hästar. Chauffören som ska köra hem hästarna har C-behörighet men vi hade tänkt lämpa av honom någonstans och köra runt och titta på olika hästar.
Men får vi köra bilen själva på B-kort ej lastat. Och får man ens lasta in, säg 1200kg i lastbilen även om man har C-kort? (bilen reggad som lätt lastbil då antar jag?)

Om bilens totalvikt överstiger 3500 kg får ni INTE framföra den med B-körkort, oavsett den är lastad eller inte !

Man får inte lasta mer än lastvikten säger, även om man har C-körkort så är det fordonets vikter som gäller.

Däremot, om jag inte misstar mig helt, så får personen med C-körkort köra bil med tungt släp.
Så ni kan ju ev köra ner en personbil med tungt släp på ( C-körkortspersonen alltså ), koppla från släpet och åka och titta på hästar och sen kör personen med C-körkort hem med hästarna i :)

Är dock inte lika bekvämt för hästarna kanske som med en lastbil.....

Senast ändrad:

där sa du nåt. eller ja, person med C-kort får ej köra personbil med tungt släp. bara om den har CE-kort.

Men det gör ju inget, JAG har BE-kort!

Så då behöver vi ju inte ha med chauffören ens?

Vi kan köra en lätt lastbil med en häst i och en häst i påkopplad transport.

Fast till saken hör att jag ville inte ha något släp med. Jag tror kanske att billigast och minst krångel är nog att anlita transportör...

men men

Till B-kortslastbilen kan du alltid koppla släpet då, bästa idén. MEN dyrast. Beroende på vilken väg, men det brukar vara dyrt att ta bro och båt med stora ekipage.

Liknande trådar

Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 684
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: moster
·
Utrustning Nu har jag inte rett ut begreppen, sorry. Jag vill lasta två hästar om ca 850 kg totalt. Har sett B-kortslastbilar som man får lasta... 2
Svar
22
· Visningar
6 185
Senast: remmis
·
Utrustning Går det? Hur går man isf till väga och vad kostar det? Hittat en liten c kortslastbil för två hästar. Reggas den om och får 3500 kg som...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka