Fråga om LAS.

Unafraid

Trådstartare
Om man inom en femårsperiod har totalt 22 månader vikariat eller allmän visstidsanställning (blandat friskt men det spelar väl ingen roll?) på en arbetsplats, får man en tillsvidareanställning automatiskt om man får ett nytt vikariat som sträcker sig mer än 2 månader? Finns det något sätt för arbetsgivaren att smita runt detta? Google är inte min vän. 😅
 
Kan tillägga att man även kan bli LASad baserat på timmar. Har man jobbat mycket så kan man bli lasad tidigare än pga år. En del arbetsgivare är fula och gör små uppehåll mellan vikarieperioderna för att komma undan las och då kan man kika på antal timmar ist.
Vilket antal vet jag inte men jag blev själv inlasad pga timmantalet trots att jag jobbat halvtid.
 
Kan tillägga att man även kan bli LASad baserat på timmar. Har man jobbat mycket så kan man bli lasad tidigare än pga år. En del arbetsgivare är fula och gör små uppehåll mellan vikarieperioderna för att komma undan las och då kan man kika på antal timmar ist.
Vilket antal vet jag inte men jag blev själv inlasad pga timmantalet trots att jag jobbat halvtid.
Frågan gäller heltid, sammanhållen tid 20 månader, men totalt 22 månader (ett uppehåll efter de första två månaderna cirka 3,5 månader).
 
Jag tänker att du kan ringa ”ditt” fackförbund (dvs det naturliga för branschen) ändå och fråga och får du ett vasst svar är det väl anledning att gå med?
I dagsläget är det inte aktuellt bara för att få ett svar på en allmän fundering angående hur lagen fungerar. :)
 
För att svara på frågan behöver man inte bara se till LAS utan också om det finns kollektivavtal och i såna fall vilket.
I vissa fall så är regleringarna kring anställningsformer annorlunda i kollektivavtal än i lag. Så jag gissar att det är därför du inte fått svar på frågan.
 
För att svara på frågan behöver man inte bara se till LAS utan också om det finns kollektivavtal och i såna fall vilket.
I vissa fall så är regleringarna kring anställningsformer annorlunda i kollektivavtal än i lag. Så jag gissar att det är därför du inte fått svar på frågan.
Bra svar, tack. :) kan man kolla upp innehållet i kollektivavtalet utan att kontakta företaget?
 
Allmän fråga. Kan man ha sämre villkor i kollektivavtalet än vad LAS-reglerna säger?

Google kunde inte hitta aktuellt avtal gällande det här företaget. :)
 
Allmän fråga. Kan man ha sämre villkor i kollektivavtalet än vad LAS-reglerna säger?

Google kunde inte hitta aktuellt avtal gällande det här företaget. :)
Ja, vissa delar är dispositiva (förhandlingsbara) och andra är inte det (helt fasta) och jag vet att några kollektivavtal har använt det för att totalt skapa bättre villkor. Men jag vet inte när det gäller den fråga du hade.
 
Google hjälpte mig, ett kollektivavtal får inte vara sämre än LAS för arbetstagaren, så då borde 24 månaders arbete inom 5 år resultera i att anställningen går över till en tillsvidareanställning tänker jag? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp