Fråga om servitut och allemansrätt

T

Thelmis

Undrar om det finns nån här som kan förklara lite för mig hur det ligger till med servitut på vägar och kanske lite om allemansrätten.

Igår råkade jag ut för att en man kommer ut och säger till mig och mitt sällskap att, ni vet att ni inte får rida här va..?
Vi red på en anlagd ridväg i skogen som ett travstall gjort. Vi rider på vägen efter överenskommelse med det stallet, och efter deras regler.
Nu menade han på att han äger vägen och att travstallet har servitut på vägen och att dom i kontraktet skrivit in att ENDAST travhästar får vistas där. Ej ridhästar. Så han sa att det spelar ingen roll vad travstallet lovat oss.
Finns det nån här som vet om han har så att säga laglig rätt att säga så och dels om man kan skriva in en sådan klausul i ett kontrakt?

Jag hoppas ni förstår min fråga och ursäktar om jag beskrivit det hela luddigt.
 
men läste du stycket om "vad säger lagen"?? Det är ju två hela sidor.. :crazy:
Annars så får du gå in på denna sida och kolla HÄR ! du kan väl i så fall maila dem och höra vad som gäller!
Lycka till

Colombia Girl :bump:
 
Allemansrätten ger en rätt att enskillt rida i skog och mark om man inte ställer till några skador. Inte att man får rida på anlagda banor.
Ett servitut är något som gäller en fastighet och någon annans nyttjande av den. Här kommer två exempel:
1. Här där jag bor har ett äldre par stycket av sin gård och sålt marken till en granne och fått servitut på att han som nu äger marken ska sköta vägen till deras gård. Detta innebär att om den nye ägaren säljer sin gård får köparen även i fortsättningen sköta vägen.
2. Ett bete som jag släppte hästar på för några år sedan hade markägaren styckat av och sålt ett litet hus precis vid grinden som fritidshus med ett servitut på att passera deras tomt vid in och ut släpp på betet. Första året jag släppte hästar där var hade huset precis fått en ny ägare inte direkt uppskattade att 30 hästar skulle passera trädgården. Men som fick finna sig i det efter att han kallat på polis och fått reda på vad son gällde.

Så i ditt fall gäller vad som står i servitutet. Står det att man får disponera mark för att träna travhästar så kan nog ägaren hindra er från att rida på själva banan. Men står det att man disponerar marken för träning av hästar så borde det var OK. Men det kan ju också något att det gäller fär träning av egna hästar och då kommer ju inte ni att räknas in i det. Så du får väl försöka reda ut vad det står i servitutet
 
Tack så mycket! Ja, jag får väl se om man kan få tag i det där kontraktet.
 
Kom på en grej.... Men om det nu är så att man inte får rida där och att står i deras kontrakt. Varför sätter dom inte upp någa skyltar då? Borde dom inte vara skyldiga att göra det? Hur ska man annars få veta att man inte får vara där..?
 
Man kan kontrollera om det finns servitut

- åtminstone typ ledningar osv - via kommunen.
Vi har just sålt en fastighet (dbo) som oss ovetande hade ett servitut. Det fick vi reda på när vi ringde inskrivningsnämnden för att kontrollera att det inte fanns inteckningar på fastigheten.
Nu var "vårt" servitut lite felaktigt och kunde plockas bort av kommunen. Och vi kunde sälja fastigheten "ren" utan några inskränkningar.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 413
Senast: cassiopeja
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 277
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp