Fråga om tjuriga ungar!

Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Fast vem har motivation att rida just nu? Om man inte har ridhus dvs, eller en tävlingsplanering man behöver bli klar till.

Min dotter (13 år) har heller ingen jättemotivation såhär på vintern. Med henne funkar två saker: antingen att hon har någon att rida med, eller att jag har sagt att om hon rider ett visst antal dagar i veckan för att hålla igång ponnyn så åker vi till ridhuset t ex en gång i veckan. Som en morot.

Men ska jag vara helt ärlig så rider jag inte så mycket själv heller. Man kommer hem när det är mörkt, det är kallt, men blaskigt och snorhalt.

Nya tag till våren tror jag på (eller åtminstone när det blir ordentligt med snö!).


Exakt vad jag tänkte!
Det är svårt med motivationen så här års, inte bara vad gäller ridningen utan allt annat också.
Jag tycker också att när man väl sitter i sadeln är det jätteroligt att rida, men just att orka ta sig dit... :smirk:

Personligen rider jag faktiskt hellre själv än med sällskap, men som 12-åring kanske det är en annan sak. Så ni kan ju åtminstone prova metoden att en kompis till dottern får hänga med på den andra hästen. Alltid värt att testa.

En bra metod är ju också att bestämma att ridningen är det första som ska ske efter skolan. Givetvis efter ombyte och mellanmål, men att man försöker komma ut till stallet ganska omgående efter att ha kommit hem. Hamnar man i soffan framför tv:n så blir det plötsligt hundra gånger svårare att ta sig i kragen.... :angel:
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Har nu läst hela tråden och vill kommentera de inlägg som påstår att din dotter är bortskämd.

Jag fick min första egna häst som 13-åring. Innan dess cyklade jag till stallet, kämpade och slet med mockning och sopning, släpade hö tills armarna ramlade av. Vi var då ett helt gäng med tjejer i ungefär samma ålder som hade stallet som en fritidsgård, en helt underbar plats för gemenskap och kärleken till hästarna. Alla kämpade på lika mycket och de dagar man fick rida var helt underbara.

Egen häst är en stor tillgång och få förunnat, men faktum är att när man har ansvaret för hästen 7 dagar i veckan blir det inte lika roligt längre.

Även om jag nu åker bil till stallet, har två fantastiska hästar, delar stall med min bästa kompis etc, så känner jag ytterst sällan den där glöden man hade som 10-12-åring. Tror det är en ganska naturlig utveckling och att dessutom redan som 12 år (som TS dotter) få ansvaret för en egen häst är jobbigt. Javisst, roligt, men jobbigt och jag hyser all förståelse för att hon inte alltid har motiveringen till att rida.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Det är väll även många vuxna som rider mindre på vintern. Jag rider inte alla dar i veckan utan bara de dagar jag kan rida i hyfsat dagsljus. Är altid ledig någon dag i veckan + att jag jobbar kväll ibland. Har eget stall, men har en 90-väg precis utanför som jag måste rida en bit på för att komma till skogsvägar. Inte jättekul även om man har fullt med reflexer.
Har även haft ponny till min son och han red inte heller lika mycket vintertid. Våra hästar brukar få lite vila i ca 3-4 veckor.
När sonen red åkte vi och tränade varje vecka + att tävlingarna satte igång på vårkanten.
Jag tror inte hästarna far illa av att få gå lite lugnare vintertid.
Sporren för min son var tävlingarna och han visste att ponnyn var tvungen att ha kondisen tillbaka när tävlingarna började.
Man ska inte tvinga barnen eller hota med försäljning. Risken är att intresset försvinner helt istället.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Är det så farligt om intresset försvinner då? Man får ofta en känsla av att det egentligen är föräldrarna som har intresset och lever igenom sin barn.

Tappar man intresset för hästarna p g a lite kyla o regn då anser i a f jag att man inte har ett tillräckligt stort intresse för att ha en egen häst - då räcker en timme i veckan på ridskolan gott. Så får de rida inomhus också - och slipper ibland t o m att både sadla o rykta själva...:devil:
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

kl... en tanke som jag slås av och det är att MIN 11-åring aldrig skulle få rida ut själv hur snäll ponny han än har. Tänk om han skulle ramla av och bli liggandes ute i kylan...usch och fy hemska tanke!
Har även vi lite svårt med motivationen här hemma men han hjälper (med glädje)till i stallet varje dag och pysslar med ponnyn.. Dock tycker han att det är kallt och eländigt att rida mm.. han väljer datorspel före ridning:D
Vi kommer sälja ponnyn om det inte rids mer sen, tycker att det är synd på en fin ponny att bara ridas ngn gång i veckan eller varannan vecka.. samt då använder jag gärna den platsen till en stor häst till.
Så kan han isf rida på vår stora häst när lusten faller på istället och bara ha kul:)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Hej !
Gillar din dotter att tävla? Eller har ni ingen möjlighet till det ?
Det var mina barns morot när dom var i den åldern. Att hålla igång hästen inför tävlingssäsongen. Nu är dom 20 och 18. Den ena är helt hästbiten. Men den andra slutade rida, p.g.a att hon saknade den sociala biten från ridskolan, när hon fick egen häst.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Är det så farligt om intresset försvinner då? Man får ofta en känsla av att det egentligen är föräldrarna som har intresset och lever igenom sin barn.

Tappar man intresset för hästarna p g a lite kyla o regn då anser i a f jag att man inte har ett tillräckligt stort intresse för att ha en egen häst - då räcker en timme i veckan på ridskolan gott. Så får de rida inomhus också - och slipper ibland t o m att både sadla o rykta själva...:devil:
Jag hjälper hellre min unge med hästen och gör vad jag kan för att motivera henne att fortsätta med hästar än att om något år eller två får hämta henne på maria pol medvetslös. Jag har en egen häst att ödsla mitt fritidsintresse på och om dottern verkligen tröttnar på riktigt (nu är det ju bara stegen mellan hemmet och stallet som är segt för henne) får jag väl den äran att rida två hästar då. Jag har två döttrar men det är bara den ena som rider. Den andra har provat en termin på ridskola men insåg att det inte var hennes grej, så något tvång i den bemärkelsen tror jag inte att hon känner.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Hej !
Gillar din dotter att tävla? Eller har ni ingen möjlighet till det ?
Det var mina barns morot när dom var i den åldern. Att hålla igång hästen inför tävlingssäsongen. Nu är dom 20 och 18. Den ena är helt hästbiten. Men den andra slutade rida, p.g.a att hon saknade den sociala biten från ridskolan, när hon fick egen häst.
Vi har möjlighet att tävla och kommer att prova på lite småtävlingar så småningom. Det är något jag vet att dottern vill göra.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Att ha ett fritidsintresse är som du säger jättebra... det kan vara hästar, skidor, friidrott mm.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Är man 12 så kan man visst ta ansvar, vill man inte rida och måste bli tjatad på så är man inte så intresserad, inte svårare än så.

Själv fick jag min ponny vid 4 års ålder, vid 12 fick jag min arab som jag alltid tagit hand om och ridit själv, mina föräldrar har aldrig behövt tjata på mig och min syster, vi skötte hela familjens hästar (en shettis, 2 araber, 2 nordsvenskar).
Vi har dessutom egen gård, och har man så nära har man verkligen inga ursäkter att inte gå ut i ur och skur för att ta ut/in, mocka och rida!
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Jag känner igen det där precis. Har läst hela tråden och det känns skönt att det finns fler som behöver påminna om att gå ut till stallet.
Jag tillhör själv generationen ridskolebarn som "bodde" i stallet och slet men det var roligt med all gemenskap. Fick till slut ha en privathäst som min egen och det var ju lyckan. Senare flyttades hästen till ett privatstall och jag hängde förstås med men det slutade med att intresset dog ut. Jag var alltid ensam i stallet och det var inte kul att gå dit längre.
Tänk om jag haft föräldrar som skaffat mig en egen ponny som jag fått ha i ett stall tillsammans med andra i min ålder!
Tror mycket hade blivit annorlunda då....

Intresset återupptogs som vuxen och mina barn har börjat rida självmant men de behövde inte vänta särskilt länge på att få egen ponny.
Jag tror deras intresse har besparat oss en hel del tonårsproblem mm.
Vi har ett bra förhållande som i och med vårt gemensamma intresse är både på föräldra- och kompisnivå.

Visst har man fått tjata lite ibland men det är ju inte så konstigt. Jag är inte heller motiverad att gå ut varje gång. Det blir annat när de bor på gården med eget stall och egna hästar/ponnyer.
Var och en känner sina barn bäst och vet om ridning/hästar är något som passar dem. Barn behöver puttas på ibland och motiveras att göra sina sysslor, rida mm men de blir glada av att komma ut till stallet.
Min minsting som är en 13-årig kille skulle tillbringa all sin vakna tid framför datorn om han inte hade sin häst. Jag hade ju ändå fått tjata på honom för att han skulle göra något annat. Jag anser att det är mitt ansvar som förälder att se till att mina barn inte blir stillasittande zombies. Sedan behöver det inte vara ridning men detta är det enda sonen kan tänka sig och han älskar sin häst och är som en ny människa varje gång han kommer in från stallet.
Ju äldre de blir destå mer eget ansvar tar de.
Då sätter de upp egna mål och ser till att de blir av.
Att hitta en killkompis som kan rida hade ju varit drömmen men det verkar omöjligt.
Som motivation föreslår jag ungefär som alla andra att åka och träna någon gång i veckan och lite tävlande. Samt en ridkompis vilket skulle göra susen.
Finns det andra som har roliga förslag så är det välkommet!
Oj vad långt det blev...
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Min dotter fick en ponny när hon var 6 år. Jag kämpade i tre år med att leda henne och undervisa henne.... satsade allt på hennes ridning. Hon är en naturbegåvning och jätteduktig (fast var alltid lite rädd).

Hon är idag 9 år och HÄSTTOKIG men är inte motiverad eller har lust att sköta ponnyn eller rida.

Idag har jag sålt den och satsar på mej själv istället. Den dagen hon kommer och vill rida får hon gärna rida på min häst. Men det måste komma från henne själv.

Jag har lärt mej på mitt "misstag" att man ska inte köpa ponnyn till så små barn innan dom visat att det är vad dom vill. Hängt på ridskola och fått suktas några år.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

När man är så pass ung är det ju mycket annat som är på gång också (det är det iofs livet igenom). Kanske mycket plugg, kompisrelationer, andra intressen osv... Att skaffa en medryttare kanske inte vore helt fel, så att hästen hålls igång åtminstone. Men om barnet inte vill så vill hon väl inte. Jag kan inte riktigt sätta mig in i situationen då jag fått jobba mig till allt själv, och har föräldrar som ser hästen typ 2-3 gånger om året. Flummigt svar, men.. :p
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Mina barn har alla tre ridit mellan två och 4 år på ridskola innan de fick första ponnyn så de har ju inte precis fått ponnyn i dopgåva om man säger så och jag måste säga att intresset blivit starkare när de fått första ponnyn. Har man eget stall och hästar blir det ju lite som ett arbete att sköta och det kvittar ju hur roligt arbete man har så kanske man ändå hellre vill vara hemma ibland.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Min dotter fick en ponny när hon var 6 år. Jag kämpade i tre år med att leda henne och undervisa henne.... satsade allt på hennes ridning. Hon är en naturbegåvning och jätteduktig (fast var alltid lite rädd).

Hon är idag 9 år och HÄSTTOKIG men är inte motiverad eller har lust att sköta ponnyn eller rida.

Idag har jag sålt den och satsar på mej själv istället. Den dagen hon kommer och vill rida får hon gärna rida på min häst. Men det måste komma från henne själv.

Jag har lärt mej på mitt "misstag" att man ska inte köpa ponnyn till så små barn innan dom visat att det är vad dom vill. Hängt på ridskola och fått suktas några år.
Min dotter har fått tjata ett tag och red på ridskola i 4 år innan vi köpte ponnyn. Hon rider fortfarande på ridskolan för att utvecklas i sin ridning och för den sociala biten. Det avbräcket i hennes hästvardag gör en hel del faktiskt då hon gärna tränar de sakerna hon tränade senast på ridskolan hemma på egna ponnyn om det går (om inte det är stenhårt eller äckelhalt överallt). Ridskolan är hennes och hennes Mormors grej som de gör ihop, så det är mormor som bestämmer när hon ska sluta på ridskolan inte Mamma inte...;)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

har inte läst alla svar, ber om uräkt om jag dravlar och upprepar vad någon redan sagt.

Jag tycker att du skall förhöra dig om vad din dotter vill. Är det ridkompisar som felar, eller är hon bara ointresserad. Vill hon verkligen ha egen häst? Hur upplever hon det? Vad skulle öka hennes motivation? Träningar? Sikte på tävling/ Mål? Många ryttare behöver regelbundet träna och eller tävla ( ha mål) för att inte tappa motivationen. Gäller kanske din dotter med.

Man kan ju vara intresserad fast man är bekväm. Om man slipper ifrån när man inte har lust, så är det ju lätt att bli bekväm....och den här årstiden är inte direkt känd för att insperera och motivera ryttare;)

Man klarar ett visst ansvar vid den åldern. Och att kräva ett visst ansvar av dottern om hon skall ha egen häst är inte för mkt. Att ta ansvar kan vara att jag sköter om min häst själv 4 dagar i veckan och sen tar mamma resten. Eller jag ska rida minst 3 dagar i veckan.

Vill man som 12 åring inte ta det ansvaret så är man vell inte tillräckligt intresserad för egen häst?

Hon borde vell kunna vara med och bestämma om det är hennes ponny?

Orkar man inte rida mer än 3 dagar i veckan så kanske en medryttare är på sin plats?
Är det kompisbristen, så kan det ju hjälpa om någon blir medryttare på ditt varmblod?
Eller att´medverka i verksamhet för ponnyryttare, träna osv?
Eller också är det så att hon inte har lust!
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Knapplån...

Jag vill bara kommentera till de som pratar om att sälja barnets ponny för att motivationen sviker. Jag vill kommentera hur det ser ut hos oss alltså, för ts får ju svara för sig själv.

Min dotter har en hög motivation för att ta sig till stallet och fixa allt o pyssla med hästen. Hon åker direkt från skolan och går de sista två km i mörkret för att komma till ponnyn (vi har inte eget stall), där fixar hon allt själv, mockning, foder, borstning etc. Både åt sin egen ponny och ofta även åt lillasysters shettis.

För henne är det just ridningen som det råder brist på motivation på så här års. När det är ljusare ute och bättre väglag rider hon helt utan någon som helst uppmaning från mitt håll.

När det är väglag cyklar hon i regel hemifrån till och från stallet, det är sju km, för att sedan fixa åt ponnierna.

Så hos henne finns ingen motivationsbrist i normalfall, bara när det är väder, underlag och mörker som det är nu.

Sen kan jag som förälder se att det finns stor nytta med att ha egen häst. Man lär sig ansvar, man lär sig envishet, man rör sig och man får frisk luft. Så jag kan tänka mig att ha kvar ponnyn även vid lite lägre motivation.
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Ni har inte plats för en häst till i stallet?

I så fall skulle du ju kunna försöka få dit någon jämnårig med ponny :)
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Ni har inte plats för en häst till i stallet?

I så fall skulle du ju kunna försöka få dit någon jämnårig med ponny :)
Det hade varit ett alternativ men vi har tre hästar och tre boxar så någon mer får inte plats tyvärr
 
Sv: Fråga om tjuriga ungar!

Men - då är ju allt finemang då? Vad är problemet egentligen - det är ju ingen annan än du själv som får dras med extraarbetet och en bortskämd unge? Du verkar ju nöjd med hennes beteende och är beredd att sopa upp skiten efter henne också.

Alla ungar som inte pysslar med hästar hamnar inte i trubbel heller...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 265
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 988
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 087
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp