Fråga till er som reser mycket!

Sv: Fråga till er som reser mycket!

Om det inte går att öppna flaskan kan du ju spraya ner i en mindre resesprayflaska. Det kanske tar lite tid men om det är viktigt att ta med den så ;)
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag har alltid fått lov göra transferkontroll där, just för att dom inte är med i EU. Har inte gjort det på någon annan flygplats.

EU har inget med saken att göra. Det som möjligtvis spelar roll är schengen och Schweiz med i schengen sedan 2008.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag flög via zurich förra året. Åkte från venedig och skulle hem till arlanda. Det var bara att gå mellan gaterna, inga konstigheter.
Den enda gången jag gått genom säkerhetskontrollen vid ett planbyte var på Tegel utanför berlin, men då bytte man terminal och de var i helt olika byggnader med olika system. Då åkte jag köln-tegel-arlanda.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag har bara startat/landat i ZRH, så har aldrig provat transfer. Men de har ett par olika säkerhetskontroller, där varje är 'ansvarig' för en grupp gater. Så jag tror det beror på vart du kommer ifrån (vilken gate du landar vid) och vart du ska. Har dock inte så bra koll vilka som har samma säkerhetskontroll. Men kan tänka mig att om du flyger inom schengen (där Schweiz som sagt är med sedan några år tillbaka) så slipper du en ny kontroll.

Som påpekats tidigare är de noggranna...
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

fast om dem gor transfer kontroll har jag ingen aning om :D
Nä, och det är ju lite det jag behöver veta ;)

jag hade liiite hudkräm kvar i en 150 ml förpackning som jag chansade att ta med, men den kastades, det var på lilla Säve utanför Göteborg. Så försök packa om eller försök hitta mindre förpackningar.
Fast jag ska inte till Säve ;) Det är olika på olika flygplatser, det vet jag för jag har själv jobbat på en. Det jag undrade över är specifikt Zurich.

Vilken är slutdestinationen?
Om det var riktat till mig så är det Madrid.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

KL

Jag gissar att jag slipper kontroll så jag gör som jag hade tänkt oavsett: tar med mig och chansar :)

Tack för alla svar!
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Men om du flyger via Zürich, alltså en mellanlandning, då behöver du väl inte gå igenom säkerhetskontrollen igen?

Jag har också planerat att flyga via Zürich om två veckor, men om man måste gå igenom säkerhetskontrollen så vet jag inte om jag kommer att hinna...:nailbiting:

Zürich är väl inte annorlunda än andra stora flygplatser med flera terminaler, om du får gå mellan olika terminaler vid transfer är det nästan alltid nya säkerhetskontroller. Tex vid Schippol (AMS) får man passera säkerhets kontroll både på ut och hemresan vid flygning Göteborg - Storbrittanien då sverige planen är vid en terminal och englandsplanen avgår från en annan.

Att sedan propsa på att ta med sig 150ml flaskor/tuber i handbagaget när det hur tydligt som helst står i reglerna att man bara får ha 100ml tuber/flaskor och att allt skal få plats i EN genomskinlig och åtknuten påse med max volym 1000ml tyder bara på att man tycker att man kan sätta sig över reglerna som ska gälla alla andra men inte mig.

Ta hellre chansen att köpa med dig nytt från taxfree för då gäller inte begränsningen för hur mycket och hur stor förpackning du får ta med dig ombord
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

KL

Jag gissar att jag slipper kontroll så jag gör som jag hade tänkt oavsett: tar med mig och chansar :)

Tack för alla svar!

Och hur hade du tänkt få med de flaskorna genom säkerhetskontrollen i Sverige då:p
Ditt problem startar redan hemmavid, eller har du stigit såpass i graderna inom säkerhetsföretaget på avreseflygplatsen så du kan hota kontrollanten med interna represalier om du inte släpps igenom?
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Att få dem igenom Arlanda är knappast ett problem.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Att sedan propsa på att ta med sig 150ml flaskor/tuber i handbagaget när det hur tydligt som helst står i reglerna att man bara får ha 100ml tuber/flaskor och att allt skal få plats i EN genomskinlig och åtknuten påse med max volym 1000ml tyder bara på att man tycker att man kan sätta sig över reglerna som ska gälla alla andra men inte mig.
Jo visst men ärligt talat tycker jag inte att det är moraliskt förkastligt att ta med sig en 125 ml eller 150 mls förpackning fastän en anal onödig regel säger att man bara får ha 100 ml per förpackning.

Du har uppenbart ingen aning om hur många kontrollanter som släpper det mesta under 150. Och detta säger jag inte i egenskap av att ha jobbat på Arlanda, utan i egenskap av van resenär.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Ok!

Min vän aka pilot på Swiss hälsar att i normalfallet så ska du inte behöva gå igenom någon säkerhetskontroll om du reser inom Schengen utan du kommer direkt till nästa gate. Men det händer ibland på ZRH (mer ofta än annars) att de byter gater och man då kan behöva gå igenom en säkerhetskontroll även om du egentligen inte behöver det, men för att du har hamnat på en annan del av flygplatsen. Men det det var inte så vanligt att han tyckte att du skulle oroa dig.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Men strålande, Breaktown, tusen tack för hjälpen!! :bow:

Verkligen jättesnällt av dig att fråga! :)
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

KL

Jag gissar att jag slipper kontroll så jag gör som jag hade tänkt oavsett: tar med mig och chansar :)

Tack för alla svar!


Som mycket van resenar runt varldens alla horn skulle jag ocksa gjort det.:D Reser man ofta lar man sig att det ocksa kan skilja fran dag till dag hur noga man ar i sakerhets kontrollerna.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Framförallt från person till person.

När jag jobbade i securityn så störde det mig aldrig att folk inte hade koll på vätskereglerna, eller att de försökte få med sig lite större förpackningar än tillåtet så länge de inte var otrevliga och tjafsade om det när vi bad dem att kasta eller checka in. Alltså kör jag samma grej själv ibland, vill jag ha med mig nåt tar jag med mig det och går det så går det, tar de in min väska för koll och ber mig kasta nåt så gör jag det utan knot. Rätt lätt. Det enda negativa med detta är att säkerhetskontrollerna generellt tar längre tid, eftersom flera ska kollas, men det är ju som det är.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag har glomt bade pytte sma Sweitziska fallknivar pa nyckel ring (tva olika som akt runt varlden flera ganger.:p) och en riktigt trevlig (suck) vinoppnare i necessaren.
Har i USA star det stora skyltar att man maste ta upp plast pasen med vatskor, lika sa pa Heathrow ... Ibland maste man det, ibland inte. Efter att ha plockat upp datorn och ipaden, stangt vaskan igen, tagit av alla koftor och/eller jackor, tagit av skorna (i USA och ibland Heathrow) och sorterat ut allt i ett flertal lador medan jag ser till att inte halla upp kon ... undviker jag att slita upp mer an jag behover.;)

De gor sitt jobb i sakerhets kontrollen, ber de mig ta upp plastpasen finns den nara och jag ber om ursakt for att den inte redan var uppe ... det ar dock lange sedan nagon riktigt tittade pa vad jag hade i pasen.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Jag brukar resa rätt lätt så för mig är det lätt att fiska upp dator, vätskor och lägga av mig jackan i en låda och så lägga väskan på bandet. Jag har aldrig något otillåtet med mig och aldrig något som fastnar i metalldetektorbågen. I Madrid brukar de vilja att man ta av sig skorna förvisso, annars är det ju bara kängor som ska av om jag åker från Heathrow.

Jag tycker säkerhetskontrollerna är enkla faktiskt. Har aldrig förstått klagomålen över att det är så bökigt att gå igenom.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Har du gatt igeom terminal 5 pa Heathrow? Sag du det nya fina systemet som nu ar utbytt till det gamla vanliga igen?:p Nagot krangligare fick man verkligen leta efter. Jag horde att en Fransk firma utvecklat det.:sneaky:
Da jag normal alltid har flera "legs" och det inte ar helt ovanligt att jag far mitt bagage ett par dagar efter att jag kom fram sa har jag ALLTID atminstone ett extra ombyte av klader, kamera med objectiv, laptop, ipad och en hel massa sladdar och tjafs ... sa klart mediciner, tandkram, har shampo och ovriga produkter och ... grejor. Det tar ofta over 48 timmar innan jag ar framme, sa det galler att vara beredd pa allt. :D
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Är det nån här inne som vet hur pass anala de är i securityn på Zurich flygplats? Jag flyger via där nästa vecka och kommer inte checka in nåt bagage, men vill ha med mig lite vätskor - varav någon enstaka är på 150 ml.

Nån som har lite erfarenhet av securityn där? Brukar de vara supernoga eller släpper de en hel del? Brukar ni ta fram vätskorna eller låter ni dem ligga kvar i väskan? Brukar de be om att få se vätskorna?

Menar du med anala,att de kollar dig i analen ,så måste de ha skäligen misstankar om att du stoppat upp ngt där.
 
Sv: Fråga till er som reser mycket!

Oj så rolig du är.

hastlicka: Jag har inte flugit från T5 på Heathrow på säkert ett par år, så det beror på när det blev utbytt.

Jag flyger oftast bara med handbagage så allt ligger däri :) Men kamera tar jag inte fram till exempel, aldrig någonsin mediciner heller eller sladdar. Utan dator och vätskor bara. Så det går smidigt oavsett :)
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 846
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 509
Senast: tott
·
Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 072
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 048
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp