• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 881
N

NiraK

Kan man rida i enbart nosgrimma + käkrem (som bettlöst alternativ). Är intresserad av att testa bettlöst. Har aldrig gjort det på hästen tidigare.

Nirak

Sv: Fråga...

Vad ska du med käkremmen till? Remontgrimma med ett pannband funkar prima som bettlöst om man vill prova utan att lägga en förmögenhet på ngt man inte har testat innan!

Jag fick liksom nån slags bild i huvudet att hela arrangemanget kunde lossna utan käkrem :o Men det behövs kanske inte alls?
Jag har ingen remontgrimma dock. Kan det fungera det med en "vanlig"?

Nirak

Hej!

En "vanlig" nosgrimma sitter nog för högt. Det bör vara en Remontnosgrimma. Finns att köpa på Börjes för en 50-lapp.

Jodå det kan funka med en vanlig engelsk också, då hade jag nog satt tyglarna runt nosremmens överdel... Pannband för att inte nackremmen på nosgrimman ska glida bakåt och sabba allt...

Annars funkar det ypperligt att rida med en vanlig grimma. Gärna en som sitter något tight och med fördel med ett flugpannband för att hålla den på plats...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 244
Senast: Reshästen
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka