Bukefalos 28 år!

Frågar om hästens stam, vad svarar man?

Jjuliaeriiksson

Trådstartare
När någon frågar om vad ens häst har för stam, säger man då namnet på hästens pappa & mamma eller hur är det igenkligen? :)
 
I tre led, pappa, morfar och mammas morfar om man har med avelsnördar att göra, till vanligt folk endast pappa och morfar men på ponny tror jag man brukar säga mamman också? Rätta mig om jag har fel :)
 
Brukar svara pappa och morfar och om dessa inte är kända för frågande lägga till eventuella "kändisar" i stammen.
 
På halvbloden pappa-morfar-mormors far, till avelsmördar kan jag lägga till 4-5 led till ;-)
På lusitanosarna pappa eller vilken "typ" av blod de har - eller båda.
 
Jag har sällan fått frågan men pappa, morfar och farfar skulle jag säga om min (pappan är inte alls lika känd inom rasen som de andra två).
 
Har ett halvblod och det beror lite på vem som frågar men alltid pappan som de flesta känner till. Ibland pappa-morfar och de som känner till honom brukar då svara "de va länge sen man hörde Porfyr"
 
På Simba blir det far, morfar och bland lägger jag till att det sedan är ponny i han.

På Toppen blir det far, morfar, mormors far, mormors morfar, Toppen är fullblod och dom 2 första känner inte många till medan dom 2 andra har använts en del i halvblod,
är det någon som jag vet är avelsnörd eller har varit aktiv inom hästar länge nämner jag en avkomma till hennes mormors mormor.
 
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?
 
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?

Precis. T ex är mitt gammeslto sin mammas enda avkomma medan hennes pappa hade över 1000 avkommor. Säger jag att mamman heter Cecilia kopplar knappt någon vem hon är avkomma till men Ceylon känner väldigt många till.
 
Beror på vem som frågar om vilken häst det är. Nuvarande hästen säger jag far och morfar, han är själv fd godkänd hingst så de som av någon anledning skulle fråga om stallen skulle nog lätt koppla vem det är.

Mina tidigare hästar har jag sagt far och mor, antingen för att vi själv har haft mamman så att folk vet vem det är, eller hennes mamma som är ett väldigt välkänt sto inom rasen som nog de flesta har koll på.

Det är en så pass liten rast så om någon skulle fråga om stammen så har de lite förkunskaper. Jag har noll koll inom avel på många andra raser men då skulle jag heller inte fråga om stam.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 439
Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
2 000
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: Freazer
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp