Frågor ang. import.

C

Confusica

Om jag önskar importera en häst från ett Icke EU land, kan det vara så att landet är "låst" och att man permanent inte får importera hästar från detta land?

Jag ringde SVA och de säger att ett land kan bli låst pga. att en sjukdom brutit ut men att det inte kan vara så att importförbud råder konstant. Att landet ska öppnas när sjukdomsproblemet lösts.

Jordbruksverket däremot säger att man inte alls får importera från landet i fråga (som jag tänker på).
Dvs. att det inte är en sjukdom som brutit ut, utan att det bara finns sjukdommar där som de inte vill ha in i EU.
Borde inte detta lösas med längre karantän?

Kan jag vända mig någonstanns för att få veta vilka regler som egentligen gäller, utan att behöva prata emd jordbruksverket (de är rätt less på att jag ringer och samtidigt känns det som om de inte svarar helt ärligt).

Självklart vill jag inte dra in farliga sjukdommar i Sverige, jag anser dock att det borde kunna lösas med karantän, vilket SVA också anser.

Sv: Frågor ang. import.

Vissa länder t ex i Afrika har alltid smitta av vissa sjukdommar och parasiter. Därför får man inte ta in hästar till EU från dessa länder. Andra länder kan råka ut för tillfälliga epedemier och då bli "låsta" för import till EU. Ibland går det ändå att ta in hästar från dessa länder men då krävs istället ganska lång karantän.
Vilket land rör det sig om för just nu hittar jag inget land som har total stopp? Men jag kan ju inte gå igenom hela världens länder utan jag har sökt lite på måfå på länder jag skulle kunna tänka mig att skulle vilja ta in häst från.

Varför vill du tvunget importera från ett annat land?? Finns ju många fina hästar i Sverige!

Kom på en sak att vissa sjukdommar är kroniska och därför så hjälper inte karantän. Är sjukdommen utbredd i det land du vill ta in hästen från så hästen vara symptomfri men ändå föra smittan vidare.

:) Varför importerar man islandshästar från island nu när vi har egen import?

Och varför började man ens importera islandshästar?

Svaret är förståss för att man gillar rasen.
Och så är det i mitt fall med.

Självklart kan det vara så att hästen är smittad, men det borde ju upptäckas om man tar blodprov, vilket man måste göra när man importerar från vissa länder.

Kan du tippsa mig om var jag kan finna infon om vilka länder som är låsta?

Sen har jag en annan fråga.

Jag har tillgång till ett försäljningsstall som är i ett icke EU land (som man får importera hästar till sverige från). Landet gränsar till det land där hästarna jag vill importera finns (ras som är sammankopplad med landet).
De har både egen uppfödning samt importer från detta landet.

Hur gäller reglerna då?
Om jag vill köpa en av deras lite äldre hästar som är född i det landet man inte får importera ifrån. Om dessa hästar stått i det andra landet under 1 år eller mer.
Kommer jag att kunna importera dom eller måste jag ta deras avkommor?

Blev lite rörigt men jag hoppas ni fattar.

Om du går in på www.tullverket.se och väljer För företag till vänster. Sedan väljer du Sök i tulltaxan (Taric) som finns på snabbval till höger. Hästar har 0101 som start nummer och det fylls sedan på med mer siffror beroende på typ av häst. Här kan du sedan göra en sökning på det land du är intresserad av och få reda på om det finns restriktioner och vad eventuell tull blir.
Du kan också ringa till Tullsvar 0771-232323 och fråga vad som gäller och då även få besked om vilka kostnader som du kommer att få i samband med att du ska ta in hästen till EU

Hur läser jag av tabellerna?
När jag trycker på:

Tullsatts får jag upp "Giltig: 20020101 -"

Förordning ger mig "Europeiska gemenskapernas
officiella tidning"

Fotnot ger mig "För tillämpning av detta nummer erfordras att villkoren i särskilda gemenskapsbestämmelser är uppfyllda (se Rådets Direktiv nr. 94/28/EG - EGT L 178, 12.7.1994, s. 66; Kommissionens Beslut 93/623/EEG - EGT L 298, 3.12.1993, s. 45). "

Det är nog enklast om ringer tullsvar, dom brukar vara trevliga och det går att maila om jag kommer ihåg rätt också. Det kan vara svårt att hitta rätt i systemet. Tullverket brukar ha kurser i det.

*kl*

Hur är det med importregler från ryssland?
Någon som har erfarenhet från det?

Jag har nu varit i kontakt med jordbruksverket och pratat med dom.
Jag blir lite fundersam då de ifrågasätter att jag ska importera, vilken ras?, varför och när jag nämnde en ras som redan finns i sverige (vi tittade lite snabbt på den) så tycker dom att den finns ju redan i sverige och har redan en stambok.
Det känndes som om de antydde att då behöver ju inte vi importera den rasen...
Nu så sa jag den rasen bland en massa andra namn och den är inte ens högt upp på vår intresselista.

Det känns som om de kritiserar mig och mina idéer när jag ringer dom vilket inte är särskillt roligt.
Förståss så kan jag inte förmedla allt om samtalen så ni får lita på min kännsla.

Jag förstår inte varför de inte har en lista på nätet med alla godkända länder man får importera hästar från.
Varför göra det krångligare än det behöver vara?
*suck*

De vet inte ens själva vilka regioner i ett land man får importera ifrån, och då ringde jag SJV´s "Import av häst"-avdelning.
De behöver kontrollera det. Det i sig säger mig att de är dåligt organiserade.
Varför inte helt enkelt ha en sida de kan kolla upp vad som gäller i alla länder...
Visst, ibland ändras förhållanderna, tex. vid utbrott av smittsam sjukdom, men det är bara tillfälligt oh det kan de informera om på sidan.

Här är ett annat exempel.

Jag ber om att få veta vilka områden i ryssland som är godkända att imporera ifrån (vissa är stängda) och jag får tillbaka ett mail med frågan Vilka områden vill du veta om de är öppna?

Hela ryssland...kanske? Tack?

Skrev nu inte så men jag börjar bli trött på dom.
Om jag ber om en lista med vilka områden som är godkända och vilka som inte är godkända, vill jag inte få tillbaka frågan Vilka områden vill du veta om de är godkända?

Kan ju bero på att man måste undersöka aktuellt epizotiläge innan man kan ge ett svar, I vissa delar av världen kan det förändras väldigt fort och är det inte ett vanligt ställe att importera från så får de nog undersöka var gång som någon undrar.
Vi är ju numera inte helt självstyrande utan får ta hänsyn till vad EU också tycker och tänker när det gäller import från icke EU land.

Alla som sett filmen om Sherdil och vet att det finns en sann historia bakom är välmedvetna om att det finns vissa områden som det är tvärstopp från, även om det betyder politiska förvecklingar. Men var håken var det de "riktiga" hästarna kom från? Var det Pakistan?

(Och visst var väl den "riktige" Sherdil fux, eller kommer jag ihåg helt fel?)

Om ni ska importera häst från ryssland kan jag tippsa er om följande...

Finland har koll, och vet de inte, ringer de och kollar upp det åt er och återkommer via telefon eller mail väldigt snart.

De är mycket tillmötesgående, och har de inte tid, säger de att de återkommer inom en viss tidsrymd, och... de återkommer verkligen.

:bow:

Att importera själv från ett icke EU land har visat sig vara väldigt krångligt. Och inte alla länder är öppna, och inte alla regioner i de öppna länderna är öppna för import till EU heller.

Jag har lärt mig massor under dessa 2 veckor jag lagt ner tid på att kolla upp regler, tex att man kan få EU-bidrag för att ha kaniner... (nå så var det väll inte riktigt, men man kan få EU-bidrag för att ha utrotningshotade husdjur, varav det finns en kaninras som är det), eller att man måste ansöka om tillstånd för att importera med Blankett D92, jag har sett formuleringar i dokument som fått mig att skratta gott för att de är så byråkratiska att man bara trott att det var myter att de fanns...

När jag ringer jordbruksverkets hästavdelning känns det som om jag kan mer om det hela än vad de kan, och det är nog lite åt det hållet.
När jag ringer för att få bekräftat vad jag lärt mig (för att dubbelkolla så att jag inte lär in mig fel), måste de i sin tur ringa och dubbelkolla.

Visst kan jag förstå att det är krångligt för dmo, men så olika kan det inte vara mellan länder som är med i OIE (avtal om import till EU)?

Väldigt lärorikt, väldigt frustrerande, väldigt krångligt och väldigt spännande...
Ska ni importera en häst själv, och inte ska ha flera, rekommenderar jag att ni gör det via någon som har det som företag, ni spar er själva väldigt mycket tid. Jag har tillbringat runt 10 timmar per dag i 2 veckor med att ringa, googla, översätta från ryska till engelska osv.
Klart det varit lärorikt, men oj så jobbigt.

Jag har importerat hästar från Estland när dem inte var med i EU och nu när dem är med. Pappersbiten är mycket krångligare när dem inte var med i EU. Jag hade en hel hög med papper som jag gick runt med. Sen måste man också åka till närmaste veterinärstation i ett EU-land. För min del var det Finland.
Så vi fick lasta kl 2 på natten för att ta en färja från Tallin till Helsingfors. I hamnen fick vi betala moms på hästarna till finska tullen (som är högre än den svenska, eller var) Sen köra till veterinärstationen där hästarna lastades av och dem kollade hjärtat och tempen (vilket jag fick göra eftersom hon inte kände hästarna, som jag inte heller gjorde) Efter det en bilresa till Åby där färjan gick 22 (tror jag) I hamn i Stockholm där man fick betala moms igen. När man har kvitto på att man har betalat den svenska momsen får man tillbaka den finska. Sen hemma i stallet vid 11 på fm.
Idag lastar jag hästarna kl 6 på morgonen i Estland och dem är hemma i stallet kl 21. Behöver bara ha med mig 3 papper. Pass, veterinärintyg och reseplan. Som nästan ingen tittar på...
Det var också viktigt att det stod på kvittot, att säljaren intygade att dem var från Estland eller om man kande använda dem i avel. Jag tror det har något med momsen, men jag kommer inte riktigt ihåg. Hade dem raderna inte stått på kvittot hade jag fått betala mer.

Men om hästrasen redan finns i Sverige går det inte prata med dem som redan har importerat hur dem gjorde. Om du vill ex. hålla på med avel vill man ju ha andra blodslinjer eller färger kanske än det som finns redan i Sverige. Jag som har importerat i flera år nu, delar gärna med mig mina erfarenheter och kontakter från Estland eftersom jag vill att andra ska få upp ögonen för den rasen jag håller på med.
Det hade varit enklare om du skrivit ex. Azerbajdzjan var landet du ville importera ifrån. Så slipper man gissa, för man är ju lite nyfiken både på landet och rasen.

Har hästen stamtavla är kostnaden 25% på hästens kostnad samt vad det kostar att transportera hästen.

Saknar den stamtavla blir det 25% som ovan och sen ytterligare 7,7% på den totala summan.

Jag PMár dig lite senare.

Hej!

Jag har en fråga, och tyckte att den passade in i den här tråden.

DEt är så att jag undrar hur det fungerar med imprt från Estland...
Har hittat en häst som jag är intresserad av men jag har absolut ingen erfarenhet av import av hästar.

Måste hästen vara i karantän o sånt eller hur fungerar det?

Tacksam för svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det dags. Ska hämta hem min pålla i april var det tänkt, så jag surfade käckt in på SJV's hemsida för att lära mig alla...
Svar
10
· Visningar
1 504
Senast: caballus
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 158
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka