Sv: Frågor ang. import.
Det är jätte enkelt att importera från Estland nu när de är med i EU. Du betalar hästens pris + eventuellt moms (VAT) om säljaren är momspliktig. VAT i estland är 18%. Hästen behöver ett godkänt pass (id-handling) och ett hälsointyg. Hälsointyget ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning. Färdplan ska skrivas om resetiden överstiger 8 timmar och det gör den ju från estland eftersom båtresan tar mellan 12-14 timmar. Färdplanen upprättas av transportören och signeras av officiell veterinär i avsändarlandet så det är bra om det kan göras i samband med hälsointyget. Antingen kontaktar du en transportör som hämtar hästen åt dig eller så hämtar du den själv. Hämtar du själv är det du som fixar pappersarbetet. Blanketter fås från Jordbruksverket. Inga andra papper eller tull eller något behöver fixas.
Jag har nyligen själv importerat en häst och valde att låta en transportör hämta honom i Tallinn eftersom båtresan hem är mindre stressande om hästen kan åka i en stor lastbil med fler hästar i. Tänk på om du ska hämta själv och kör en vanlig hästtrailer att du inte får vara nere på däck hos hästen på hela båtresan utan får nöja dig med att kolla till med jämna mellanrum. Är jättenöjd med min transportör som tog hem min lille kille. Han kom hem i toppen skick trots lååång resa (åkte från södra estland nästan nere vid ryska gränsen ända till skåne). PMa mig om du vill ha kontaktuppgifter till "min" transportör. Han hämtar bara i Tallinn men jag kan nog eventuellt förmedla kontakt med estlänsk transportör som kan köra inom estland om det behövs. Spännande, vad är det för ras du är intresserad av om man får fråga?