Bukefalos 28 år!

Frågor ang kastrering av hankanin

S

Salmiak10

Hej,
Vi köpte två kaniner i våras, de är födda runt 24/12-10.
De såldes som två hankaniner men nu visar det sig att det är en hona och en hane! I fredags upptäckte vi att de fått ungar (de bor utomhus i en utebur). Storleken på ungarna visar att de är mellan 10-15 dagar gamla.

Nu har jag bokat tid för kastrering av hanen på fredag.

Kan detta på något sätt påverka hur honan tar hand om ungarna? Nu har de ju bott tätt tillsammans sen de föddes, om nu hanen försvinner ett tag kanske honan blir orolig och i värsta fall överger ungarna?

Det är inte helt ok att de fått ungar eftersom de är syskon, men ungarna ser ok ut. Det man inte vet är dock dolda invärtes sjukdomar. Kan någon berätta mer?
 
Sv: Frågor ang kastrering av hankanin

sära på hanen och honan måste du i alla fall göra, hanen måste bo själv minst en månad efter kastrationen så ev kvarvarande spermier dör.

Kaniner är väldigt tåliga mot inavel så det ska du inte vara orolig för, se bara till att informera köparna att det är en syskonparning :)

Tänk på att honan kan mycket väl vara dräktig igen eftersom hon blir mottaglig till parning direkt efter födseln.


Sen kan jag väl påpeka också att två hanar ska aldrig bo tillsammans
 
Sv: Frågor ang kastrering av hankanin

Två kastrerade hanar kan i alla fall bo tillsammans. Och så vitt jag vet två okastrerade också, hellre det än två honor. Tycker de brukar vara "bitchigare" mot varandra.

Till TS: sära på dem nu om du inte redan gjort det. Hanen kan para henne igen direkt efter ungarna är födda.
Någon generation brukar inte vara någon fara, skulle inte tro att du behöver oroa dig för ungarna. Däremot ska du säga det till ev köpare, så de inte avlar vidare.

Hanen kan också lagra sina spermier, som Arrows skrev, så håll dem isär minst en månad efter kastreringen.
 
Sv: Frågor ang kastrering av hankanin

Jag är faktiskt enig med Arrows gällande två hanar.
Det är aldrig något jag skulle rekommendera, då jag hört alldeles för många som hittat sina hankaniner alldeles blodiga efter slagsmål, eller där de själva kastrerat varandra.
Honor kan vara lite knepiga ihop också, ja och det är väl inget jag heller rekommenderar om det inte är en väldigt stor yta.

L80 nämner också att ha okastrerade hanar ihop, även om det bara är ett råd.
Där står att okastrerade hanar inte bör hållas tillsammans.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 983
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Kiwifrukt
·
M
Däggdjur I sommras så stod det två kaniner utanför stallet när jag kom ut, det visade sig att det var en hona och hane lämnade i samma kartong...
Svar
10
· Visningar
1 273
Senast: mylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp