Bukefalos 28 år!

Har jag gjort någe fel?

M

mylan

I sommras så stod det två kaniner utanför stallet när jag kom ut, det visade sig att det var en hona och hane lämnade i samma kartong. Vi ordnade med bur mat och vatten, honan är en lite hemerlin ca 7 mån, hanen en dvärg vädur max 3-4mån (enl vet även rensrasiga) de har gått i samma bur och inte visat några som hellst tecken på att vara parnings sugna, så jag antog att honan var kastread. nu till frågan

Snopet i går kväll när jag kom ut för att ta och kvällsfodra hästar och kaniner(som bor i sadel kammaren pga sambons allergi) så låg det en död född unge i buren , hanen var på honan hela tiden, så vi flyttade hanen till en annan bur, när vi fodrat hästarn klart så hade honan fått ytteligare en död unge, jag plockde bort ungarna och gav honan mat vatten och hö, tankte jag kan ju inte göra något ialla fall, morse när jag kom ut så hade honan börjat boa, kan det vara fler ungar på gång? el varför gör hon så. Vore glad om någon har tips och ideer om vad som hänt.


Jag vet att honan är för gammal för att få ungar( om hon inte haft det tidigare) men som jag sagt så trodde jag hon var kastrerad,
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

de har väl helt enkelt börjat pippa.
kaninhannar blir väl könsmogna runt halvåret har jag för mig.

så, ja, jag tror du har fler kaninungar att vänta. börja ge honan mer och mer näringrik mat med detsamma!, och håll tummarna att det inte kommer fler ungar.
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Oj, det var tidigt :)

Hur som helst så borde TS kanin blivit könsmogen för ett tag sen, kanske inte var det när hon fick dem, men har blivit det under tiden.

Lilla ninen måste ha varit överlycklig över att få pippa lite... :angel:
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Så honan är dryga året nu, ungefär?
Konstigt att det inte blivit några ungar innan... :confused:

Jaja, det är ju bara att fortsätta hålla dem åtskilda alternativt låta kastrera någon av dem (hanen?). :)
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Har man hanen hos honan när hon föder så händer det ofta att han biter ihjäl ungarna eller pissar på dem, resultatet är att de dör. Detta för att hanen tycker att de är i Vägen för hans intressen för mamma. Jag tror att honan blivit stressad av hanen och därför inte hunnit slicka ungarna, fått igång hjärta och lungor osv. Så de har kallnat och dött, eller så är de dödfödda, varit något fel.
Det kan vara att de föddes för tidigt, någon form av missfall pga stress. Man brukar säga att de blir "brunstiga" eller vad man kallar det vid kaniner, i samband med födseln ( mamman alltså) vilket han kanske kännde var på gång och våldtog henne flera gånger, så hon var uppstressad och det sattes igång lite för tidigt... svamlar på......
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Tack för alla svaren! Jag tog bort hanen från honan, när jag upptäckte den döda ungen, under tiden så födde hon en till (även den död), dagen efter så låg det en "blodig böna i buren" dag 3 så hittade jag ytterligare en död unge, som måste ha kommit under natten, hur lång tid kan det gå mellan första och sista ungen??

Nu har det inte kommit fler men honan är som tokig hon boar och grejar hela tiden, men nu kan det väl inte komma fler???? Är det någon typ av försenad mognad eftersom hon håller på så här...

Tacksam för fler svar och tankar:)
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Efterson ingen unge föddes levande så tror jag hanen har stressat fram ett missfall, abort. Jag tror inte att det kommer flera ungar nu. Men att hon bygger bo osv är nog för att hon är chockad, vet inte riktigt vad som händt och är förvirrad. Tror det går över om någon vecka eller så. Stackare, att missta alla sina bebisar. Problemet är nu att hanen kan ju ha betäckt henne första dagen. Så var lite beredd på att det kan komma en nästa kull....
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Första dagen??

Jag tog bort hanen från honan efter första ungens födelse kan hon blivit betäckt under förlossnings arbetet???

Förlåt mina konstiga frågor men jag har ingen erfarenhet av kaniners "parningsarbete" då jag tidigare bara haft hanar. Och då sluppit detta "problem".
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Jepp, tyvärr så kan jag inte annat säga än att det kan det . Tyvärr kan hon vara betäckt igen. Har du tur så var hon så stressig att hon inte var motaglig, att det inte tog. MEn jo hon kan bära på nästa kull.... sorry.
 
Sv: Har jag gjort någe fel?

Jaha! då är det bara vänta och se, hanen har i allafall blivit kastrerad:devil: så OM det blir något så kommer det iallafall inte att komma någe fler efter det, men då kommer dom att få vara i från varandra ialla fall 1,5 mån dom ser varandra för dom står brevid varandra i sadel kammaren lite trångt är det men det får gå så länge:)
 

Liknande trådar

H
Övr. Djur Igår när jag kom hem från skolan så gick jag ut till mina kaniner, men när jag tittade in i honan Spots bur så fick jag en chock, hon...
Svar
18
· Visningar
3 634
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp