Bukefalos 28 år!

Frågor ang skaffa hund

Sv: Frågor ang skaffa hund

Hej !

Ja du det är inte lätt att heltidsjobba och ha hund, men man måste lösa situationen så bra som det möjligen går.

Jag anser inte att man kan lämna en valp så pass länge som du beskriver, andra har säker andra uppfattningar!

Hundvakt? Hunddagis kanske vore något.

Hur som helst så har hunden tidsuppfattning, den kan inte räkna tid i timmar och minuter som vi människor.

Men att tro att hunden inte gör skillnad på 1 eller 5 timmar :crazy: ... Det gör den...

Jag hoppas du ser detta som råd och inte påhopp( vilket har blivit otroligt vanligt här inne att tycka ) jag råder dig till att lösa situationen för din hund på ett bättre sett

/ C
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Tjoho!!!! Så där blir jag glad när man uttrycker sig!!! Kolla skillnaden i ton mellan ditt inlägg i frågan och Cillamuffins!!! Ni vill ju båda hundens väl, men jag är helt säker på att matte lyssnar mycket bättre på någon som skriver som Du gör nu. Fjäder i hatten!

/Tjatmoster AKO, som inte har med diskussionen att göra, men som oxå tycker det låter mkt spektakulärt att lämna en valp så som beskrivits ovan.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

får man fråga vad det var som var så hemskt i mitt inlägg? hur skulle du försöka nå fram med samma budskap utan att linda in det i oändlighet?

om jag ska vara gnällig så är det väl du som är värst med påhopp, detta är inte första gången jag ser mitt namn nämnas på ett negativt sätt i dina inlägg.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Har aldrig tidigare nämnt ditt namn negativt, vad jag kan minnas. Olyckligt att det blev ett "namnpåhopp" nu, JAG hade kunnat formulera mig annorlunda. Förlåt! , men det var ett så talande exempel på hur man kan uttrycka sig på olilka sätt.

Däremot har jag kritiserat den "Von Oben-attityd" Du och ett flertal andra här inne har, och jag vidhåller att man snarare stjälper än hjälper genom att kritisera i överdrivet negativ anda. Mycket bättre att göta det på ett mer positivt och hjälpande sätt!

Calazirya är en av de "Von Oben-skribenter" jag tidigare "hutat åt", och jag ville med detta inlägga A. Tala om att jag tyckte det var kul att hon nu använde en annan ton än tidigare och B genom att jämföra med ditt onlägg visa på hur saker kan sägas på olika sätt. Och det finns sätt emellan att vara otrevlig och att linda in. F f a är risken stor att den tilltalade bara slår ifrån sig om man kritiserar för tufft, och det är ju inte den reaktionen Du vill ha, eller hur?

Vad som var "hemskt" med ditt inlägg tyckte jag ffa var hela den anklagande tonen...

Nåja, ska inte tjata med om detta nu. Ledsen om Du tog illa vid dig över att jag använde ditt namn som direkt exempel.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ojdå... Tråden har tydligen blivit min nu... Men för all del, det gör inget... VAd jag ville säga från början var att jag tyckte det var synd att en människa som är hemma så mkt ska missa detta underbara moment som det är att skaffa en liten valp...
Min mamma har varit arbetslös detta året så hunden ifråga har inte varit ensam så mkt som ni verkar tro... Men jag KAN lämna henne själv när det behövs och hon verkar inte må dåligt för det... Tyvärr kan varken jag eller någon jag känner fråga henne... Jag vet inte om jag tror på sånt heller...
Jag tycker iaf att det är skillnad på en hund och ett barn vilket ni inte verkar tycka här inne... OBS!!! inget påhopp till någon... :smirk:
Stimulans hoppas jag att jag ger henne när hon är vaken, hon verkar i alla fall må bra...
Och förresten, jag är glad att ni säger som ni gör- jag tål verkligen kritik och vill gärna lära mig så mkt som möjligt då det är min första hund... Men jag kan ju lätt säga att min hund som är med mig alla dygnets dagar utom dessa 6...
Hur gör folk som sover med hunden i ett annat rum? Eller då är det tillåtet att lämna den ensam?
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

tusan också. jag som försökte vara så snäll som möjligt i mitt inlägg. dock lät det lite på hennes inlägg som om hon har hört det förr, att det inte är lämpligt att lämna valpar ensamma, så jag kunde inte heller bara skriva "det finns en liten chans för att det du gör inte är så där jättebra". jag tog i lite mer, men inte så mycket som jag egentligen ville, för jag blir faktiskt ledsen när jag tänker på hur en sån hund mår psykiskt (att den inte river sönder hela huset är ju inget bevis på att den mår bra). jag antog att trådskaparen inte var så gammal och därför skrev jag inte vad jag egentligen ville skriva.

egentligen finns det väl ingen regel för hur man ska uttrycka sig här, låter jag besserwisseraktig så får det väl vara så. jag har ändå förklarat flera gånger att jag inte är någon expert och att jag inte vet bäst.

säger man rakt på sak vad man menar så är risken för missförstånd mindre. man bör kanske undvika ord som "dum i huvudet", "korkad" och svordomar, men börjar man skriva "snälla du", "kära vän" och "gullefjun" i varje mening är det risk för att budskapet går förlorat på vägen. jag uppskattar när folk säger rakt på sak vad de tycker och tänker (också från din sida! kanske tänker jag för lite på att också yngre skriver här!).
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Visst kan du skaffa hund. Men jag skulle rekommendera dig att köpa en äldre, minst 7-8 mån., som är ensamtränad. Då kan du efter att ni lärt känna varann och hunden har blivit trygg i er bostad, lämna den i 2 h.
Vad du bör välja är lite beroende på vad du vill aktivera den med. Alla hundar behöver någon sorts aktivering/träning för att må bra. Då är det lämpligast att välja något som man själv tycker är kul.

Lycka till!
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

jadå! jag ska försöka låta bli att gnälla i onödan (men det kommer bli svårt, ni får ha lite tålamod).
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Tack för ditt svar!
Jag ska leta noga efter något som kan passa mig. Tyvärr ser det ut att vara ont om vovvar i rätt ålder just nu, men jag har inte speciellt bråttom så jag kikar vidare. Känns bra att ha fått lite stöd härifrån först iaf, jag vill ju inte kasta mig in i nåt om det inte är lämpligt. Men jag har tänkt och tänkt och eftersom jag nu pluggar och är hemma rätt mycket, så känns det som rätt period att skaffa hund. För när de blir äldre kan man ju lämna dem lite mer än 2 h om det skulle behövas, och sådana tillfällen kommer ju.
Men jag har ju inte som grundtanke att den ska behöva vara ensam massor, men eftersom jag visste att jag är tvungen när jag är i skolan så var det min huvudfråga.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Calazirya är en av de "Von Oben-skribenter" jag tidigare "hutat åt", och jag ville med detta inlägga A. Tala om att jag tyckte det var kul att hon nu använde en annan ton än tidigare och B genom att jämföra med ditt onlägg visa på hur saker kan sägas på olika sätt. Och det finns sätt emellan att vara otrevlig och att linda in. F f a är risken stor att den tilltalade bara slår ifrån sig om man kritiserar för tufft, och det är ju inte den reaktionen Du vill ha, eller hur?

Fast jag håller inte riktigt med dig och vill påpeka det.

Jag har ingen "Von Oben" attityd och tycker det är mäkta tråkigt att det blivit någon sorts häxjakt på ex cillamuffins ( som snart inte vågar öppna munnen )

Alla uttrycker sig olika och jag tror med all sannolikhet att du kommer tycka att jag har hård attityd i andra svar ...

Oftast tänker jag mig för, men blir jag riktigt irriterad då kan jag inte hålla fingrarna i styr.

Och eftersom detta är ett fritt forum så kan vi knappast ha ramar för hur man får formulera sina svar.

Dock måste jag erkänna att jag i bland är hårdare än nödvändigt och visst vissa gillar inte det, men jag gillar heller inte allt jag ser/läsaer här inne...

( och det är INTE något som enbart rör Buke, utan de felsta forum )
/ En lite surig C som förstår Ako också ;)
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jo, visst är det ett fritt forum, men som Du ju vet så tycker jag att det är himla tråkigt med attityden "nästan ingen är god nog att ha hund", som vi ju också pratat om tidigare. Sedan tror jag dessutom stenhårt på att det är lättare att påverka om man t ex gör som du gjorde nu, kritiserade i välmenande ton och kom med förslag om t ex dagis, än om man bara klankar ner.

Sen var det olyckligt att peka ut CM's inlägg. Hade ju lika gärna BARA kunnat skriva att jag tyckte Ditt inlägg var trevligt, och inte gjort någon jämförelse. Obetänksamt gjort av mig. Hoppas hon tog min ursäkt, det lät ju iaf så.

Jag ska oxå sluta tjata, får väl erkänna att jag, å min sida , fått en liten "hang-up" på fenomenet klankande hundtrådar... ;)
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag har inte "DEN" attityden " nästan igen är god nog att ha hund " däremot överförklarar jag gärna hur jobbigt det är att ha hund och ibland kanske låte hårdare än vad som krävs..

Man kanske har lättare att reagera negativt när man dagligen upplever och ser olyckliga hundar / omplaceringar som ingen vill ha och som ägaren köpte utan att tänka först...

Jag vet att jag kan låta hård, men inte orättvis och absolut inte nån Von Oben...

/ C
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor ang skaffa hund

Ja, jag förstår att man kan reagera starkt med mga dåliga erf i bagaget. Ska sluta tjata nu... Vad jobbar du med, förresten, med tanke på allt trist du får se? Hos vet? På akutvovvehem?
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Nej jag studerar ...

Man kan bara se lite av det jag beskriver genom att titta på Blocket, vovve ( annonsmarkand ) men också genom BK och andra ställen
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

det räcker med att hålla ögonen någotsånär öppna så ser man mycket hundelände...
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Och det räcker med att jobba med hund så ser man ännu mer elände. Tyvärr! Det är inte alltid roligt att jobba med hundar. :crazy: Man önskar att man hade mer att säga till om.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Varför inte vänta med att skaffa valp till sommaren då du är hemma och kan ägna mycket tid åt den. Eller om du får hem den vid påsklovet så är det ju 2 veckor som du kan ägna tid med den kanske stanna hemma 1 vecka efter det lämmna hunden ensam och låta nån du känner bara gå förbi och kolla till hen/hon. Eller be nån snäll granne om hjälp om den hör att hunden låter så har den en nyckel så kan dom va hos er eller ta ner hunden till sig. Valpar sover ju mycket om du leker och går ut med den så är den ju trött när du ska åka till jobbet så den ssover ju ett tag sen kan grannen gå ut med den när den vaknat och börja låta.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

så att man lär den att när den gråter får den uppmärksamhet? nej, det var inget bra förslag.
 
Sv: Frågor ang skaffa hund

Jag måste få kritisera ditt förslag, men du kanske kan försvara det du skrev ?

Att vara hemma med en valp 3 veckor och sedan tro att man kan lämna den flera timmar är vansinne, tyvärr.

Ingen valp under 6 månader skall lämnas någon längre stund alls ( enligt min mening )

Ensamhetsträning tar tid och kräver ett långsamt tempo, då får man en trygg och säker hund( läs oftast )..

Att förlita sig på att grannen skall höra valpens gråt är kanske inte heller så smart, vad händer om grannen inte hör ?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 885
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med? Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp