frågor bruksridning

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare puff93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 968
P

puff93

har lite frågor om bruksridning.

1) vilken utrustning måste man ha?
2) finns det nån utrustning som är förbjuden?
3) vilka licencer/ papper ska man ha? pass?
4) hästens ras & ålder?
5) hästens utbildningsgrad?

det var no allt. hoppas att ni kan svara på några frågor iaf.

Sv: frågor bruksridning

1) vilken utrustning måste man ha?
Man måste ha en komplett sadel och ett träns med ett bett i munnen på hästen. (Tror inte att man får ha bettlöst...?) Ryttaren måste ha hjälm och klädsel som är lämplig för ridning. (T.ex. ridbyxor och en stängd höftkort jacka som inte fladdrar.)

2) finns det nån utrustning som är förbjuden?
Hjälptyglar och inspänning ger straffpoäng. Sadel utan stigläder eller liknande är inte tillåtet, säger sig självt. ;) Onödig utrustning ska inte vara med, t.ex. riddarschabrak, ridtäcke, plastpåse ifall ni hittar svamp längs banan... Du fattar.

3) vilka licencer/ papper ska man ha? pass?
Är det en JUF-tävling så ska man ha löst medlemsskap i JUF. Något annat papper har jag aldrig visat upp. Alla hästar ska dock ha pass, det är det lag på.

4) hästens ras & ålder?
Alla raser är välkomna, hästen ska vara minst 4 år gammal och i god kondition med välskötta hovar. Ston med föl yngre än 6 veckor får inte starta.

5) hästens utbildningsgrad?
Du ska kunna rida den i samtliga gångarter, kunna hoppa över hinder som är max 80 cm, kunna sitta upp och sitta av utan att hästen går iväg, kunna sadla den utan att någon håller i, kunna rygga både rakt bakåt och i vinkel, kunna ta saker från en stolpe och rida med en bit för att sedan hänga saken/sakerna på en annan stolpe, etc. Hästen ska vara lugn och trygg, helt enkelt. Väl grundriden och lyhörd på ryttaren.

Ett tips; billig regelbok på JUF's hemsida. Jag fick ge en tia +frakt för min. Även om man inte tänker tävla så seriöst är det väldigt kul att ha att variera den vanliga ridningen med.
Inte för jag har emot att svara på frågor, jag älskar verkligen bruksgrenarna! Men man ska ju locka med sig så många man kan, visst? :D

En grej om utbildningsgrad:
Jag skulle nog säga rätt basic utbildning, och det som behövs är fokus och erfarenhet.
Ang. hoppa 80 cm;
Jag brukar be om dispans på hoppningen pga att varken jag eller hästen kan hoppa (han har exteriören mot sig, jag har ryggproblem). Brukar inte få sänkta hinder, men Figge har löst det på sitt eget sätt.
Han plöjer rakt igenom :D Det flyger bommar över halva banan när vi tävlar haha!

Finns det bruksridning för ponny?
Har islänning är lite sugen på att pröva o kanske tävla nån gång. Han kan ju iofs registreras som stor häst, men hoppa 80 cm känns liite för stort för oss...:crazy:
Eller kan man få dispens o få lägre hinder då?

Det finns inga speciella ponnyregler, man får tävla med precis vilken häst man vill (förutsatt att hästen är frisk, över fyra år och det inte ser alltför oharmoniskt ut. En 190 cm människa på 75 cm ponny skulle nog inte få starta :p). Det är samma klass för alla, oavsett storlek och färg.

Om man får dispans på hoppningen eller ej är upp till domaren, ibland får man ibland inte. En del går med på det, men inte alla. Man får truga och be, funkar inte det får man varna och hota :p
Det är inte ofta det är 80 cm, det är maxhöjden bara. För det mesta är det lägre.

en jag red ihop med för några år sedna red sin tinker (4,5 år) på repgrimma ;) men sista dagen fick han betsla, för andras hästar säkerhet. men såg i hästfocus att han red i år i repgrimma igen :D

Idahoe: jag och några andra till tävlar bruksriding med våra isländare, men det är kanske olika regler på olika tävlningar ang. ponny (fast med islandshäst ingår som häst)

KL

Bruksridning verkar ju skitskoj ju.:laugh: skulle passa mig och min ponny perfekt. Vart kan man vända sig för att hitta tävlingar/träningar? Bor i norra Skaraborg(norra västergötland).

Finns det ingen info om brukstävlingar där du bor på JUF's hemsida så finns det ingen lokalgren där. Kolla med det län som är närmast ditt om de har några JUF-medlemmar som vill anordna tävlingar närmare dig.

Här har du mej! Jag bor i Skara och har lite koll på var bruksridningen håller till.
Ernklev ute på Myråsen annordnar en del träningstävlingar och höll DM förra året. Hemsida
Vore kul med någon mer utifrån, förra året var det i princip bara jag som inte var medlem i klubben

Vad kul.:laugh:

Är det bara jag som inte får "aktivitetskalendern" att fungera på sidan du länkade till?:confused:
Skulle vara roligt om det var någon träning/tävling som man kunde åka och kolla på.:laugh:

Nä, den verkar ligga nere.. Märkligt, jag tittade ju på den för bara någon vecka sen. Jaja, de uppdaterar väl antar jag. Annars är det bara att ringa Ernklev, hon är jättetrevlig :) Tror hennes nummer står på sidan, PMa annars så får du det av mig. Jag vill ha mer folk på tävlingarna! :D

Finns det bruksridning för ponny?
Har islänning är lite sugen på att pröva o kanske tävla nån gång. Han kan ju iofs registreras som stor häst, men hoppa 80 cm känns liite för stort för oss...:crazy:
Eller kan man få dispens o få lägre hinder då?

Jag har ridit brukstävling på min isis i 10 år. ALLA hästar tävlar på lika villkor.
Det gäller bara att ha bra kontakt med sin pålle.. :banana:

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Mli
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 073
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 828
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka