Frågor inför försäljning

Tilde789

Trådstartare
Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur jag ska göra med allt.

Hon säljs billigt utan provridning då hon ogillar ryttarbyten och kommer att få 20’ för henne pga det ( hon är egentligen värd mycket mer). Hon besiktigades av mig i oktober inför försäljning och köparen som jag har nu väljer själv att inte göra någon ny.

Hur mycket är det rimligt att ta i handpenning? Hälften nu och resten när vi lämnar av henne eller är det för mycket? Hört något om 10% men är osäker.
Hade tänkt att använda mig av Agrias köpeavtal som jag fyller i själv då och sedan tar med när vi lämnar av så köparen får skriva under.

Kom gärna med övriga tips och råd om ni har några.
 
10% är väl en rimlig handpenning, den är en försäkran om att köparen förbinder sig till affären och du behåller den om hen drar sig ur. När jag sålt speciell häst skrev jag en bilaga där jag beskrev att hästen var svårlastad etc som köparen fick underteckna. Det var väldigt bra visade det sig när de ringde efter några dagar och ville lämna tillbaka pga egenskaperna som framgick i bilagan.
 
Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur jag ska göra med allt.

Hon säljs billigt utan provridning då hon ogillar ryttarbyten och kommer att få 20’ för henne pga det ( hon är egentligen värd mycket mer). Hon besiktigades av mig i oktober inför försäljning och köparen som jag har nu väljer själv att inte göra någon ny.

Hur mycket är det rimligt att ta i handpenning? Hälften nu och resten när vi lämnar av henne eller är det för mycket? Hört något om 10% men är osäker.
Hade tänkt att använda mig av Agrias köpeavtal som jag fyller i själv då och sedan tar med när vi lämnar av så köparen får skriva under.

Kom gärna med övriga tips och råd om ni har några.
Jag sålde en häst jag var osäker med och inte själv red. Hade dessutom inte haft den mer än några månader så kunde faktiskt inte svara för alla egenskaper den eventuellt hade.
Vi använde Hästnets köpeavtal, och jag skrev till i bilagan allt jag visste om hästen samt att jag flugit av och blivit rädd pga att hästen tvångat. Vi skrev även i att köparen inte provridit.
Det går att friskriva sig i avtalet från fel, vilket kan vara klokt, särskilt som köparen inte besiktar och får hästen billigt.
 
Jag sålde en häst för 10000 kr, utan besiktning och provridning och utan köpeavtal/kontrakt! Ej att rekommendera, men hästen är såld vidare ytterligare två gånger (förhoppningsvis har hon nu hittat hem, lilla hjärtat).
 
Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur jag ska göra med allt.

Hon säljs billigt utan provridning då hon ogillar ryttarbyten och kommer att få 20’ för henne pga det ( hon är egentligen värd mycket mer). Hon besiktigades av mig i oktober inför försäljning och köparen som jag har nu väljer själv att inte göra någon ny.

Hur mycket är det rimligt att ta i handpenning? Hälften nu och resten när vi lämnar av henne eller är det för mycket? Hört något om 10% men är osäker.
Hade tänkt att använda mig av Agrias köpeavtal som jag fyller i själv då och sedan tar med när vi lämnar av så köparen får skriva under.

Kom gärna med övriga tips och råd om ni har några.
Lägg upp den på annonser här på buke. Då får du förmodligen en hästmänniska men ganska säkert en djurmänniskor åtminstone. Jag har använt www.hastavtal.se på andra områden , de har kanske köpeavtal också. För övrigt så finns det jurister som är proffs men framförallt gäller det att inte mörka någonting och ha det skriftligt att du inte mörkat är väl käckt.
 
Jag sålde en 2-årig ponny en gång och skrev eget avtal.
Något i stil med "ponnyn xx har inte genomgått veterinärbesiktning men både säljare och köpare anser hästen frisk vid överlämnandet datum"
"Köparen har 14 dagars prövotid och inom denna tidsgräns möjlighet att veterinärbesikta ponnyn på egen bekostnad"
"Vid eventuellt ångrande av köp, oavsett anledning, kan köparen lämna tillbaka ponnyn för full återbetalning"
"Köparen står för transportkostnader både vid hämtning och eventuell återlämning"
"Säljaren står för försäkringen under de 14 dagarnas prövotid"


Vet inte om kontraktet som skrevs under av båda två samt ett vittne skulle hålla i någon rätt men det blev köp i alla fall. Köparen besiktade hästen själv på klinik dessutom samt tog över försäkringen :)

1.5 år senare ringde hon och frågade om jag ville köpa tillbaka honom pga omständigheter hon inte rådde för. Jag sa ja. Den gången utan något kontrakt eller kvitto eller någonting. Jag förde över pengar och fick en address att hämta ponnyn. Hon var inte ens där då
 
Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur jag ska göra med allt.

Hon säljs billigt utan provridning då hon ogillar ryttarbyten och kommer att få 20’ för henne pga det ( hon är egentligen värd mycket mer). Hon besiktigades av mig i oktober inför försäljning och köparen som jag har nu väljer själv att inte göra någon ny.

Hur mycket är det rimligt att ta i handpenning? Hälften nu och resten när vi lämnar av henne eller är det för mycket? Hört något om 10% men är osäker.
Hade tänkt att använda mig av Agrias köpeavtal som jag fyller i själv då och sedan tar med när vi lämnar av så köparen får skriva under.

Kom gärna med övriga tips och råd om ni har några.
Skriv så mycket du kan om det som ev kan orsaka att köparen ångrar sig.
Då får du påskrivet att du informerat och köparen kan inte komma dragandes med önskemål om att reklamera för det som du skrivit.
 
När jag sålde häst senaste gjorde jag en bilaga till kontraktet med saker som jag informerat om. Köparen fick signera för att visa att man tagit del av innehållet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 020
Senast: Lavinia
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp