Frågor om benlindning.

_Runaway_

Trådstartare
Måste få lite svar på några frågor om lindning av hästns ben.

#Vid träning, ska man/ska man inte linda ner över kotan?
#Är alltid livrädd att jag ska linda för hårt, fnns någon riktlinje för hur hårt man ska dra åt? Typ att man ska få plats med ett finger innanför eller nåt?
#Vid anv. av fleecelindor, behövs paddar? Har hört flera olika åsikter.
#Hur högt och lågt ska man linda med stallbandage? Ska de sitta lösare än andra bandage?

Vore mycket tacksam för svar! :bow:

Sv: Frågor om benlindning.

_Runaway_ skrev:
Måste få lite svar på några frågor om lindning av hästns ben.

#Vid träning, ska man/ska man inte linda ner över kotan?
#Är alltid livrädd att jag ska linda för hårt, fnns någon riktlinje för hur hårt man ska dra åt? Typ att man ska få plats med ett finger innanför eller nåt?
#Vid anv. av fleecelindor, behövs paddar? Har hört flera olika åsikter.
#Hur högt och lågt ska man linda med stallbandage? Ska de sitta lösare än andra bandage?

Vore mycket tacksam för svar! :bow:

varför lindar du benen? Vad vill du uppnå med det? Vad för träning är det?

Fleecelindor med "pad" :Använd pad under, för de flesta sådana ex hööks, räcker absolut inte för att skydda mot tryckpunkter, de ska inte användas vid träning för de är inte elastiska, och kan ramla av lätt. Det finns bättre med rejäl bit filt som blir som en pad, men de blir oftast klumpiga då :)
Jag har fått såna för ett tag sen och kan inte använda dem till nåt. Nån som vill köpa helt nya gröna hööks lindor för prydnad?

/jenny

Om du behöver ha stöd för hästens ben vid träning är det bättre du letar rätt på någon som kan visa dig. det är svårt att förklara rätt så här i skrift. Annars finns ju bra skydd att köpa som fungerar stödjande och som är lätta att sätta på. Kanske ett bättre alternativ?

Är du osäker på hur du ska göra så försök hitta någon som kan hjälpa dig. Tycker också att "stödskydd" är väldigt bra även om det kanske inte är riktigt lika snyggt som lindor.

Hur långt ner man ska linda beror lite på varför man lindar. Är det för att man bara vill ha skydd mot slag, lite stöd eller för att hästen kotar över?

Om du är osäker på hur hårt du ska linda testa på dej själv eller någon annan som kan säga om ben och armar börjar domna bort. ;)
Med elastiska lindor brukar man bara behöva linda så hårt att dom sitter kvar ordentligt, ger inte bättre stöd bara för att man drar åt som en tok.
Använd ALLTID pad! Jag använder inte fleecelindor vid ridning dels för att dom inte ger något som helst stöd och dessutom för att dom lätt ramlar av. Har man stallbandage så ska man ha pad under som tryckfördelare/värme.
Håller med snigelfarmor om att elastik+fleecelindor är helt värdelösa undrar vilket ljushuvud som kom på den "smarta" idén? :devil:

Oj, blev lååååångt! :angel:

tack för alla svar! :bow: Fick lite hjälp och vägledning av en kompis idag. Visade hur jag brukar linda och hon tyckte det såg bra ut.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 767
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 362
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka