frågor om cushing

Sv: frågor om cushing

Vet endast två raser som sägs vara väldigt lite disponerade för IR så sant dom inte utvecklar cushing med åldern, och det är fullblod och quarter. Dom kan bli tjocka utan att vara IR.

kryddan; Är fång vanligt bland dom iberiska raserna? Tänker att dom kanske inte är så vana vid det saftiga gräset vi har här. Har sett en del bilder särskilt på ston som jag tycker är extremt feta, med späcknacke och jättekropp. Ska dom verkligen se ut så eller är det tal om ren fetma?

Svarar efter bästa förmåga - och kunskapen är inte så stor vad det gäller stona... Men nej, jag tror inte att någon stoägare vill att stoet skall se ut som en Belgian Blue. Problemet är, enligt de vänner jag har som har ston, att de är så lättfödda. Jag vet en person som har ansträngt sig väldigt mycket för att hålla nere vikten på avelsstona, med nät över silagebalarna o s v, men stona blir jättetjocka ändå. De har inga täcken på vintern och går på lösdrift, dessutom är det redigt kallt där på vintern. Det borde ju dra en del energi kan man tycka, men nej då, det sväller upp som ballonger vad hon än gör. Det finns inget direkt bete där på vintern, det finns att äta men i Sverige kan man inte kalla en vinterhage för bete trots allt. Det är svårt med avelsston för de behöver också mycket näring för att föda fina föl. Sen, efter vad jag förstår, så är det förhållandevis ovanligt med fång på ston som diar och är dräktiga. De fångston som jag har hört om har inte haft föl vid sidan, men det finns säkert såna också.

Jag vet några spanska hästar som har drabbats av fång här, däribland en som var min (IR och Cushing). Men här kommer nästa problem in, nämligen att de flesta fånghästar inte står i fångställning. Det är en vedertagen missuppfattning att hästen inte har fång om den inte står i denna ställning och är i ett väldigt dåligt skick. Fång finns i ett stort spann, precis som en hälta kan man säga. (Vet att du vet, men andra kanske inte vet det). Om man inte brukar en häst kan det vara svårt att märka att den har drabbats av fång. Dessutom rör sig många iberier på "glödande kol", många tror att det är så de rör sig, men den uppfattningen delar inte jag. Därför finns det nog ett mörkertal med fångproblematiken, och inte bara inom denna rasen.
Importerar man en vuxen iberisk häst till Sverige skall man i a f vara försiktig med fodret. Hela internet är proppfullt med smällfeta spanjorer. De portugisiska hästarna verkar inte vara lika disponerade för att lägga på sig lika mycket. Men då tycker många att de inte är lika fräcka tyvärr.
Man kan se rätt väl på mankammen bl a om hästen är ute på hal is. En mankam skall vara toppig och relativt mjuk i avspänt läge. En hård och bred mankam med späck som går som en korv, är i en klar alarmzon.

En bidragande orsak till övervikt på PRE ston är att de normalt sett inte rids. Det är sällsynt att ett spanskt sto befinner sig i full tävlingskondition, jag vet bara ett sådant sto i Sverige.

Är inte quarter och PRE släkt?
 
Sv: frågor om cushing

så insulin resistens är inte kroniskt? eller hur menar du att IR går tillbaka? hon har inte varit ömfotad el haft nån puls sen hon fick fång och fick finadyne och målet är ju ändå att få ut henne i hagen så jag fortsätter att ha henne ute ca en tim/dag i en liten fålla i stora hagen där mina får går och betar. hennes nacke mjuknar mer och mer trots ökat bete den senaste veckan. tog bilder på henne imorse, men jag förstår inte hur jag ska ladda upp dem.
 
Sv: frågor om cushing

Jag undrar om man vet det egentligen. Det är troligtvis ärftligt, i alla fall till viss del. Men IR förvärras mkt av olämplig utfodring. Jag har nog förstått det som att en häst som är IR dvs lätt får höga insulinhalter i blodet kan bli så pass bra att insulinet sjunker till normala värden och att det dessutom fungerar som det ska. Men om samma häst sedan äter mkt socker, speciellt i samband med ökade fettdepåer så blir den IR igen. En IR häst blir aldrig helt bra som en helt frisk häst. Den måste alltid motioneras regelbundet, hållas smal och äta speciellt foder. Om man fixar det så mår den bra.
 
Sv: frågor om cushing

Kl, hoppas det är ok?

Min häst har ju tyvärr cushing och har nu fått problem med lederna i höger fram, så om det inte löser sig så får jag nog ta det svåra beslutet :cry: men jag bara undrar om ni andra med cushing kännedom har haft problem med ledproblem?
 
Sv: frågor om cushing

Nej. Min Cushinghäst hade inga problem med lederna, mer än att det visade sig att han hade KS... Efter vad jag lärde mig om denna sjukdom så hör inte ledproblem i ett framben ihop med Cushing. Men det kan vara fel såklart. I vilket fall tror jag inte att ledproblem i ett framben beror på Cushing, utan på andra orsaker. Ingen kommer att klandra dig om du avlutar det här nu. Det innebär STORA uppoffringar, både för hästen och för hästägaren, att ha en häst med sådana här problem. Tyvärr.
 
Sv: frågor om cushing

Tack för ditt svar, läste om det i hä**f**us att cushimg hästar kan få problem med lederna, men vet ju inte om det är så? men jag och min vet sa att det kanske kan hänga ihop pga att kroppen är störd och och inte har samma motståndskraft? Jag hoppas verkligen att hon blir bra, i övrigt är hon som en unghäst igen tack vare medicinen trots sina 18-19år, vill inte ha någon annan pålle.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp