frågor om fodertillskott...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare tina2096
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 898
T

tina2096

Har lite funderingar över fodertillskott som jag hoppas kunna få svar på.
Ni som ger era hästar fodertillskott, vad ger ni då för något och varför?
Funderar på att börja ge B-vitamin. Har hört att det ska vara bra vid pälsfällning mm. Kan man börja ge det nu fastän dom redan börjat fälla?
Har även hört talas om linfröolja, att det ska vara bra för hårremen, leder osv. Någon som provat detta och är det isåfall bra?
Vilket fodertillskott skulle ni rekommendera? Kan man ge för mycket fodertillskott, alltså för många olika produkter?
Tacksam för svar!
:)

Sv: frågor om fodertillskott...

vad man BEHÖVER ge för tillskott beror ju på vad hästen får för grovfoder och kraftfoder

Ang B-vitamin,min ponny fick det under pälsfällningen för att han blev så trött,så trött,men vi sprutade på vet inrådan han sa de tog mycket snabbare...'

Hästen jag har nu får inget b-vitamin,han e lika pigg nder pälsfällning som annanrs

Han får hö,kraft,
tillskott: vitlök (han flyttade),hippo mineraler ,arto.flex

KLart man kan överdosera kommer inte ihåg nu vilka men visssa vitaminer kan man iaf överdosera

B-vitamin kan man inte överdosera.
Ett möjligt överskott försvinner med urinen.

Har man ett helfoder som man ger max dos av samt ett kvalitativt stråfoder ska man inte behöva ge fodertillskott om inte det är en tävlingshäst som tränar och tävlar hårt.
Men om man ändå känner att det inte räcker till så rekomenderar jag alger. Det innehåller allt både hästen/människan behöver, både vitaminer, mineraler o spårämnen och aminosyror. Jag ger det till mina hästar och till mig själv...

B-vitamin kan man ge vid pälsfällning vår/höst samt vid hård träning/tävling och det är vattenlösligt vilken gör att man aldrig kan överdosera.
E-vitamin ger man ofta när hästen tränar hårt och behöver kortare återhämtningstid i muskler och senor ssamt att det har antiinflammatorisk verkan. E-vitamin är fettlösligt och det lagras i fettvävnaden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte... 2
Svar
37
· Visningar
3 418
Senast: sthu
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka