Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Var skriver jag att jag "¨så gott som" tränar varje dag? Citat.


Du har inte skrivit det ordagrant. 5-6 dagar i veckan är så gott som.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Läs tidigare i tråden om skogsrundorna, jag upprepar inte en gång till. Det står klart och tydligt.

Om inte hästen är det misnta ansträngd har inte hästen gjort nåt som är varken fysiskt eller psykiskt jobbigt. Om det inte är psykiskt ansträngande har hästen inte lärt sig nånting, har den inte ansträngt sig fysiskt har han inte blivit starkare.


Ja, jag har läst. Hur kan du då säga att det är mindra fysisk träning än t.ex. ett dressyrpass?

Jag syftade på ansträngd som i svettig, trött (fysiskt) osv. Eftersom det verkar vara vad du eftersträvar i merparten av dina inlägg kring träning. Uttryckte mig kanske lite oklart.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

reykurboy skrev:
Jag tycker du är tapper som orkar förklara så rätt och riktigt inför så döva/oförstående öron! Vilken energi! :D


Sådant här kan vara väldigt utvecklande för både dem som läser och skriver. :) Jag tycker det är jätteintressant. Även om jag tvivlar på att Kitten kommer tillåta sig själv att ta åt sig något folk skriver i den här tråden, allra minst av mig.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Lord Owen skrev:
Varför måste det vara ett hästsammanhang (även om jag säkert skulle kunna hitta det där också)? En nedbruten individ är samma sak inom alla kategorier.
Det du skriver är ingen tolkning, det är ett missförstånd. För övrigt så tycker jag gott du kunde leta själv, eller visa mig ett stycke där det står att man måste bryta ner hästen för att den ska acceptera människan som ledare? För hur oengagerad som helst kan du väl inte vara av att få fram sanningen kring detta?

Jag ska leta när jag varit ute med min häst, återkommer när jag hittat det.
Man använder issa ord i hästsammanhang, så därfr vill jag ha ett citat från ett hästsammanhang.

Jag har för mig att jag skule kolla upp nåt annat i några böcker, men jag glömde av det igår, jag har annat jag måste göra, men när jag har tid ska jag leta upp det.

Jag är faktiskt väldigt ointresserad av att kolla upp vilken term som används mest i hästsammanhang. Jag tycker inte det är något att tjafsa om eller att diskutera egentligen, det är du som driver det framåt, inte jag.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

5 dagar i veckan är inte så gott som hela veckan. Det är 3/4 del av veckan. Det är närmare halva veckan (3½ dag) än vad det är hela veckan.

Det är inte lika jobbigt för min häst att bara galoppera i en mindre samlad galopp än vad han måste ha vid ett dressyrpass.

Han måste inte bli svettig/jättetrött. Men man känner när han inte kan ta in mer information för dagen och man känner att man har gjort nånting. Har jag ridit en halvtimme och det har gått suveränt slutar jag. Har jag ridit i 30 min men vi har inte kommit nån vart rider jag tills jag ahr gjort nånting som har gått bra/något nytt som vi har lyckats med.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jaså du, och hur beter sig då en energisk häst i hagen?
Och hur beter den sig under ridning?
Du som vet så mkt... :angel:


En energisk häst utför det man ber dem om ärligt och villigt, den är glad åt att få utföra ett arbete men kan kontrollera sin energi. Den lägger ne hela sin själ i arbetet och älskar att jobba. Den lyssnar till ryttaren och tycker det är roligt att lära sig nya saker. Ibland kanske den till och med försöker för mkt.För mig är en energisk häst en arbetsvillig häst. En energisk häst kan också bli en väldigt farlig häst eller en häst med dålig ridbarhet om den lär sig att lägga sin energi på fel saker. En energisk häst skenar inte runt i hagen som en vettvillin, en energisk häst kan ändå koppla av. Den är full av liv men inte uppstressad och den behöver inte springa runt i hagen för att den är så energisk.

Och sluta med sarkasmen. Varför blir det såhär i alla diskussioner med dig, när argumenten tryter så blir du sarkastisk. Det leder ju ingen vart.

Diabolical_Kitten skrev:
Varför jag rider 5 dagar i veckan? För det första tycker jag inte att det är mkt, för det andra så tränar jag för att det är kul. Hade jag inte tyckt ridning avr roligt hade jag itne skaffat en ridhäst.

Ja, där har vi kanske själva grundproblemet. Som Inte_ung yttryckte sig, "du är ridkåt". Du rider mer än din häst kanske borde ridas för att DU tycker det är kul. Det finns inga "ridhästar" i den meningen att de ska klara att ridas varje dag (jag säger inte att du gör det) för att ryttaren tycker det är kul.

Du tycker alltså inte att det är mycket? Vad grundar du det på?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Man använder issa ord i hästsammanhang, så därfr vill jag ha ett citat från ett hästsammanhang.

Jag har för mig att jag skule kolla upp nåt annat i några böcker, men jag glömde av det igår, jag har annat jag måste göra, men när jag har tid ska jag leta upp det.

Jag är faktiskt väldigt ointresserad av att kolla upp vilken term som används mest i hästsammanhang. Jag tycker inte det är något att tjafsa om eller att diskutera egentligen, det är du som driver det framåt, inte jag.


Kunnigt hästfolk använder inte termen "att byrta ned" i samband med en unghäst, inridning, flockledare, ledarskap, ridning, hantering övht.

Jaha? Men nu förstår jag ingenting? Först vill du ha ett citat från hästsammanhang och sedan vill du inte det för du är egentligen inte intresserad alls? Hur ska du ha det?

Självklart driver jag frågan vidare, att någon som ridit så länge (hur många år är det?) att hon skaffat sig en egen häst fått för sig att en nedbruten häst är samma sak som en häst som accepterat människan som sin ledare och inte insett att detta är helt åt skogen är ju helt otroligt. Självklart försöker jag förklara att det inte är så, om inte annat så för din häst och dina kommande hästars skull. Du kan inte gå vidare inom hästvärlden om du fått för dig att man ska bryta ner hästarnas psyken.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Överbelastar dom verkligen frambenen om de har ont i bakbenen då?

Javisst gör dom det, det var därför jag var orolig för min pålla och åkte till kliniken. Hon hade fått en rejäl spark i höger baklår, musklerna är fortfarande spända och antagligen lite lätt inflammerade också. Det som oroade mig mest var just en överbelastning i vänster fram, nu syntes inget på arbetsprovet dock efter provokation i böjprov en mycket knapp 1-gradig hälta.

Nu har hon fått medikamenter som skall förtäras, och veterinären hyser stora förhoppningar om att inga komplikationer skall uppstå. Jag håller tummarna för att han har rätt. :crazy:

Jag sökte alltså inte för att hon var halt, utan för det faktum att hon kunde bli halt. :eek:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Du gnäller om att du har rätt att man inte använder att bryta ner i hästsammanhang, och då vill ja ha citat från bok/känd person som styrker det. Men JAG bryr mig inte ett dugg om den här diskussionen, vill du gnälla omm att jag kallar det bryta ner så visst, ch med tanke på att du fortsätta sida efter sida att gnälla om det vill jag ha ett citat. Men det är inte för min skull du ska leta fram citatet, om inte du orkar leta fram ett så visst, men då ska du även sluta gnälla om det. För jag tycker det är en fullkomligt onödig diskussion.

I vinter har jag ridit regelbundet i 14 år.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Så du förutsätter att alla överenergiska hästar kan kontrollera sin energi? Hurdå? När och hur lär de sig det?

Argumenten tryter inte, det är dina argument och din oförmåga att läsa mina inlägg som gör att jag blir så fruktansvärt trött på dig. I alla trådar vi ahr diskussioner slutar det med att du inte läser inläggen, jag får upprepa allt hundra ggr om och fortfarande förstår du inte, du märker ord och du fortsätter på onödiga spin offs som jag inte för mitt liv kan förstå hur du kan tycka det är något att tjafsa om. DÄRFÖR är jag sarkastisk. Hade du fört diskussionen som Alexandra hade jag itne varit sarkastisk mot dig, men som du har varit i flera trådar orkar jag faktiskt inte med dig och jag kan bara inte låta bli.

Jaså, så för att jag tycker att ridningen är kul rider jag sönder min häst? Så du menar att du avskyr ridning och då inte rider sönder din häst?

Jag använde ordet ridhäst för att förklara att om jag itne hade gillat att rida hade jag inte k.öpt en häst som är för ridning. Hade jag inte gillat körning hade jag inte köpt en körhäst, samma sak.

Nej, jag tycker inte 5 dagar i veckan är mkt, och det grundar jag på allting jag har lärt mig om hästar genom åren.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Nej hon har inte visat hälta förrän vid provokation genom böjprov, jag märkte dock att hon började överbelasta vänster bak som blev otroligt överansträngd och hon hängde gärna i det benet. Därför blev jag bekymrad över att det även skulle börja på vänster fram, nu hoppas jag att vi hann innan något har hunnit etablera sig.

Så nej ingen hälta på något ben tidigare, inte ens när hon blev sparkad med en stor svullnad som följd.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Du gnäller om att du har rätt att man inte använder att bryta ner i hästsammanhang, och då vill ja ha citat från bok/känd person som styrker det. Men JAG bryr mig inte ett dugg om den här diskussionen, vill du gnälla omm att jag kallar det bryta ner så visst, ch med tanke på att du fortsätta sida efter sida att gnälla om det vill jag ha ett citat. Men det är inte för min skull du ska leta fram citatet, om inte du orkar leta fram ett så visst, men då ska du även sluta gnälla om det. För jag tycker det är en fullkomligt onödig diskussion.

I vinter har jag ridit regelbundet i 14 år.


Jag gnäller inte. Jag försöker få dig att förstå att du har fel, det är VIKTIGT att man inte har den inställningen till hästhantering som du har. Du vägrar ta till dig vad jag säger, och jag förstår inte varför? Vad har du haft för svenskalärare som inte har kunnat förklara för dig vad "att bryta ned" betyder. Om du skulle veta vad det betyder så skulle du aldrig använda det i samband med hästar, eller missbrukare för den delen som du gjort tidigare i tråden.

Du är inte intresserad av att rätta dina fel, omvärdera din inställning eller förstå det här med att hantera hästar? Om du inte är det så ska jag sluta "gnälla", för då är du en hopplös person att upplysa.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Detta diskuterade vi några sidor bak, allt om detta ämne har jag diskuterat där och jag ser som sagt intgen mening i att upprepa allt en gång till.
Jag har även upprepat det i inlägg som inte är så långt bak (om det är denna sida eller förra sidan kommer jag inte ihåg) och allt jag ahr sagt tidigare står jag fast vid och jag tycker faktiskt inte att jag utelämnat något.

Det du sagt är att ni inte har några problem, men att han blir galen av sjukvila. Det där är liksom en motsägelse i minv ärld, därför jag inte blir klok på om du på allvar inte anser att han blir galen på sjukvila som ett problem, eller om du bara försöker låta bli atts vara på frågan.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Så du förutsätter att alla överenergiska hästar kan kontrollera sin energi? Hurdå? När och hur lär de sig det?

Du blandar ihop en rastlös och en energisk häst. En energisk häst är inte en häst som är okontrollerbar.

Diabolical_Kitten skrev:
Argumenten tryter inte, det är dina argument och din oförmåga att läsa mina inlägg som gör att jag blir så fruktansvärt trött på dig. I alla trådar vi ahr diskussioner slutar det med att du inte läser inläggen, jag får upprepa allt hundra ggr om och fortfarande förstår du inte, du märker ord och du fortsätter på onödiga spin offs som jag inte för mitt liv kan förstå hur du kan tycka det är något att tjafsa om. DÄRFÖR är jag sarkastisk. Hade du fört diskussionen som Alexandra hade jag itne varit sarkastisk mot dig, men som du har varit i flera trådar orkar jag faktiskt inte med dig och jag kan bara inte låta bli.

Nejdu, kitten, jag orkar inte ha en helt sådan här diskussion igen. Du behöver inte vara sarkastisk. Det är endast en svaghet och kommer så förbli, är du trött på mig så sluta svara på mina inlägg eller strunta i tråden. Sarkasm är alltid en svahget i en persons diskussionsförmåga. Och som jag alltid har fått påpeka för dig, så innebär det inte att jag inte läst dina inlägg när jag tolkar dem annorlunda än dig, eller ser dem på ett annat vis än dig.

Din inställning till det här med nedbrutna hästar är på intet vis en spin-off. Det är väldigt viktigt i sammanhanget.

Diabolical_Kitten skrev:
Jaså, så för att jag tycker att ridningen är kul rider jag sönder min häst? Så du menar att du avskyr ridning och då inte rider sönder din häst?

Nej, det menade jag inte. Jag skrev att just för att du tycker det är roligt så kanske du rider din häst mer än vad den tål, pga bristande kunskaper. Väldigt vanligt fenomen.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag använde ordet ridhäst för att förklara att om jag itne hade gillat att rida hade jag inte k.öpt en häst som är för ridning. Hade jag inte gillat körning hade jag inte köpt en körhäst, samma sak.
Diabolical_Kitten skrev:
Det finns fortfarande inga hästar som är till för ridning om man ska se det på det viset. Bara hästar som är mer lämpade för det. Men jag antar att det är det du menar. Hur som helst, även sk. ridhästar mår bra av att inte bara ridas. Vill du bara rida, ha en häst som aldrig blir skadad av att bara ridas så föreslår jag att du köper en karusellhäst.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, jag tycker inte 5 dagar i veckan är mkt, och det grundar jag på allting jag har lärt mig om hästar genom åren.

Jaha, det sa mig inte så mkt. Jag har lärt mig annat. Ge mig ett skäl grundat på faktabasis?


Sedan måste jag säga att jag inte tycker jag och Alexandra_W (för att ta ditt exempel) frågar särskilt olika saker eller kommenterar så pass olika saker. Enda skillnden skulle väl vara att hon kan uttrycka sig mer sakligt eftersom hon har ett mycket större kunnande än mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Så du förutsätter att alla överenergiska hästar kan kontrollera sin energi? Hurdå? När och hur lär de sig det?

Företrädelsevis llär de sig det redan som små telingar. Annars lär de sig det såsnart någon människa lär dem det.

Om du kollar en hästflock, så det är ingen godtagbar ursäkt att uppföra sig illa bara för att man är överenergisk/rastlös, det blir lika mycket reprimander från flockledaren för det. Det finns INGEN åtskillnad på VARFÖR hästen beter sig illa/inkorrekt. De enda som 'kommer undan' med saker i högre grad är unga hästar, som hålle rpå och lär sig.

Så man får helt enkelt LÄRA hästen att det ALLTID är på ett visst sätt, oavsett om det är si eller så i hästens värld den dagen.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Boj skrev:
Nej hon har inte visat hälta förrän vid provokation genom böjprov, jag märkte dock att hon började överbelasta vänster bak som blev otroligt överansträngd och hon hängde gärna i det benet. Därför blev jag bekymrad över att det även skulle börja på vänster fram, nu hoppas jag att vi hann innan något har hunnit etablera sig.

Så nej ingen hälta på något ben tidigare, inte ens när hon blev sparkad med en stor svullnad som följd.
Men hon var alltså halt på höger bak och vänster fram vid böjprov? Eller har jag förstått fel?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Alexandra_W skrev:
Det du sagt är att ni inte har några problem, men att han blir galen av sjukvila. Det där är liksom en motsägelse i minv ärld, därför jag inte blir klok på om du på allvar inte anser att han blir galen på sjukvila som ett problem, eller om du bara försöker låta bli atts vara på frågan.
Nej, jag tycker faktiskt inte vi har ett problem, för jag behövde inte säga till han varje dag i flera veckor, det räckte med den dagen och efter det har inget hänt.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag tycker inte jag har några allvarliga brister i min hästhantering, för hade jag haft det hade min häst inte utvecklats som han har gjort.

Det du syftar på är fortfarande psykisk misshandel, och som jag har poängterat förut: att bryta ner är itne psykisk misshandel.

Sedan så om du ska fortsätta den här fjantiga diskussionen som uppenbarligen är så himla viktig för dig: GE MIG ETT CITAT!
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Var har jag skrivit att en överenergisk häst är okontrollerbar? Jag frågar dig hur de lär sig kontrollera sin energi.

Du tolkar inte mina inlägg på ett annorlunda sätt, jag har gång på gång fått upprepa saker jag sagt, och fortfarande frågar du samma sak igen.
Jaså du, är sarkasm en svaghet? Hurdå? :smirk:
Och som i bomlöstråden: istället för att skita i dina inlägg svarar jag hellre på dom, så att du till slut kanske förstår. Och jag tycker det är väldigt komiskt att du efter den slutade vara på Utrustning... Och att du dessutom bad mig om råd om sadlar när du tycker att jag inte kunde nånting. Ska det vara så den här gången igen? Vilket forum sak du hänga på härnäst?

Så du har så dåliga språkkunskaper att du tycker att hälta har med hästhantering att göra?

Och dessutom syftade jag itne på hästhantering i allmänhet, jag syftade på ditt pushande av betydelse av att bryta ner en häst. Du kan verkligen inte släppa det. Det måste vara väligt lite som händer i ditt liv om det är det viktigaste du har att diskutera i den här tråden.

Jag kan inte räkna upp alla nman från alla tränare och böcker jag har lärt mig från genom åren. Jag känner mig inte förpliktigad på något vis att ge dig en hel uppsats om min hästhantering. Lika lite som jag förväntar mig att du ska rabbla upp alla människor du nå¨gonsin har träffat och vilka bedrifter de har och vilka de har lärt sig från.

Och nu märker du ord... Om något är en svaghet är det en, för man förvränger bara inlägg när man inte har något annat skriva.
Du vet mkt väl med vad jag menar med ridhäst, så gör dig inte dummare än vad du är. När jag menar ridhäst menar jag alla hästar som är avlade för någon gren inom ridningen. Säger jag körhästar menar jag alla hästar som är efter kända körhästar som är mer lämpade för körning än ridning. Säger jag arbetshästar menar jag alla hästar som är avlade för jordbruk, t.ex. ardenner.

Skillnaden mellan dig och Alexandra är att hon inte märker ord, har ett moget sätt i sin argumentation och inte som dig som bara gnäller om en fjantig sak, bara för att du av någon anledning tycker att det hör till sammanhanget, vilket jag int gör. Dessutom så står Alexandra för sina åsikter, du smyger sen omkring och säger annorlunda, bara för att Bomlös tråden som ett exempel igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 435
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp