Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Alexandra_W skrev:
Företrädelsevis llär de sig det redan som små telingar. Annars lär de sig det såsnart någon människa lär dem det.

Om du kollar en hästflock, så det är ingen godtagbar ursäkt att uppföra sig illa bara för att man är överenergisk/rastlös, det blir lika mycket reprimander från flockledaren för det. Det finns INGEN åtskillnad på VARFÖR hästen beter sig illa/inkorrekt. De enda som 'kommer undan' med saker i högre grad är unga hästar, som hålle rpå och lär sig.

Så man får helt enkelt LÄRA hästen att det ALLTID är på ett visst sätt, oavsett om det är si eller så i hästens värld den dagen.
Lord Owen sa att överenergiska hästar arbetar på ett ärligt sätt osv, och jag ville främst veta vad som skiljer sig mellan rastlösa och övernergiska hästar när det kommer till ridningen. För bara för att en häst är rastlös betyder ju inte att den behöver vara dum.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Lord Owen sa att överenergiska hästar arbetar på ett ärligt sätt osv, och jag ville främst veta vad som skiljer sig mellan rastlösa och övernergiska hästar när det kommer till ridningen. För bara för att en häst är rastlös betyder ju inte att den behöver vara dum.

Överenergisk är ett intressant ord och betyder väl egentligen bara att hästen är mer energisk än vi önskar? En överenergisk häst gör en av två saker beroende på hur LYDIG den är. Endera kanaliserar den energin dit vi vill, dvs till arbete och släpper ut överskottsenergin genom att jobba hårdare/mer än vi önskar. Eller så kanaliserar den energin genom att hitta på egna saker för att liva upp det hela, t ex låtsas bli rädd, leta spöken, takta osv. Och så finns naturligtvis kombinationen, när hästen i t ex fri skritt letar spöken och skvätter för en hel massa påhittade spöken men i traven JOBBAR istället.

En rastlös häst är ofokuserad och uttråkad och är understimulerad MENTALT.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Lord Owen skrev:
Det finns inga "ridhästar" i den meningen att de ska klara att ridas varje dag (jag säger inte att du gör det) för att ryttaren tycker det är kul.
En fulltränad häst som är väl förberedd för arbetet, den klarar av att arbeta varje dag.
Men då så är det ett arbete som hästen utför och inte träning för hästen.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte jag har några allvarliga brister i min hästhantering, för hade jag haft det hade min häst inte utvecklats som han har gjort.

Det du syftar på är fortfarande psykisk misshandel, och som jag har poängterat förut: att bryta ner är itne psykisk misshandel.

Sedan så om du ska fortsätta den här fjantiga diskussionen som uppenbarligen är så himla viktig för dig: GE MIG ETT CITAT!

:eek: Nej, Johanna, du har nog inga brister i din hästhantering, den är praktiskt taget perfekt. Vad skönt det måste kännas...

Och varför är ett citat så himla viktigt för dig? Ett citat behöver egntligen inte säga någonting eftersom det är helt taget ur sitt sammanhang.

Försök istället lyssna på vad det är Lord-Owen försöker säga, det är en del ganska vettiga saker.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte jag har några allvarliga brister i min hästhantering, för hade jag haft det hade min häst inte utvecklats som han har gjort.

Det du syftar på är fortfarande psykisk misshandel, och som jag har poängterat förut: att bryta ner är itne psykisk misshandel.

Sedan så om du ska fortsätta den här fjantiga diskussionen som uppenbarligen är så himla viktig för dig: GE MIG ETT CITAT!


Men om du har lyckats i din hästhantering så har du inte brutit ner din häst, du har blivit en värdig ledare för den. Det är inte samma sak.

Att bryta ned och psykisk misshandel är mer eller mindre samma sak så man när man bryter ned en individ får den att sluta tro på sig själv och sluta lita på sina egna tankar.

Ja, jag kommer väl göra det antar jag. Och ett citat kan du väl få, men som sagt, jag har inte tid nu. Jag ska fodra, sedan fara iväg till Finström. Men du ska få ditt citat, lugn bara lugn.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Var har jag skrivit att en överenergisk häst är okontrollerbar? Jag frågar dig hur de lär sig kontrollera sin energi.

Du tolkar inte mina inlägg på ett annorlunda sätt, jag har gång på gång fått upprepa saker jag sagt, och fortfarande frågar du samma sak igen.
Jaså du, är sarkasm en svaghet? Hurdå? :smirk:
Och som i bomlöstråden: istället för att skita i dina inlägg svarar jag hellre på dom, så att du till slut kanske förstår. Och jag tycker det är väldigt komiskt att du efter den slutade vara på Utrustning... Och att du dessutom bad mig om råd om sadlar när du tycker att jag inte kunde nånting. Ska det vara så den här gången igen? Vilket forum sak du hänga på härnäst?

Så du har så dåliga språkkunskaper att du tycker att hälta har med hästhantering att göra?

Och dessutom syftade jag itne på hästhantering i allmänhet, jag syftade på ditt pushande av betydelse av att bryta ner en häst. Du kan verkligen inte släppa det. Det måste vara väligt lite som händer i ditt liv om det är det viktigaste du har att diskutera i den här tråden.

Jag kan inte räkna upp alla nman från alla tränare och böcker jag har lärt mig från genom åren. Jag känner mig inte förpliktigad på något vis att ge dig en hel uppsats om min hästhantering. Lika lite som jag förväntar mig att du ska rabbla upp alla människor du nå¨gonsin har träffat och vilka bedrifter de har och vilka de har lärt sig från.

Och nu märker du ord... Om något är en svaghet är det en, för man förvränger bara inlägg när man inte har något annat skriva.
Du vet mkt väl med vad jag menar med ridhäst, så gör dig inte dummare än vad du är. När jag menar ridhäst menar jag alla hästar som är avlade för någon gren inom ridningen. Säger jag körhästar menar jag alla hästar som är efter kända körhästar som är mer lämpade för körning än ridning. Säger jag arbetshästar menar jag alla hästar som är avlade för jordbruk, t.ex. ardenner.

Skillnaden mellan dig och Alexandra är att hon inte märker ord, har ett moget sätt i sin argumentation och inte som dig som bara gnäller om en fjantig sak, bara för att du av någon anledning tycker att det hör till sammanhanget, vilket jag int gör. Dessutom så står Alexandra för sina åsikter, du smyger sen omkring och säger annorlunda, bara för att Bomlös tråden som ett exempel igen.


Jag orkar inte ens svara på sådant här fjortisdravel. Det är ju lägre än Glocal Net. Dessutom vet du redan svaren på mer än hälften av frågorna. Du kanske är ute efter en Bomlös diskussion igen, men det är inte jag.

För övrigt läser jag i alla forum, jag lämnade inte Utrustning efter vår dispyt, jag skrev ett sista inlägg och struntade sedan i tråden. Tyckte det var bra så. Men läste fortfarande där, även om du kanske inte la märke till mig.
Andra forum jag regelbundet besöker är Barock, Hästhantering, Hästvård, NH och Gnägg.
Dock har jag inte varit så aktiv på sistone, har annat att göra än Bukefalos, i alla fall ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Lord Owen sa att överenergiska hästar arbetar på ett ärligt sätt osv, och jag ville främst veta vad som skiljer sig mellan rastlösa och övernergiska hästar när det kommer till ridningen. För bara för att en häst är rastlös betyder ju inte att den behöver vara dum.


Jag skrev att de har en ärlig framåtbjudning, alltså arbetar ärligt.
Jag skrev också svar på ridningsfrågan, det är bara att läsa.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Alexandra_W skrev:
Och så finns naturligtvis kombinationen, när hästen i t ex fri skritt letar spöken och skvätter för en hel massa påhittade spöken men i traven JOBBAR istället.


Fast jag vet inte om jag håller med dig där, en energisk häst hittar inte på anledningar att få ut sin energi. Så har inte jag upplevt det i alla fall. Däremot att de försöker mer eller arbetar mer än vad som är önskvärt.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Inte_Ung skrev:
En fulltränad häst som är väl förberedd för arbetet, den klarar av att arbeta varje dag.
Men då så är det ett arbete som hästen utför och inte träning för hästen.


Med ridning menade jag träning. Uttryckte mig som vanligt lite oklart.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Lord Owen skrev:
Fast jag vet inte om jag håller med dig där, en energisk häst hittar inte på anledningar att få ut sin energi. Så har inte jag upplevt det i alla fall. Däremot att de försöker mer eller arbetar mer än vad som är önskvärt.


Jag skiljer på energisk och ÖVERenergisk?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Alexandra_W skrev:
Jag skiljer på energisk och ÖVERenergisk?


Aha. Det gjorde inte jag. För mig är det olika grader av samma sak. Jag vet inte om jag ridit en överenergisk häst, energiska hästar ja men överenergiska vet jag inte. Upplever att stressade hästar och rastlösa hästar gärna letar efter orsaker att springa iväg, även osäkra hästar.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte jag har några allvarliga brister i min hästhantering, för hade jag haft det hade min häst inte utvecklats som han har gjort.

Hrm hrm. Självförtroende har du iallafall ingen brist på. :devil: Din hästhantering undrar jag en hel del över när jag läser hur du bryter ner hästarna, fel på ALLA sadlar, nu halt häst osv. osv.

Lite ödmjukhet (slå i ett lexicon) är aldrig fel. Mot både djur och människor. :idea:

Otroligt att så många lägger ner så mycket tid på att försöka vara vänliga och konkreta. Fast man tränar ju på att bemöta en viss typ av människor helt klart! :angel:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Men hon var alltså halt på höger bak och vänster fram vid böjprov? Eller har jag förstått fel?

Återigen är svaret NEJ, hon var inte halt på höger bak. Det innebär inte att hästen var utan problem för det, kompensationen är endast i vänster fram pga en avlastning av höger bak. Så står det alldels tydligt i journalen, i övrigt är hon UA på alla andra ben på böjprov samt UA på samtliga ben i arbetsprov.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Kung Bob skrev:
:eek: Nej, Johanna, du har nog inga brister i din hästhantering, den är praktiskt taget perfekt. Vad skönt det måste kännas...

Och varför är ett citat så himla viktigt för dig? Ett citat behöver egntligen inte säga någonting eftersom det är helt taget ur sitt sammanhang.

Försök istället lyssna på vad det är Lord-Owen försöker säga, det är en del ganska vettiga saker.
Det är citat som är viktigt för mig, L O kan tydligen inte sluta tjata om det, så då får hon väl komma med argument mot mig och inte abra att jag ahr fel och hon har rätt.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Men varför är det okej (nu ahr inte du sagt det, men L O och du kanske hålelr med, så då kan jag fråga dig också) att en överenergisk häst ser spöken men en rastlös häst får inte göra det?
Enligt ditt resonemang om hästars beteende borde en häst som ser spöken vara olydig. För d¨litar den inte på dig och ser den spöken kommer den inte gå på lugn och snällt, nåt kommer den göra.
Betyder det att hästen inte är väluppfostrad och att hästen itne respekterar dig som ledare?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag vidhåller att jag har brutit ner min häst psykiskt i vintras för att kunna kommunicera med honom. Men då du har svårt att förstå har vi ju sagt att vi ska kalla det disciplinerad, eller hur?
Och han ser mig som en ledare, utan tvekan.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vidhåller att jag har brutit ner min häst psykiskt i vintras för att kunna kommunicera med honom. Men då du har svårt att förstå har vi ju sagt att vi ska kalla det disciplinerad, eller hur?
Och han ser mig som en ledare, utan tvekan.

Det låter hårt, varför? :confused:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Fjortisdravel? Snälla L O, ska vi snacka fjortisdravel :rofl:
Måste jag påminna dig om att det var du som började med den meningslösa diskussionen i bomlöstråden? Och likaså har du satt igång den här meningslösa diskussionen.

Jag kanske ska omformulera: du är inte delaktig i trådar som du var innan. Du bara försvann efter den tråden.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Det är inte fel på alla sadlar, var har jag skrivit det?
Hästen är inte halt, kan du inte läsa tråden är det ingen ide att du ger dig in i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 435
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp