Frågor till er som tävlar

Miljon

Trådstartare
Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart blir jag jätteglad för alla svar :bow:

1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
2. Hur ofta tävlar ni?
3. Vad använder ni för sadel?
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
9. Hur ofta rider ni för tränare?
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!

Tack för att ni tog er tid :heart
 
Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart blir jag jätteglad för alla svar :bow:

1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
2. Hur ofta tävlar ni?
3. Vad använder ni för sadel?
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
9. Hur ofta rider ni för tränare?
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!

Tack för att ni tog er tid :heart

1. Nöjer mig med tävlingar runt omkring ännu så länge.
2. Genom föregående svar 2-3 ggr per år.
3. Dressyrsadel, inpassad för aktuell häst.
4. Vanligt träns med remontnosgrimma.
5. Tredelat bett med mycket liten port, Globus.
6. Skoning är styrd så det blir vanlig standardskoning, hästen skos efter egna fysiska förutsättningar.
7. 5 dagar per vecka i bland 6, fördelas på uteridning och bana, men inte så ofta på bana faktiskt. Tycker det går utmärkt att rida även ute.
8. 1 gång per år, annars får tävling anses som en träning även den.
9. Försöker hålla ungefär 1 gång per månad.
10. 5-gångare, så det blir tölt, gångartsgrenar samt ev passgrenar så småningom.
 
1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
ca 3 -3,5 tim enkelväg har jag som gräns för att åka för tillfället. Linköping och Sandviken är längst jag åker i dagsläget.
Beroende på hur mycket jag dömer och hur många hästar som skall tävlas så blir det mellan 4-8 tävlingar per år.

2. Hur ofta tävlar ni?
Beror på hur mycket lägliga tävlingar som finns inom området jag är villig att åka i.
2-3/månad som mest, men då med olika hästar.

3. Vad använder ni för sadel?
Har en Draupnir och en Tölthesta Hrafn för tillfället
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
En uppsjö olika, men tävlar med Micklemträns och ett rundsytt från Ann-Marie Östbye.
IMG_3208.jpg


946661_10151763527679155_1342490800_n.jpg


5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
Rakt gummiklätt, rakt fullcheek (se undre bilden ovan) och tredelat fullcheek.
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
normalskodda med 8mm skor runt om
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
8-åringen rids 3-4 ggr/vecka och markarbetas (tömkör, jobb i repgrimma, löshoppning över långa studs, löslongering) 2-3 ggr/vecka.
6-åringen rids 3 ggr/vecka och går vatttenband en ggr/vecka samt löshoppas, handhästas, löslongeras och tömkörs 1-2 ggr/vecka.

8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
någon ggr/månad (mera sällan på vintern, men det beror på hur vintern är, hur traktens ovalbanor sköts på vinteralvåret och hur hästarna går)
9. Hur ofta rider ni för tränare?
ca 1-2 ggr/månad
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!
Beror på vilka hästar som skall tävlas.
Just nu är det fyrgång och tölt för hela slanten med alla.
 
Egentligen inte. Nu såg jag att tävlingen i helgen, på Stenholmen som ligger 3 timmar från mig, är nedkortad till en endagstävling istället för två, men kommer åka ändå. Men jag åker på fredag och kommer hem på lördag istället för söndag.
 
Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart blir jag jätteglad för alla svar :bow:

1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
Då jag tävlade förut åkte jag både till Östersund och sydligaste Skåne, då för meetings.
Nu åker jag inte gärna mer än 1,5-2tim, MAX
2. Hur ofta tävlar ni?
Förut - 1-2 ggr per månad under högsäsong, eller helt enkelt det som krävdes för krav till SM.
Nu ska jag 1 maj ut på första tävlingen sen 2010 :eek:
3. Vad använder ni för sadel?
Nu en equipe emporio
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
Han har flera olika, men trivs bäst på aachen så Det är sådana nosgrimmor
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
Han går på ett smalt tredelat med rörliga ringar
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
Normalskodd 8mm runt om
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
Han tränas mellan 3-5 ggr per vecka, då är det blandad träning. 1 gång på skrittband, minst en uteritt ofta mer. 1-2 ggr på bana/ridhus. Longerar när lusten faller på, löshoppar någon gång/ månad och hoppar 1-2 ggr per månad.
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
Ca 1 gång/vecka
9. Hur ofta rider ni för tränare?
Sällan, när andan faller på och tränaren har tid.
Förut minst en gång/vecka
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!
Tävlade femgång, T2 och stilpass med första tävlingshästen. Sen femgång, T2, speedpass,passlöp och stilpass med häst nummer 2. Sista var fyrgång och tölt T1.
Ovanstående hästar är dom som kvalades till SM. Sen har det varit en del lättklasser i fyrgång och femgång.
Nuvarande lilla bebis ska tävla V5 och T8 detta år, fokus ligger på visning i juli så tävlingarna dröjer lite efter debuten i maj :)
Tack för att ni tog er tid :heart
Har svarat i ovanstående.
Nu var det ett par år sedan jag tävlade men svarar utifrån både då och nu.
 
1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
1-3 timmar bort.
2. Hur ofta tävlar ni?
1-3 gånger per månad oftast.
3. Vad använder ni för sadel?
Eques Levis och Tönn Gel
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
Vanligt aachen träns, sen har jag olika varianter på det ;)
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
Oftast någon form av tränsbett, ibland tredelat stång.
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
Oftast normalt skodd, nu är ena hästen skodd med sulor och silikon fram.
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
5-6 gånger varierande träning, rider ut ganska mycket för ena hästen tappar lätt lusten i paddocken, är vi i paddocken så är det mycket lösgörande och dressyrarbete.
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
Sällan, har 1 timme till ovalbana, men snart kommer det förhoppningsvis bli en på gården så då blir det oftare =)
9. Hur ofta rider ni för tränare?
1-2 gånger i månaden.
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!
Har både fyr och femgångare, men för det mesta V5/T8 o V2/T3 med fyrgångaren, femgångaren har jag tävlat lite och var tänkt att tävla i passgrenar i år men det visade sig att hon var dräktig så hon får bli mamma istället. :love:-
Tävlar även en del i Gaedinga, var kvalad till SM förra året men fick lite förhinder så jag hoppas vi kan kvala oss i år igen då SM går på hemmaplan :D

141287647167049300_resized.jpg

141287658573078800_resized.jpg
 
1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar? Inte längre än 10 mils radie
2. Hur ofta tävlar ni? 3-4 ggr per år
3. Vad använder ni för sadel? Goertz sadel
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :) vanligt islandsträns med tvådelat bett
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd? Traditionell skoning
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...? 5-6 dagar i veckan. Tre ggr ca på ovalbanan och resten i skogen
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana? Tre ggr i veckan
9. Hur ofta rider ni för tränare? Varannan vecka till tre ggr i månaden
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också! T8 och V5, min häst är femgångare men rids som fyrgångare :)
 
Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart blir jag jätteglad för alla svar :bow:

1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
2. Hur ofta tävlar ni?
3. Vad använder ni för sadel?
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
9. Hur ofta rider ni för tränare?
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare? Jättegärna en bild också!

Tack för att ni tog er tid :heart
1. Inte särskilt långt, helst 1 dagars.
2. Det blir olika hur det passar med tillgängliga tävlingar det blir nog 2-3 gånger minst i vår/sommar
3. Baldur Vision
4. Det varierar, har flera att använda, både islands och ett vanligt dressyr
5. 2 eller 3 delar, flera olika. hästen verkar strunta i vilket.
6. Normalskoning men 10 mm fram beroende på slitage.
7. 3-6 Det beror lite på vädret. Rider helst ut, men tränar ofta ute. En gång i veckan blir det mer lugnt, från marken, skritt eller barbacka. Är det dåligt väder så nöter vi mer i ridhuset och lite fler vilodagar.
8 Sällan.
9. Ca en gång i veckan, dressyr varannan och islandstränare varannan.
10. Hästen är 5-gångare men än så läge rider jag sällan pass (det blir av misstag ibland och jag har svårt att skilja mellan flygande pass och ökad tölt. Tävlar T5 och v5/v8 än så länge, har ställt upp i en T3/V3 när lättklass saknades, poängen blev likartad mot lättklass hästen har alla tempo i tölten.
 
1. Hur långt åker ni för en tävling? Både tävlingar som är en dag och de som är flera dagar?
Jag åker vanligtvis max 2h bort, om det inte är en större tävling. Som minst går jag 50meter :) (har tävlingar hemma på ovalbanan)
2. Hur ofta tävlar ni?
Olika, vissa perioder 2-3ggr/mån, ibland inte alls.
3. Vad använder ni för sadel?
Lippo dressyrsadel
4. Vad använder ni för träns? Lägg gärna upp bild också :)
Olika, men ett finare och gärna lite blingat på ;)
5. Vad använder ni för bett? Om ni rider på islandsbett, vilket märke och vilken utformning tycker ni är bäst?
Jag använder mina vanliga bett som hästarna har till vardags; använder just dem för att hästarna går bäst på det ;)
6. Skor ni någon specialskoning på er häst eller är den/de standardskodd?
"Standard skodd", men ibland 10:or. Har nån gång haft sula.. jag bollar alltid med hovslagare och tränare
7. Ungefär hur många gånger i veckan motionerar ni er häst och hur fördelas passen mellan t.ex. dressyr, uteritt, bara skritt, longering, hoppning, körning...?
5 dagar i veckan, ibland 4. Gör lite olika beroende på vad vi behöver träna och har mest fokus på "just nu". Rider dock alltid ut 1-2gånger i veckan.
8. Hur ofta tränar ni på ovalbana?
1-3 dagar i veckan per häst (har ovalbana hemma)
9. Hur ofta rider ni för tränare?
Jag har min mentor/tränare hemma på gården. Rider även endel kurser. 1-6gånger i månaden kanske?
10. Om ni vill svara, vilka grenar tävlar ni och vad har ni för häst? Fyr- eller femgångare?
Jag har en femgångare och en fyrgångare. Femgångaren är ännu inte tillräckligt stark för att börja med passen ännu. "Femgångaren" tävlas i V2 och olika töltgrenar.. planer är T3 till sommaren. Fyrgångaren reds in i höstas och går lätta tävlingar, T8, V5 och ska bara få rutin. :)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 715
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 658
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 289
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp