Mischmasch

Trådstartare
Och nu vill jag ha klara besked ;)

1. Jag knäpper kort/filmar en person på en offentlig plats. Personen syns väl, får jag lägga upp det på internet utan personens medtycke?
2. Jag knäpper kort/filmar en person hemma hos denna. Får jag lägga upp det på internet?
3. Får man använda kort på andra personer i tidningsannonser utan personens vetskap eller medtycke om man själv knäppt kortet?

Kommer säkert på fler varianter senare. Det här skulle vara bra och veta så jag inte går och gör nåt olagligt eller tvingas inse att jag har fel i nån disskusion :angel:
 
Men tidningar knäpper ju kort på människor och lägger upp på internet. Alla knäpper ju kort på andra människor i olika sammanhang och lägger upp på internet :confused:
 
Men tidningar knäpper ju kort på människor och lägger upp på internet.

De är - just p.g.a. att de är tidningar med regelbunden utgivning - undantagna från PUL.
 
Var in på PUL´s hemsida och hittade inget om det. Står bara att man inte får lämna ut namn och liknande hur som helst. Står inget om foton/filmer?
 
För att ta ett exempel: Om man knäpper det här kortet och har tänkt lägga ut det på internet, så måste man alltså fråga varenda en av ungarna på bilden om lov?
 
det går inte ge klara besked angående pul... så här har jag fattat att pul tillämpas:

1. det är ok att lägga upp bilder från offentliga platser utan att fråga alla på bilden om lov. exempelvis om du tar turistfoton när du är i stockholm och reser är det helt ok att lägga upp foton från sergels torg utan att du frågat alla på torget om du får. däremot får du inte lägga upp foton som du misstänker kan vara kränkande för någon av dem som finns med på bilden. Man kan säga att pul säger att man inte får, men att lagen inte tillämpas annat än de fall den behövs, typ.

2. Nej, det får du inte utan att fråga om lov

3. Nej, det får du inte annat än i journalistiskt eller konstnärligt syfte

och angående ditt exempel tror jag det kan räknas som "konstnärligt" och får alltså ställas ut på galleri osv. men som sagt. pul är en av de absolut luddigaste lagar som finns. tillämpa din känsla och etik så hamnar du nog rätt.
 
Var in på PUL´s hemsida och hittade inget om det. Står bara att man inte får lämna ut namn och liknande hur som helst. Står inget om foton/filmer?

Enl. X antal datatidningar gäller det också foton och filmer.
 
Ok, så om man ska dra det lite grovt så får man knäppa på offentliga platser och lägga ut ganska fritt. Men inte t ex hemma hos någon? Ej heller om bilderna är kränkande på nåt sätt?
 
Om bilden kan reta någon så kan den säkert fällas enligt PUL.

Om du inte tror att någon skulle bli sur så är det nog ingen fara. Du får dessutom antagligen chans att ta bort den innan du blir stämd på allt du äger?

Ännu ett osäkert dåligt tips från Elftor
 
Ok, så man är lite farligt ute om man lägger ut bilder när personen ifråga sagt att man inte får :crazy: Inte för att jag har gjort det :)
 
japp, du får definitivt inte lägga ut bilder som personen på bilden sagt ifrån att du inte får lägga ut, annat än i journalistiskt syfte då andra regler gäller.
 
I journalistiskt syfte är en bild man ombetts inte publicera extra bra eftersom man då kan marknadsföra den med BILDEN NI INTE SKULLE FÅ SE

...och de människorna har rätt att kringå PUL. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 364
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 220
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp