Bukefalos 28 år!

Fraktur på nackkota, när är man "tillbaka"?

Luna10

Trådstartare
Efter en olycklig avramling i tisdags sitter jag nu med en fraktur (spricka) på en nackkota, 6 stygn i ena ögonbrynet samt är blåslagen lite här och var, speciellt ena höften men den är röntgad och är hel i alla fall. Ska ha stödkrage i 2 månader. Ni som råkat ut för liknande, hur länge tar det innan man är tillbaka som förut med jobb, ridning, träning o.s.v.? Och hur står man ut med stödkragen? Är less på den redan efter 2 dagar...
 
Jag bröt nacken och punkterade lungorna för några år sedan, hade även sönder leden mellan första och andra nackkotorna helt. Gick med ställning, haloväst, i 2.5 månad och sen med krage i ngn månad. Började rida ganska exakt 5 månader efter olyckan och var tillbaka och tävlade på samma nivå igen efter 6-7 månader. Skolan började 2 veckor efter jag kom hem och det funkade bra.

Jag har dock fortfarande stora problem med att jag har ont, vet dock inte om det beror på att jag började rida så fort igen.

Passa på att göra sånt som man inte hinner annars när man måste rida och greja ;). Tro mig tiden går fortare än man tror! Och krage och grejer vänjer man sig vid, efter ett tag funkar livet som vanligt :). När den värsta smärtan lagt sig tyckte jag det var rätt soft, man behövde inte ursäkta sig för att ligga i sängen och kolla på Falsterbo filmer från 95 en hel dag ;).

Krya på dig!! Och ta det lugnt i början när du tar av kragen :)
 
Det beror ju på hur många faktorer som helst - var frakturen sitter, hur den ser ut, vilken kota som är skadad osv.

Framför allt beror det på dig själv, hur mycket du jobbar med din rehabilitering.
 

Det beror ju på hur många faktorer som helst - var frakturen sitter, hur den ser ut, vilken kota som är skadad osv.

Framför allt beror det på dig själv, hur mycket du jobbar med din rehabilitering.
Förstod att det var andra nackkota som har en spricka.
 
Jag fick frakturer på två bröstkotor, gick med "korsett" i 11 veckor. Började ganska så omgående med sjukgymnastik eftersom jag fick problem m axlarna. När jag fått av mig korsetten började arbetet med att bygga upp musklerna i ryggen tillsammans med sjukgymnasten, efter 2 månader släppte han mig helt och hållet för då var jag färdig rehabiliterad och kunde fortsätta träningen på egen hand.

Var sjukskriven på heltid i 8 veckor, sedan jobbade jag halvtid i 3 veckor (sedan blev det jullov i 2 veckor) och när jag kom tillbaka så gick jag direkt upp på heltid (även fast både läkare och försäkringskassa tyckte jag kunde gå upp på 75% först, men jag kände själv att jag kunde börja jobba för fullt och ville inte ha någon mer sjukskrivning)

Ridningen började jag med ett halvår efter olyckan men det var till största del beroende på att jag var på väg att lägga av med ridningen redan när olyckan hände och "bara" var medryttare så jag hade ingen press att komma tillbaka alls. När jag satt på hästryggen var det som om jag aldrig varit därifrån, men jag kände att jag gjort mitt i sadeln och slutade rida helt 3 månader senare. Däremot har jag fortsatt med all annan träning och brukar halvt på skämt och halvt på allvar säga att i så bra fysisk form som jag fått efter olyckan hade jag aldrig innan.

Krya på dig!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 348
Senast: jemeni
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 745
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 204
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 598
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp