Fram- & avskrittning ?

I

iceblink

Fram- & avskrittning ?

Undrar först och främst om det är nödvändigt att skritta fram på helt lång tygel mer än ett varv i ridhuset, när jag därefter ändå mjukar upp hästen i skritt under ytterligare 20 minuter och då i en mycket låg och avspänd form.
Dessutom funderar jag över vad avskrittningen har för syfte när hästen varken kommit upp anmärkningsvärt i puls, blivit svettig eller anfådd.


Mycket tacksam för svar!

___/ aNna
 
Re: Fram- & avskrittning ?

detta är ju ett ganska om diskuterat ämne och alla har sin egen syn på det hela. jag skittar min häst både före och efter i minst 15 min givetvis längre beroende på hur anfådd han är och om han har hög puls. men jag gillar inte det är att skritta på kort tygel. speciellt inte när hästen inte är upp mjukad i trav och galopp. tycker att skritt på kort tygel i längre perioder bara är till nack del för det övriga arbetet. sen om man rider en häst som är genom riden i skritt på korta tyglar en liten stund och jobbar med övningar tex fram/bak dels vänding öppna sluta skänklevikning mm mm. men jag förstår inte varför du vill rida honom på kort tygel i 20 min innan ridpasset? kan du förklara det för mig. för jag anser ju att man inte kan rida tex öppna och sluta skänkelvikning och vändingar på en häst som inte är framriden ordentligt. vad gör du under den här tiden? tror du inte att din häst skulle "gå" bättre om du tog framridningen´? jag rider fram min häst på detta sätt (vanligt vis):
minst 15min fri skritt
max 1 min skritt på kort tygel
trav arbete snettigenom volter serpentiner mm ica 10-15min
galopp arbete utan stopp i ca minst 5 min
sen kan jag börja jobba lite med de övningar jag planerat för dagen. tex skolorna (öpnna/sluta) eller vad som helst.
sen varierar ju framridningen på hur han känns.
den här framridningen har jag fått hjälp av min tränare att ta fram och min häst går jätte bar på den. jag tycker du ska fråga din tränare som ändå känner hästen till viss del och vet hur den rör sig.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Enligt Bent så skall man ju rida 15-20 pass. Jag vet då faktiskt inte om han menar exklusive fram & avskrittning men om han inte gör det så håller jag inte med honom om detta.
Som jag skrev i ett annat inlägg så visar studier att det behövs 1 timmes skritt för att helt och hållet mjuka upp muskler & senor! Detta är ju lite extremt och inget som man måste rätt sig efter, men det är ju intressant att ha i bakhuvudet. Även om man enbart rider i skritt i avslappnad form så skall ju träningen vara lite jobbig, annars gör den ju ingen nytta! Och för att då nå bästa resultat så skall musklerna vara varma innan man börjar träningen. Detta för att förbränningen skall bli aerob (med syre). Om förbränningen sker tillsammans med syre så bildas avsevärt mindre mjölksyra, och musklerna får bättre chans att utvecklas.
Det är dock dötrist att skritta på lång tygel varv på varv i ridhus!!! Kan du inte ta en kort tur i skogen/utomhus innan du beger dig in i ridhuset. Då får hästen gå på lite olika underlag också och träningen blir bättre och roligare :D

Mvh/Marie
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Som sagt det är ett ämne som alla tycker olika om.
Om jag arbetar min häst i paddocken sitter jag upp rider in på en volt och börjar arbeta hene i skritt, vilket jag alltid gör i minst 5minuter och då är det först böjning, framåt-nedåt och sedan skolorna. Efter det kan jag fortsätta hur som helst, vilken gångart som helst och nästan vilken övning som helst. Ska jag göra halva steg så travar jag ju en stund innan.

De flesta jag känner som rider Akademiskt gör så och vad jag vet så har hästarna aldrig fått några problem av detta utan de verkar hinna värma upp tillräckligt innan de kommer till t.ex piaffen.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Att man behöver värma upp musklerna (öka gemomblödningen) har väl knappast så stor betydelse för den aeroba förbränningen. Det är nog snarare arbetets intensitet som avgör om det är huvudsakligen aerob förbränning eller inte. Man kan väl säga att när hästen producerar mer mjölksyra än vad som hinner transporteras bort så är det ett anaerobt arbete.
Uppvärmningen torde inte i första hand ha med förberedelse för aerobt arbete att göra (även om det tar ett tag för de syretransporterande organen att ställa om), utan snarast ha betydelse i skadeförebyggande syfte.

När det gäller Bent så har jag förstått det som att det i princip är skritt till och från stallet som är fram- och av-skrittning.

Att skritta på helt lång tygel i en timme skulle jag inte sätta mig och göra eftersom hästen (när den arbetar helt utan samling) inte använder sina ryggmuskler och ryggen då blir väldigt utsatt. Att mjuka upp hästen i skritt (utan att begära mycket samling) ser jag inget som helst problem med.

Men att skritta fram i skogen/på olika underlag borde bara vara positivt.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Ja, och med tanke på att det tar han två sekunder att komma till stallet så är det ju inget att räkna med. Hästarna står ju just nu inne dygnet runt (de flesta) och stallen ligger vägg i vägg med manegen.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Nej Spider, hästarna står inte alls inne dygnet runt. De har hagar att vistas i, kanske inte hela dagarna men man ger så många timmar kan med hänsyn till antalet hagar.

Framskrittningens varande eller inte varande kan diskuteras in i det sista, men personligen tycker jag det är något man måste avgöra från fall till fall. Jag skrittar oftast fram ett varv eller två, sedan börjar jag arbeta lite mjukt och så öka jag successivt arbetet och när jag känner att dagens tak är nått avslutar jag med lite skritt men avslutar ganska snart. Men det finns dagar där han behöver ha mer tid på sig, då får han det. Vetenskap är bra och nyttigt att kunna, men min erfarenhet är att känslan och det öppna ögat är minst lika viktiga och får inte glömmas bort i all kunskap.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Tjohejj,

Sjalv tillhor jag dom lyckliga som har mojlighet att ha hastarna ute i stora fina hagar med varierande terrang hela dagarna. Skrittar fram gor jag allt fran de hundra meterna upp till ridbanan till en halvtimme ute i skogen, eller nagra varv pa ridbanan i olika figurer, kontrollerar att jag har hastens uppmarksamhet, att han foljer med mig utan motstand.

Har manga ganger funderat over om det finns nagon som helst mening att skritta fram en hast som gatt ute i hagen hela dagen.. Nagon som har en synpunkt att komma med??

En hast som statt pa stall behover skrittas fram en bra stund, inte bara for musklerna, som enligt min mening lika garna kan varmas upp i lungt trav/jogg efter ett par varv i skritt, utan mest for att mjuka upp leder och liknande, benen behover rora pa sig en bra stund for att det ska finnas tillrackligt med ledvatska som smorjer.

Skrittar av gor jag mycket sallan uppsuttet i padocken, da hoppar jag hellre av och promenerar sjalv, ofta kan man vara i lika stort behov som hasten av att stracka pa sig, och det ger hasten battre mojlighet att slappna av i ryggen. Sa, jag travar av i lag form och lugnt tempo tills hasten ror sig avslappnar och har fatt ner flaset om man jobbat upp nagot sadant, sen gor jag halt och sitter av. Eller tar en skritt tur i skogen, eller bort over akrarna.

Tror dock inte att detta ar nagot man bor forbise eller slarva med, skitt ar en mycket bra gangart for hasten att rora sig i, annorlunda mot trav och galopp da den roterar sitt backen pa ett helt annat satt och far med fler muskler, allra helst ute pa varierande underlag!

/Frida
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Jag skiljer nog på "uppvärmning" och "uppmjukning".

Har hästen gått i hagen hela dagen och har rört sig, då skrittar jag inte fram för uppvärmningens skull. Är det mitt i smällkalla vintern eller om jag tar hästen direkt ur stallet, då skrittar jag fram för att få upp värmen.

Uppmjukning däremot, det gör jag alltid. Det behöver inte innebära skritt på lång tygel, det innebär att man förbereder hästen för det arbete den ska kunna prestera. I mitt fall handlar det oftast om att jag skrittar på volt och i serpentiner och kollar av att hästen är lösgjord framåt-nedåt och i böjningen. Därefter går jag vidare och arbetar med skolorna, börjar att trava osv.

Naturligtvis är det olika olika gånger, beroende på hur hästen känner sig. Ibland krävs det en stund i skritt bara för att bli "mentalt närvarande" och för att slappna av i kroppen. I min hästs fall kan man ibland få åka hem från ridhuset utan att ha gjort mer än så... :smirk:
 
Re: Fram- & avskrittning ?

De kanske har fixat det nu?
När jag var nere på sommar akademin så fattade jag det som att C.E sa att hingstarna stod inne dygnet runt, men att de jobbade på hagar åt dom och att de i Tyskland hade stått inne dygnet runt eftersom det inte fanns mark nog.

Sen så såg jag ju att de andra hästarna gick ute.
Jag kanske missuppfattade det? :confused:
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Alla hingstar utom Hugin (som är helt blind) är ute ett par timmar varje dag i en rejäl hage, som dessutom kommer att utökas, tippar på att den kommer att bli 1-2 hektar + kuperad. Hugin kommer också vara ute, så fort man fått i ordning en egen hage vid stallet utanför hans box där han kan gå fritt ut och in.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

När jag var i Tyskland, vilket visserligen bara var några dagar, delade de vuxna hingstarna på dygnets ljusa timmar i en hage. De bytte av varandra, så det blev några timmar om än inte så många. Någon unghingst + några valacker hade andra hagar och var ute längre tid. Hugin hade sin egen paddock i direkt anknytning till boxen.

Anneli

Anneli
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Jo, det har det faktiskt. Syre transporteras ju i blodet, som du kanske vet ;)
 
Re: Fram- & avskrittning ?

PS. Jag sa aldrig att man skulle skritta hästen i en timme. Jag sa att det var intressant fakta att veta. Om man nu skulle vilja vara fanatisk och skritta i en timme, så får man väl leda sin häst.
DS.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Då måste jag bara ha missförstått C.E.
Antagligen sa hon att de skulle bygga bättre hagar till hingstarna och så fattade jag det som att de inte kunde gå ute innan dess.
Hugin berättade de ju om att de skulle göra en speciell box/hage (fattade jag det som). Skönt för honom att få röra lite mer på sig också.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

Det har du rätt i :)

Vad jag skrev var att:
"Uppvärmningen torde inte i första hand ha med förberedelse för aerobt arbete att göra (även om det tar ett tag för de syretransporterande organen att ställa om), utan snarast ha betydelse i skadeförebyggande syfte." jag antar att det är skadorna som är det som är mest intressant i den här frågan och inte huruvida hästarna får mjölksyra. Mjölksyra kopplar man väl inte så ofta ihop med arbete i skritt, om det inte är väldigt specifika styrkeövningar som dessutom pågår under lång tid och utan omväxling.

Att skritta är ju nyttigt för hästen men vad är det som säger att det skulle vara skadligt för hästen att arbeta(utan allt för höga krav på samling) i skritt utan att ha "värmt upp innan". Borde inte det vara lika bra uppvärmning som att skritta 20 min på lång tygel. Att gå är nyttigt även för oss människor (skonsamt för leder och ligament) men man kan väl knappast kalla det anaerobt arbete.
 
Re: Fram- & avskrittning ?

hej,det är ganska roligt att titta på alla diskutioner, min åsikt är att framskritten kanske inte behöver vara en värmning på lång tygel huvudsaken är nog att det är en värmning och inte ett passivt åkande , jag själv börjar att arbeta i ett friskt skrittempo och börjar med halvlånga tyglar.med olika ridvägar och ganska fort med öppnan och slutan men det beror nog på vilken form och utbildnings grd man hunnit till.hur snabbt man kan komma in i "arbetet"
 
Re: Fram- & avskrittning ?

I akademisk ridning så förespråkar man ju att man skall rida öppnor & slutor i ca 15-20 minuter för att med tiden gå vidare till ännu jobbigare skolor som t.ex. piaff. För dem som inte kommit längre än att rida böjd häst på volt, så är det ju för att detta är lika jobbigt för en otränad häst som en piaff för en tränad... Hmm...eller hur man nu skall uttrycka sig :confused:

Alltså; Anledningen till att man rider så korta pass är för att övningarna är så jobbiga för hästen att den inte orkar mer! Det är iaf Bents koncept. Därför tycker jag att det är dumt att inte värma upp först. Om man jobbar aerobt så kommer det syre + näring till musklerna och hästen kan producera mycket energi men lite slaggprodukter. Dessutom så tränar man lite kondition på köpet.
Att skritta fram tycker jag att man kan göra antingen utomhus eller i ridhus. Är man i ridhuset så kan man väl visst passa på att lägga lite volter och annat för att hålla hästen uppmärksam, inget fel med det, men inte börja muskelarbetet för fort. Sen så finns det ju faktiskt ingen regel som säger att man måste sitta på hästen vid framskrittning. Om man är orolig för att ens häst skall gå med ryttarei fel form så är det ju bara att leda hästen istället. Bättre för det egna flåset också ;)

Jag vet visserligen att man kan strunta i uppvärmningen och ändå få resultat, men jag är helt övertygad om att man får snabbare och bättre resultat med uppvärmning! Dessutom så får man som sagt lite konditionsträning inbyggt i det hela, och ett starkt hjärta ger en stark häst.

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 256
Senast: Emanon
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 756
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp