Framåt-nedåt

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Zora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 744
Sv: Framåt-nedåt

John Winnet är en gammal olympier och har skrivit några böcker. Jag citerade från en text han skrivit på Allege-Ideals hemsida, mest för att jag inte hade så mycket tid att formulera.... Men just det att få ett lyft i framdelen är en springande punkt, och jag tycker att han beskriver det bra. :)

true_blue skrev:
John Winnet sammanfattar rätt bra tycker jag:

"The correct way to ask the horse to give his back and come in contact with the bit is still the old classic way. Let the horse reach for the bit. When he comes in contact and starts to chew the bit, the rider may drive the horse forward and resist the forward motion momentarily with his hands until the horse releases the bit. Flexion is thus obtained of the poll with the horse's head carried at the vertical and never more than forty-five degrees in front of it. In this frame, the horse is able to tighten his nuchal and supraspinus ligaments sufficiently to allow his thorax to rise in the thoracic sling, allowing the muscles of his back (namely the latissimus dorsi, longissimus dorsi) and the muscles of the gluteal group to oscillate and develop elasticity and strength. When basic gymnastic work is carried out in this frame over a long period, it will allow the horse to offer his back correctly to his rider when he is eventually asked for collection."

Håller med om att det här sammanfattar på ett bra sätt själva grundtanken med hur man rider för att få hästen i balans och att arbeta på rätt sätt, samt vad som händer i hästen när man utför arbetet. Hästen skall tänka framåt och söka sig tlll ryttarens hand. För att uppnå samling tar man halvhalter som bromsar upp hästen, så att den sätter under sig, arbetar med ryggen och blir högre i framdelen. Detta arbete är stärkande för hästens rygg och bakdel.
Men det är väl sedan det blir svårt? Jag menar det spenderas ju ett ansenligt antal timmar i landets ridhus för att få detta att fungera i praktiken. Det är där exteriör och skillnader mellan olika ryttares skicklighet och hästens talang kommer in i bilden. Sedan kan man ju välja olika sätt att uppnå detta arbete tex AR, klassiskt eller vad som faller personen i fråga på läppen, men det är detta vi alla eftersträvar, att hästen arbetar rätt. Jag som person är mer praktiker (när det gäller ridning) och väljer därför att träna för en bra tränare och få hjälp att lära mig känna inverkan av mina hjälper och hitta den rätta känslan. Andra vill förstå mer på djupet rent teoretiskt och sedan utföra det på ett medvetet sätt. Det ena utesluter ju inte det andra? Det jag ser en fara i som inte främjar god ridning är att det finns ryttare som inte tränar kontinuerligt utan istället tror att de kan bäst själva och inte tar emot hjälp eller information, för de anser sig mycket kunniga. Vissa av dem står ju dessutom och håller ridlektioner för andra, vilket vi disskuterat i en annan tråd. Den typen av omedveten felaktig ridning är det som är allra värst tycker jag. Gled iväg från ämnet lite kanske ;) , men allt hänger ihop.

Mmmm...

Det sätt att rida som jag lärde av Petrus Kastenman fungerade bra i praktiken och stämmer jättebra med allt jag läst därefter.

Men - det sättet är inte det som lärs ut på de flesta ridskolor i Stockholmstrakten iallafall. Tyvärr. Det har dock varit en drivkraft för mig att ta reda på mer - läsa böcker och kolla videos och rida för/titta på många olika tränare. Jag börjar så småningom förstå de olika lägren, deras argument och vad de står för. Min känsla av vad som var BRA från början av min ridutbildning även om det var sällan man fick uppleva det - var faktiskt bra. Men då red vi hästar utbildade av militära remontryttare. De hästarna kunde språket.

Många av dagens häster saknar den grunden, böjer, knäcker av eller går mot handen istället för att gå på tygeln.

Tänkte bara på en sak om halvhalten - du skrev "bromsa upp" och det kan upplevas så - men jag skulle vilja lägga mindre vikt vid uppbromsning och mer vid ombalansering - att komma överens med hästen om ett gemensamt språk, där en halvhalt betyder att hästen skall lyssna och sätta under sig mer, men med bibehållen aktivitet... (hoppas jag uttryckt mig rätt ;) den här gången)

Jag håller med om att det handlar om balans, det är ju liksom det som blir effekten av halvhalten. Jag gör de flesta av mina halvhalter med sätet, och de syns inte för en betraktare. Ibland får man ju ta i lite mer ;) men målet är att balansera hästen. Jag har ju också börjat för Petrus så då har vi nog en ganska så lik filosofi. Det jag lärt mig mest genom åren är att bli ödmjuk inför min häst, min egen ridning och andras ridning. Är man ung och har haft framgång på ett par hästar är ju allt så enkelt och man har svaret på alla frågor.

Håller med om att man ser mycket dålig undervisning, utan tvekan. Dessutom är många ridskolehästar ganska dåligt utbildade så eleverna får inte känna på så mycket bra ridning. Det viktigaste är ju att hästarna är snälla, men någon riktigt bra läromästare borde varje ridskola kunna erbjuda tycker man. Tyvärr fortsätter ofta ryttarens karriär med en egen unghäst och att föräldrarna tycker att det blir för dyrt med ridlektioner, ungen skall vara glad att den fick häst i alla fall :smirk: . Alternativt en billig ridlärare i närheten som barnet kan ta sig till på egen hand. Men det finns ju också många medvetna föräldrar som satsar på bra tränare och hyfsade hästar till sina barn, som tur är :) .

summer san skrev:
Jag som person är mer praktiker (när det gäller ridning) och väljer därför att träna för en bra tränare och få hjälp att lära mig känna inverkan av mina hjälper och hitta den rätta känslan. Andra vill förstå mer på djupet rent teoretiskt och sedan utföra det på ett medvetet sätt. Det ena utesluter ju inte det andra?

Definitivt inte och det ska det inte heller. Själv har jag haft mycket hjälp av mina böcker. Man kan säga att jag har åkt snålskjuts på dem när ridlärare inte har räckt till. Det är mycket jag fått från mina böcker som ingen instruktör har sagt till mig i det skedet i min ridutbildning jag borde hört det. Att man i skritt inte bara rör sig fram och tillbaka, att man faktiskt måste välja rätt tidpunkt för rätt hjälp, att det finns ett säte att använda, hur man gör en halvhalt. Jag blir lite rädd när jag tänker på vilken hög nivå jag ändå kom till på ridskolan utan att veta hur man gör en halvhalt, rida med sitsen eller tajma hjälper. Men även under senare år så har jag fortfarande mycket hjälp av mina böcker, men då i samarbete med min tränare som jag kan bolla allting med. Men det är definitivt mina långa resvägar under hela mitt liv jag har att tacka för att jag rider som jag gör idag.

Men all teori i världen kan inte ersätta känslan när man rider!

summer san skrev:
Det jag ser en fara i som inte främjar god ridning är att det finns ryttare som inte tränar kontinuerligt utan istället tror att de kan bäst själva och inte tar emot hjälp eller information, för de anser sig mycket kunniga. Vissa av dem står ju dessutom och håller ridlektioner för andra, vilket vi disskuterat i en annan tråd. Den typen av omedveten felaktig ridning är det som är allra värst tycker jag. Gled iväg från ämnet lite kanske ;) , men allt hänger ihop.

Ju mindre man vet desto mer kan man. :) Idag känns det som det är så otroligt mycket kunskap som jag saknar. Förr så tyckte jag var rätt duktig och kunnig.

Ja - hur 17 ska man hinna med att lära sig rida - innan man dör.....det känns hela tiden som om man upptäcker nya saker!!! :)

Jag har börjat tro på ett liv efter detta, så jag kan fortsätta lära. Eller så kan man tro på reinkarnation och hoppas att man återföds rik som 17 så man har råd att låta bli att jobba och bara rida. :)

Då kan väl jag passa på att ställa en fråga.

Varför vill du ha ganaschvinkeln öppen i framåt/nedåt? Vilket är ditt primära huvudsyfte med det? (Detta är ingen kritik, bara en fråga).

Hur påverkas ligamentum nuchea av detta, och även hästens sökning till bettet? Hur bär hästen bak?

Gör du detta i stillastående eller i fart?

Det tycker jag låter märkligt, att hästens bukmuskler end är till för andning och hålla tarmarna på plats. de djupliggande bukmusklerna har givetvis detta syfte, men inte de större väl? Om man själv intar hästposition och ber någon sätta sig strax bakom skuldrorna (där vi sitter på hästen) och sedan försöker runda ryggen mjukt uppåt, då känner man att det är bukmusklerna som går in och får jobba.

Visst är en häst annorlunda konstruerad, med sin jättelika hals som sticker ut därfram, men jag har svårt att tänka mig att varken rygg- eller bukmuskler är involverande i själva bärandet.

Exakt vad jag också tänker. Så in i backen många som felbehandlar sina hästar på en massa olika sätt. Jag har garanterat gjort det på flera vis själv. Men det är kanske inte lika roligt att diskutera sådana "småsaker".

Jag är också dödstrött på formdebatter. Till alla barockfanatiker kan jag bara säga: flera av er är duktiga och principerna är bra, men jag såg nyligen en uppvisning med en nordsvensk (såg det ut som) på en hästmässa. Det var en våldsam uppvisning av barockens många krumelurer med mastodontiska triss-sporrar sparkandes i sidorna. På ena sporren satt en stor hårtuss fast när ryttarinan klev av. Hästen verkade inte väl förberedd och bar sig inget vidare. Det var en mycket tung och grov typ. Den fick göra uppvisningen flera gånger (en gång på lutande underlag i en liten backe) och det såg ut som om den skulle stupa av utmattning, ryttarinnan verkade mest vilja visa vad hon kunde få den att göra. Inget ont om barock i allmänhet, men vissa verkar tro att bara för att de rider klassiskt så är de Guds gåva till hästen. No way!

Boken är skriven 1959 av en veterinär och erkänd hästmänniska på den tiden.
Jag återger bara lite vad han skrivit i boken. Vilket bara är en liten del av ett stort resonemang om hästens biomekanik.
Tror att han menar att vi ska vara försiktiga med att tro att hästen bär ryttaren enbart med rygg och buk då deras egentliga uppgift sedan urminnes tider har varit en helt annan. Och jag håller med honom, för jag har hört flertalet människor tro att hästen bär ryttaren med enbart bukmuskler eller enbart ryggmusklerna. Ingendera är gjord för statiskt bärande arbete. Självklart bär de då vi sitter på ryggen, det var U.B. nog införstådd i också. Men boken speglar en, redan då, frustration över vart ridningen var påväg, detta kan påverka hur han lägger sina ord.

Vega,
Bara för att man rider barock så betyder det inte att man är duktig. Det finns lika många dåliga ryttare som tror att de är bra i barockridning som det finns i vilken annan inriktning som helst. Har sett barockryttare som borde skämmas för det de visar upp lika mycket som jag har sett tävlingar på hög nivå i dressyr där de borde skämmas lika mycket. Kommer ihåg en artikel för flera år sedan om en ryttare som kom av banan på dressyrtävling på hög nivå och hästen var blodig efter sporrarna. Så dålig ridnig finns överallt.

Själv tycker jag att fler borde sätta sig in i lite biomekanik, många hästar skulle tjäna på det då ryttarna skulle förstå att många saker de anser är hästens fel/istadighet är deras egna fel.

Själva målet är inte att ganaschvinkeln ska öppnas egentligen, utan det är ett resultat av att hästen går fram och ned med hals-huvud och är avslappnad i "överlinjen" i halsen och då låter huvudet hänga i lod. Både sökningen till handen och kopplingen från bakhovar till handen blir bättre.
Eftersom jag inte skolat särskilt många hästar vet jag "bara" att det funkar på den jag har nu, en som gärna spänner sig i halsen. Även sett det på flertalet hästar.

Senast ändrad:

Men det blir olika halsmuskler som stretchas om ganaschvinkeln ska vara öppen eller ca 90-gradig. Vilka muskler är det du vill åt? Känn själv om du rundar ryggen med hakan mot bröstet, jämfört om du öppnar din käkvinkel och gör samma sak. Och hur mkt svårare blir det att hålla hästen från att lägga sig på bogarna om ganaschvinkeln är öppen? Känn själv gm att göra samma sak - nog blir du mer framtung om din käkvinkel är öppen.

Här kommer en helt galen tanke: tänk om Kyra medvetet rider sina hästar med ganaschvinkeln ca rätvinklig även i framåt nedåt?

CRAZY, eller hur?!?

Det beror ju på om du/hästen LYFTER huvudet till en större ganaschvinkel eller om du/hästen låter det FALLA dit. Lyfter du det använder du scalenerna (bla), men låter du huvudet falla dit är de fortf avslappnade. Man ska förlänga nacken, inte bara ta in hakan. Tar du bara in hakan är det inte säkert att du får rätt effekt. Jag kan förlänga nacken UTAN att ta in hakan mot bröstet. Det är förlängningen och avslappningen i hals/nacke jag vill åt (om vi nu bara snackar "framdel").

Jag ber honom ju fortf behålla balansen bakåt och kvittot är att han nästan blir MINDRE markbunden fram.

Tack för ett bra svar. (Ställde frågan för diskussionens skull, tycker det är väldigt intressant)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka