Framåtlutat sits

P

puckis

Hej
Jag fösöker och försöker men hur jag än gör sitter jag framåtlutad på hästen. Det underlättar ju inte heller att jag bara har en hoppsadel att rida i..
Hästen jag rider är ung och inte speciellt stark i ryggen men det tar sig. Däremot lägger han ganska mycket vikt i bettet för att söka stöd och då åker jag fram. Periodvis går han jättefint och då verkligen känner man att vikten flyttas bak och han blir lätt i munnen så det handlar inte om att jag bara drar..
Så konkreta tips på sitsträning.. mina idéer är slut och jag sitter fortfarande framåtlutat.
 
Hur menar du med att du sitter framåtlutad på hästen? Sitter du i hängsits eller är det bara att du kutar med ryggen och att axlarna åker fram? Försök känna efter vad det är som är orsaken till att du sitter framåtlutad.

Mitt tips (som jag fick av en ridinstruktör eftersom jag också har haft problem med att jag har suttit lite för framåtlutad...) är att sluta tänka på vart ditt överliv befinner sig och istället koncentera dig på hur du sitter i sadeln, dvs hur ditt bäcken är placerat. Om problemet beror på att du kutar med ryggen kommer du genom att vinkla fram bäckenet en aning (alltså höftknölarna skall fram, svårt att förklara...) automatiskt att få en mer upprätt sits. Du bör också kolla hur din sadel ser ut då den ligger på hästen. Är den djupaste delen av sitsen mitt i sadeln eller är den förskjuten framåt eller bakåt. Om inte sadeln är korrekt går det inte heller att sitta korrekt i den!
 
Är det sadeln som är problemet kan du kanske minska framåtlutningen genom att fästa gjorden i de två BAKRE stropparna, istället för de två främre. (det finns ju tre)
Då kan sadeln tippas lite bakåt istället. Fast någon stor förändring blir det kanske inte... :smirk:
 
Jag tvivlar på att det blir någon skillnad då hon satt sig i sadeln. Då trycks den nog ner på samma sätt igen.
 
Det kan bero på sadeln. Jag hade en sadel som var för liten så jag hamnade i "backen" och lutade mig framåt.

M.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 270
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 761
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp