Bukefalos 28 år!

Frambenen vek sig!

Sv: Frambenen vek sig!

jag red under en period som hade en förhöjd reflex som gjorde att den "svimmade" ibland när man drog åt sadelgjorden. Man behövde inte alls dra åt hårt, det räckte med att det blev lite för snabbt eller att hästen var stressad just då. Det här är tydligen en reflex som finns hos kor men även en del hästar har den i litet för hög grad. Vi kom över problemet genom att ta det lugnt och gå ut och spänna sadelgjorden i små etapper och ta ett par steg mellan varje hål. men jag blev helt livrädd första gången - det var ju inte ens min häst.
 
Sv: Frambenen vek sig!

Viva gillar inte när man drar åt sadelgjorden, men något sånt här har aldrig hänt. Eftersom hon inte är så förtjust i det drar jag alltid i etapper. När det här hände hade jag inte dragit åt den speciellt hårt än.

I dag är hon inte halt, hoppas hon får vara okej nu då...
 
Sv: Frambenen vek sig!

Mitrolle skrev:
Min ena häst typ kollapsade i hagen en dag när jag tittade på, men jag tror att hon somnade lite för djupt, stående, så att låsningsfunktionen inte riktigt hängde med. Hon var helt okej efter, jag gick med henne och sådär, och har aldrig sedan dess gjort likadant.

låsningsfunktionen kan inte riktigt inte hänga med.
det är något som sker automatiskt och kan inte "kopplas bort"
eller glömmas bort.

däremot kan de vara så att den inte fungerar.
och de är något som borde kollas upp trådskaparens häst.
(kanske din med?)

Dra hästen mot dig (ta tag i typ manken) så den stödjer på benet sen slår du bak på carpalleden och det ska inte röra sig de minsta.
 
Sv: Frambenen vek sig!

Jag har varit med om att det hänt med en kompis häst innan en ridtur. Hästen stod i boxen och såg extremt sömnig ut och plötsligt viker sig frambenen. Men den kom snabbt upp på fötter igen. Vi tempade men den hade ingen feber. Eftersom denna häst alltid ser väldigt trött ut i boxen tyckte vi att bästa sättet att ta reda på hur han verkligen mådde var att rida ut och skritta en sväng. När vi kom ut var han dock hur pigg som helst och efter en lugn start red vi en ganska normal ridtur på en timme. Han verkade helt opåverkad och hans ryttare fick snarast försöka bromsa honom för att han inte skulle ta i för mycket.

Nu har det gått över ett år sedan det hände, det har inte hänt igen och hästen mår utmärkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp