Framkalla hostning!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smessis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 662
S

smessis

Har en kompis som har sin häst inhyrd hos en tjej som är lite av en "vet allt kan allt" människa. men i för övrigt väldigt trevlig och så. idag när jag va där och hälsade på så klämde hon sin häst på halsen så den hostade. jag frågade varför. Då sa hon att hon gör så en gång i veckan på alla sina hästar. så dom får upp ev slem dom har i halsen? Sen tänkte jag inte mer på det. Men har grubblat lite på det nu. varför gör man så? Är det bra att göra så? Hon sa att man va tvungen att va på den säkra sidan innan man klämde för att annars kunde hästen tuppa av en stund. Tycker det hela låter galet.. tänkte därför va ni vet/tror..:)

Sv: Framkalla hostning!?

Nja, det är väl egentlgen något vet gör vid besiktning.

Tror det mestadels är till för att kolla någon reflex, men kan inte svära på detta. Tydligen kan man höra ev bronkit och liknande också på hostningen, vilket jag kan hålla med om.

Jo, om vet skulle göra det för att lyssna/kolla ok. Men varför göra det en gång i veckan? om hästen har slem så kommer väl det ut av sig själv?:)

Senast ändrad av en moderator:

Självklart hostar hästen självmant när den behöver det sas.

Inte vill jag bli killad i halsen så att jag hostar för skojs skull iksom.

nej verkligen inte.. skönt att någon håller me iaf.:)

Jag har för mig att jag hört någonstans att om man trycker på ett speciellt stället någonstans på halsen, då ska hästen inte hosta, men om den gör de har den någon slags infektion, lr något liknade.

när jag besiktade min skulle hon inte hosta,och det gjorde hon inte så då var vet glad, så så är det säkert.

En annan kul grej: en häst som jag var o kollade på besiktades av en vet som var 65bast ca. Han, när han skulla kolla "hostreflexen" knycklade ihop näsan och vred om! typ som vid bremsning fast han tog mer näsa, sas
Tyckte jag såg väldans tjusigt ut! Kanske var det dom fick lära sig på järnåldern :)

lånar din knapp.
Det kan ju också vara så att hennes hästar ev har bronkit men hon inte sagt något om det. Eller ja, bronkit borde ju märkas. men kanske någon annan host sjukdom.. :) Tack för svar

ja du, de vet jag inte :P Har bara hört nå sånt :P

Man kan göra en hostprovokation på det där sättet, att klämma till vid strupen bakom ganascherna. Men grejen med det är att se om hästen är irriterad i halsen, jag ser inget positivt i att hästen hostar då. Det tyder på något fel. Så hennes "få-upp-slem-idé" verkar lite tvärtom på något sätt.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
836
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka