Frammåtbjudning!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 029
W

Whatahotgirl

Det här är lite pinsamt men vad menar man med frammåtbjudning. Hör många som säger - Min häst har en sån bra frammåtbjudning. Men vad menar man? :o

Sv: Frammåtbjudning!

Hej!
Jag tycker inte det är pinsamt att du inte vet vad man menar med framåtbjudning, är nog inte så många som vet det faktiskt?
Många menar att en häst har framåtbjudning då den vill/har viljan röra sig framåt. I alla fall har jag fått uppfattningen att många tror det. Jag tycker däremot att en häst har framåtbjudning då den vill/har en vilja att ”lyda” ryttaren.
Jag har denna åsikt då jag tycker att samlade rörelser dom t ex piaff eller passage annars skulle ses som något slags straff och ökningar som beröm.
Observera att detta är mina åsikter och vad jag anser vara framåtbjudning! Har hört ett X antal olika förslag på vad framåtbjudning är och den här frågan är ofta uppe i stallet där jag står... :cool:

tack för ett så snabbt svar. Tycker det ligger lite i din åsikt faktiskt.

Annars kan man ju separera på arbetsvilja och framåtbjudning.
F.ö. tycker jag att framåtbjudning, då vill hästen framåt, och som ryttare har man som uppgift att använda denna energi på rätt sätt, d.v.s. lösgjordhet, korrekt form och diverse dressyrkrumelurer.

som jag skrev:
Observera att detta är mina åsikter och vad jag anser vara framåtbjudning
självklart kan det vara fel men så uppfattar jag framåtbjudning
och självklart "behöver" hästen energi för att kunna arbeta och till det krävs en duktig ryttare som kan få energin till arbete

tycker att ditt resonemang är väldigt vettigt, iof är dina inlägg det för det mesta tycker jag :o
När jag läste ditt inlägg tidigare idag tänkte jag gud vad smart sen läste jag stefffies inlägg och blev lite fundersam. Nu har jag funderat själv lite och tror jag håller mycket på din åsikt.

Så till whatahotgirl: Jag håller med Luxurios i vad frammåtbjudning är

En häst kan i grunden ha en bra framåtbjudning, men som "kvävs" om ryttaren har en hård hand.
Det är här det behövs den där viktiga men svåra timingen.
Att kunna bibehålla hästens gålust även i ett kortare eller senare samlat tempo.

axel skrev:
En häst kan i grunden ha en bra framåtbjudning, men som "kvävs" om ryttaren har en hård hand.
Det är här det behövs den där viktiga men svåra timingen.
Att kunna bibehålla hästens gålust även i ett kortare eller senare samlat tempo.

Håller med Axel här. Framåtbjudning har att göra med hästens vilja att tänka framåt, även då man kommer till mer samling.

Man får inte förväxla äkta bjudning med vissa hästars tendens att springa. En hästs framåtbjudning växer (förhoppningsvis) i takt med att den stärks muskulärt och sker i mitt tycke mer mentalt än fysiskt.

Många hästar springer för att undvika arbete, det är ett sätt att uttrycka obehag, ofta med ryttaren eller kanske utrustningen, eller i sällsynta fall av vilja att undvika arbete.

En häst med äkta framåtbjudning har/har haft turen att få utvecklas av/med en ryttare som har känsla för hästens takt och rytm, som har gett sin häst chansen att utvecklas under omväxlande arbete, som bibehållit hästens naturliga positiva inställning att vara till lags genom sin förmåga att släppa fram hästen under arbete, inte ha suttit med handbromsen och gasen i samtidigt.

Senast ändrad:

Framåtbjudning för mig är när hästen kliver fram till tyglarna, sen spelar det ingen roll hur fort/långsamt det går. För mig blir det att när hästen väl börjar bjuda framåt går det långsammare än innan.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 141
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband