Frammkalla kräkning?!

Sv: Frammkalla kräkning?!

Det ska nog inte vara någon fara. Vår schäfervalp är också helt otrolig med att tugga i sig saker. När hon var hemma en gång blev hon törstig och lyckades hitta en vinflaska (som tur var kunde hon inte korka upp den), i samma vända hittade hon medicin som vi sprutade ut i blodet på vår ponny när hon var sjuk (Den stod över kylskåpet som är mycket högre än vad jag är så båda hundarna måste ha stått på varandra för att få tag på den o.O och dessutom var där bara ett par droppar bottenskrap kvar), toarullar och annat knasigt från toaletten är också kul, för att inte tala om hur många disktrasor hon har käkat på. Så länge man inte ser att hunden blir sjuk eller äter dåligt ska det nog inte vara några problem. De klarar mer än man tror.

Det bästa sättet är faktiskt att åka till veterinär och ge en spruta apomorfin för att framkalla kräkning. Man kan prova med salt, men det är viktigt att man endast ger rekommenderad mängd (tala med vet) och provar endast en gång annars kommer man till veterinären med en hund som behöver kräkas och dessutom är koksaltförgiftad (tro mig det händer). Det största problemet är att avgöra om man behöver kräka eller ej. En hel tampong kommer troligen ut den naturliga vägen men å andra sidan har jag plockat ut bindor ur tarmen på hundar på obduktionsbordet och toppen på en napp ur tarmen på en hund vid operation. Sen har jag sett stora klädesplagg komma ut den naturliga vägen. Vill man vara helt säker så åker man till vet och kräker, annars får man hålla hunden under noggran uppsikt ett par veckor och reagera direkt om den börjar kräkas häftigt och blir nedsatt i allmäntillståndet. Så länge föremålet ligger kvar i magsäcken är det oftast ingen fara, det är när den vandrar ut i tarmen som det finns risk att den fastnar. Det som är riskfyllt med tamponger är snöret. Så tyvärr finns inget solklart svar vad gäller uppätna föremål.

oj jisses nu blev jag ännu mer orolig... men får hålla han under uppsikt helt enkelt!

Jo det är ju inte min mening att skrämma upp någon men eftersom saker kan ligga i magsäcken ett tag så kanske man inte sätter ev senare symptom i samband med vad hunden satt i sig en vecka tidigare. Men det går nog bra med din vovve :)

min hund har ätit både det ena å det andra, tex tamponger, trosor å kattens råtta.
allt har han spytt upp under nästa dygn.

min hund har ätit många tamponger i sina dar och de har kommit ut den naturliga vägen. hur stor är hunden?

För att gå lite emot strömmen här:

Vår dalmatinertik åt en tampong, och henne fick vi åka till Skara med för att operera... Många tusenlappar som gick upp i rök där bara för att vi slarvade med att stänga toalettdörren. :crazy:
Tack o lov så blev hon helt återställd.

vi åkte till vet och hon fick en spruta med k-vitamin och det va för att hon skulle kräkas.. kanske va där både och i denna spruta, alltså både k-vitamin och kräkmedelt..

K-vitamin är motgift till råttgift och innehåller inget kräkmedel. Däremot är det möjligt att de kombinerat det med kräkmedel.

Min gammel-vovve stoppa näsan i ett råttgiftspaket som ngn lämnat framme helt öppet på min ridskola (jag var ganska upprörd då det lika gärna kunde varit stallkatterna som strukit med). Dock hann jag se att han var ner med näsan, höll fast tungan och spolade ur munnen så han hann nog inte få i sig ngt så vi gav han bara k-vitamin i spruta och tablett form för säkerhetsskull och han kräktes INTE.

För att gå lite emot strömmen här:

Vår dalmatinertik åt en tampong, och henne fick vi åka till Skara med för att operera... Många tusenlappar som gick upp i rök där bara för att vi slarvade med att stänga toalettdörren. :crazy:
Tack o lov så blev hon helt återställd.

men går inte sådantp å försäkringen?!

att de går några tusenlappar gör visserligen inte så mycke bara han överlever och mår bra!
hur märkte ni att han började må¨dåligt?!

idag har han vart precis som vanligt! ätit och bajsat men inga tamponger....

ja så kan det va, vet i alla fall att det bvara gavs en spruta..

Jo vår tik, hon va bara liten liten och vi hade vinden öppen, höll på med nått där, och rätt avd det var kom hon med nått i munnen..

Tror hon räddade sig själv, jäkla tur i oturen..
Men vi körde snabbt till en vet i närheten, som vi har en hel del kontakt med.. Tur det:S Problemet va att vi inte visst hur mycket hon ätit om hon ens ätiti nått:crazy:

Jo men en del får man alltid stå för själv. Exempelvis så när Oliver åt upp en strumpa som fastnade så gick kalaset på ca 11500kronor varav försäkringsbolaget täckte ca 8000Kr och jag fick stå för 3300 kronor dvs självrisk samt kan det ha varit 25%? av hela kostnaden.

Lite olika från olika bolag men som sagt så flög det iväg 3000 kr bara så där men älsklingen fick nästan två år till innan åldern tog honom.

men går inte sådantp å försäkringen?!

att de går några tusenlappar gör visserligen inte så mycke bara han överlever och mår bra!
hur märkte ni att han började må¨dåligt?!

idag har han vart precis som vanligt! ätit och bajsat men inga tamponger....

Jo. Allt som allt kostade det ca 14000kr, varav försäkringen täckte 80% av det som översteg självrisken (självrisk på 1200kr). Vi fick alltså betala ca 3800kr.

Efter några dagar märkte vi att hunden åt dåligt, samt att hon verkade oroligare. På kvällen fick vi åka in med henne, då hon kräktes och skakade i hela kroppen.

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 108
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 104
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
580
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka