Bukefalos 28 år!

Framridning

irma

Trådstartare
Hur rider ni fram till tävling? Jag blir tyvärr lite passiv och kommer inte på vad jag ska göra när jag ridit alla gångarter, flyttat lite, gjort lite avsaktningar och lite ökningar, sen skrittar jag mest runt. Det är ju jättedumt, för det går ju inte bättre i programmet än jag ridit fram. Nån som har några tips? Det är inte något avancerat program, ft debutant -97 ung som LC, men ändå vill man ju ha en plan. Framförallt skulle man ju gärna vilja ha dom där fantastiska resultaten och slippa kommentarer typ "ingen längning" "för rak" "för dagen något spänd" Ja, ni vet allt det som det brukar stå. Tips mottages alltså tacksamt!!!
 
Jag har (äntligen) hittat ett upplägg som passar oss. Det måste säkert revideras så småningom, men just nu ser det ut så här (tävlar LB/LA):

Först skrittar jag en stund. På lång tygel om det går, men ibland blir han lite skuttig på tävlingar och då håller jag lite i tygeln redan från början. Är han alldeles för tossig så leder jag fram honom i skritt och börjar trava så fort jag har kommit upp (hellre framåtän uppåt!). Men oftast blir det skritt på lång tygel.

Sedan travar och galopperar jag fram ganska länge i fri form. Håller en väldigt lätt tygelkontakt och rider på stora böjda spår. Allteftersom han blir varm så lägger jag i lite övergångar. Lättridning och galopp i lätt sits.

När han börjar söka sig framåt-nedåt blir det lite mindre spår, mer övergångar etc.

Sedan går till skritt och rider mycket skänkelvikning och framdelsvändning. Ibland lite ryggningar också, det beror på hur han känns. När han är loss i skritten så går jag tillbaka till trav och galopp igen och rider mycket sidvärtes där också. Lägger in lite tempoväxlingar och halter.

Jag avslutar med att sätta lite mer tryck i honom och försöka få upp formen lite mer. Då rider jag lite mindre volter i galopp, några bakdelsvändningar och lite starkare tempoväxlingar. Mycket övergångar för att få honom riktigt uppmärksam.
 
Jag brukar lägga in mycket avsaktningar/igångsättningar och tempoväxlingar så han blir riktigt uppmärksam.
 
Jag rider fram precis som jag göra hemma.

Det vill säja ca 30 min framskrittning, sedan jogging i trav, låg djup form, tänker mest på takt och rytm, rider på böjda/raka spår. Göra övergångar och tempoväxlingar. När hon är varm i traven galoperar jag igång henne, det vill säja mycket låg och djup och driver på ordentligt så hon får igång ryggen och bakbenen (hon har väldigt dålig galopp). När det funkar skrittar jag lite för att sedan rida de rörelser som ingår i programmet för att känna mig säker. KLART! :)
 
Jag förmodar att det är det som det handlar om, att hitta ett upplägg som passar kusen. Än har jag inte gjort det men jag hoppas att det kommer!
 
Skrittar du verkligen fram i 30 minuter? Det är naturligtvis jättebra, dessvärre finns inte alltid den tiden. Att få igång bakbenen är väl det som min häst har mest problem med. Nu har vi lite att jobba med. Tack!
 
Jag brukar göra ungefär som du men jag tycker att jag inte har nåt kvar sen. Kanske har med bristande rutin att göra, jag har ju inte tävlat så mkt.
 
Jag TAR mig tiden att skritta fram i 30 minuter.
Sedan Kakan var skadad förra året gör jag alltid det. Dessutom får man bort en del "hopp och stids" energi. :p
 
Jag brukar skritta fram på lång tygel i ca 15min.(Oftast på tävlingsområdet) Sen gå till framridningsbanan och korta tyglarna och göra lite "grejer" dvs, skänkelvikningar, öppnor, slutor osv, så jag ser till att han lyssnar på mina hjälper hel o hållet. Rider lätt i trav, gör "grejer" galopperar, kortar, länger. Skrittar en stund ca 5min.

Rider sen i den form som vi ska visa upp på banan, provar några moment som vi ska göra inne på banan så han är "beredd" :) Sen brukar jag alltid köra lite "peptalk" med min pålle precis innan vi ska in, kanske låter lite töntigt men jag tror att jag blir mera taggad av det! :cool:
 
Jag rider fram precis som jag göra hemma.

Det vill säja ca 30 min framskrittning, sedan jogging i trav, låg djup form, tänker mest på takt och rytm, rider på böjda/raka spår. Göra övergångar och tempoväxlingar. När hon är varm i traven galoperar jag igång henne, det vill säja mycket låg och djup och driver på ordentligt så hon får igång ryggen och bakbenen (hon har väldigt dålig galopp). När det funkar skrittar jag lite för att sedan rida de rörelser som ingår i programmet för att känna mig säker. KLART! :)

precis så gör jag me!!!!!!! :D :D :D :D
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 151
Senast: jemeni
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: aida
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 229
Senast: Wonna
·
Dressyr ÄNTLIGEN har jag och hästen kommit fram till den efterlängtade debuten i LA ( med sikte på MSV ;) ) efter ett par år av skador och stora...
Svar
2
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp