Framtung!?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare limewire
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 351
L

limewire

Min nya ponny är väldigt framtung, hur ska jag göra för att få "upp" henne? :confused:

markarbete - o se till att inte 'halla emot' nar hon blir tung.
garna lite cavaletti, eller gora en liten bana m serpentiner, halter pa specifika stallen etc att rida. jobba mycket med hennes uppmarksamhet, tempovaxlingar etc.
men viktigast av allt - se till att hon inte har nagot att hanga i, dvs, dra inte tilbaks utan var konsekvent och noggrann.

lycka till!!

Alla hästar är framtunga, av naturen. Och det är det vi som ryttare måste lära oss att balansera, för deras bästa förmågan att bära vikt finns ju baktill.

För att "få upp framdelen" måste du få hästen att aktivera bakdelen. Och bästa sättet är en DUKTIG instruktör, för det tar tid både att lära sig göra rätt och för hästen att få rätt muskler.

HUR detta skall ske finns diverse åsikter och teorier om så se dig omkring här på Buke.

som ovanstående är det noga med att du inte "håller i" henne när hon blir framtung...
Ta en tygel uppåt så hon hellre går med huvudet rätt upp och driv på lite mera så hon lär sig att bära sig själv och inte hänga i dina händer...
Klokt att ta hjälp av tränare dock...så du är säker på att det blir rätt och hon förstår vad hon ska göra...

Är det där din åsikt, helt seriöst? Att hästar av naturen hellre använder de två stela stödpinnarna därfram än studs- och kraftpaketet bak? :confused:

Hästen har 75% av kroppsvikten på framdelen av naturen... :)Tänk dig själv
*huvudet
*halsen
*bogen
*Och alla organen där innanför...så förstår du att så är faktiskt fallet..hästen är framtung av naturen och det blir ju inte bättre av att vi sitter där oxå :smirk:

Jepp, helt seriöst är det min åsikt. Se qodrofenia´s utomordentliga förklaring om just detta.

Att de sedan i fritt tillstånd gärna är undertrampade i rörelse är en helt annan sak. Majoriteten av hästarna som rids har dock inte såpass skickliga och välbalanserade ryttare att de per automatik arbetar rätt. Det är väl ändå rätt lätt att se?!

För att orka gå "där uppe" så måste rygg och bakdel vara vältränade. Halt galopp, halt galopp är en effektiv övning.

Sorry, då är det bara jag som missuppfattade dina ord. Vi är genast mycket mer överens. *ler*

För att hästen ska bli lätt i framdelen så måsten den lära sig att förflytta tyngden till bakbenen. Dvs det handlar inte så mycket om att "få upp framdelen" mer om att sänka bakdelen. När hästen lärt sig att bära bak så kommer framdelen automatiskt att komma upp.

Det är viktigt att hästen inte lutar inåt när den är böjd (förböjer halsen så att bogen skjuter ut)för då belastar den bara inner framben alldelens för mycket utan ytterbogen måste följa med så att hästen fortfarande går i balans även om det är på ett böjt spår. Att sitta och rida en massa volter på en framtung och obalanserad häst leder bara till förslitningar på frambenen.

För att stärka bakdelen så är öppna och sluta jättebra eftersom den är styrketräning för ett bakben i taget.
Tempoväxlingar och övergångar tvingar också hästen att sätta under sig.

På en oskolad häst skulle jag inte rida galopp-halt-galopp utan mer skritt-halt-trav-skritt-halt-skritt-trav-halt osv.

Den trista sanningen är att framdelen aldrig kommer upp innan hästen flyttat tyngdpunkten bakåt och det tar tid för både ryttare och häst att lära sig detta.
Det målet når man ALDRIG genom att sitta och bära hästen, den får aldrig bli tung i handen (mao man får aldrig sitta och hålla emot) för då utvecklar hästen bara ännu mer muskler på fel ställe.

En BRA tränare är A och O!

Hälsningar Hanna

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II