Från altan till glasveranda på 40 år

Alla lister är på plats!
Presenningen kunde tas ner för nu är det alltså vindtätt. Tyvärr var det för mörkt att ta kort.
Nu fattas det avslutande lagret färg...och dörren förstås. Vi har monterat fönstren i ramen, sågat till det som behövs. Jag hade tänkt att ha väggpanel på nedre delen men har nu beslutat att köpa en skiva av lagom tjocklek. Den där dörren är ett riktigt huvudbry.
 
Gjorde du något speciellt år 2016 Luff?
Jo jag målade vitt, och målade vitt, och målade vitt, och målade...
Bit för bit så blir det färdigmålat dock.
Idag har jag äntligen bytt ut fönsterrutan som var trasig i dörren. Tog ett djupt andetag och gick ner till garaget o letade och hittade ett fönster med rätt mått och två hela rutor. Knäcker en när jag ska dra ur stiften - IGEN. Maken kom springande ut och kollade varför jag svor. Lyckades få dit en hel ruta till slut.
Vi monterade ihop dörren och sen så var det väl lika bra att sätta upp den. Ska dit lite lister men jag vet inte riktigt hur än, vill piffa till den på utsidan. Vi tog en kvällsfika därute och det känns fantastiskt att vi fått ihop bygget. Snickare är vi ju inte.
Blev som vanligt för mörkt att ta kort men imorgon så...
 
Gjorde du något speciellt år 2016 Luff?
Jo jag målade vitt, och målade vitt, och målade vitt, och målade...
Bit för bit så blir det färdigmålat dock.
Fina fönster med fina proportioner :) Jag måste bara fråga: är det avsiktligt som det är målat långt in på fönsterrutorna?
 
Gjorde du något speciellt år 2016 Luff?
Jo jag målade vitt, och målade vitt, och målade vitt, och målade...
Bit för bit så blir det färdigmålat dock.
Idag har jag äntligen bytt ut fönsterrutan som var trasig i dörren. Tog ett djupt andetag och gick ner till garaget o letade och hittade ett fönster med rätt mått och två hela rutor. Knäcker en när jag ska dra ur stiften - IGEN. Maken kom springande ut och kollade varför jag svor. Lyckades få dit en hel ruta till slut.
Vi monterade ihop dörren och sen så var det väl lika bra att sätta upp den. Ska dit lite lister men jag vet inte riktigt hur än, vill piffa till den på utsidan. Vi tog en kvällsfika därute och det känns fantastiskt att vi fått ihop bygget. Snickare är vi ju inte.
Blev som vanligt för mörkt att ta kort men imorgon så...

Så bra gjort! Jättefint.
 
Fina fönster med fina proportioner :) Jag måste bara fråga: är det avsiktligt som det är målat långt in på fönsterrutorna?
Jepp, Jag gillar vitt på glasrutor..:p
Nä men om jag skulle tejpa så skulle jag få tejpa 51 små rutor minst tre gånger målning ( =153 gånger X 4 korta tejpbitar, alltså 612 remsor :yuck: ) då tejpen inte kan sitta kvar mellan målningarna då den bränner fast.
Så jag kladdar vilt och tar sen fram rakbladet. Då linoljefärgen måste strykas ut tunt tunt så blev det lite väl långt ut i rutorna ibland.
Majoriteten av fönstren var omålade så jag ville vara säker på att träet är skyddat av färgen. Det ska hålla många år. Och lite yvig är jag. Min målarkollega är strängt förbjuden att titta på det innan det är klart.
På fönstren på kortsidan är kittfalsen så smal så det var supersvårt att få kittet att inte synas från insidan utan att stiften stack ut. Och sen måste ju färgen täcka kittkanten någon millimeter.
Som sagt. Om några år kanske jag gör om det. ...Eller inte...
 
Jepp, Jag gillar vitt på glasrutor..:p
Nä men om jag skulle tejpa så skulle jag få tejpa 51 små rutor minst tre gånger målning ( =153 gånger X 4 korta tejpbitar, alltså 612 remsor :yuck: ) då tejpen inte kan sitta kvar mellan målningarna då den bränner fast.
Så jag kladdar vilt och tar sen fram rakbladet. Då linoljefärgen måste strykas ut tunt tunt så blev det lite väl långt ut i rutorna ibland.
Majoriteten av fönstren var omålade så jag ville vara säker på att träet är skyddat av färgen. Det ska hålla många år. Och lite yvig är jag. Min målarkollega är strängt förbjuden att titta på det innan det är klart.
På fönstren på kortsidan är kittfalsen så smal så det var supersvårt att få kittet att inte synas från insidan utan att stiften stack ut. Och sen måste ju färgen täcka kittkanten någon millimeter.
Som sagt. Om några år kanske jag gör om det. ...Eller inte...
Tricket är en bra pensel: rund, några centimeter i diam. och av bra kvalitet utan spretande borst. Jag lärde av hur en gammal målarmästare (numera sedan länge död) gjorde när jag var liten.

Men rakbladet behövs ibland ändå om färgen råkar rinna på något ställe. Tejp använder ingen riktig målare när man sparar till :)
 
Som ni ser så är det i olika stadier av målning. Gångjärnen kommer ju att bli vita dom också. Sen blir det enkla svarta handtag av fejksmide på utsidan. Typ såhär;
https://shop.textalk.se/shop/35940/art40/h6791/20906791-origpic-8d8c8e.jpg
Någon form av lås/spärr på insidan.
Vi var helnöjda med att dörren gick att öppna o stänga utan att kärva.
Satte upp den färgvåt. Sen skulle vi öppna...ehhhh...det fanns ju inget att ta i. Ok in genom altandörren då...där stod det visst en stol med en julkaktus som har fått flytta ut på glasverandan redan och som i dörrbyggandet flyttats runt lite. Så det var bara att kladda ner fingrarna och bända upp dörren.
 
Såg en som målade och maskade med en pappersbit som hon flyttade med sig runt fönstret, gav inte helt kladdfritt men tog det mesta.
Ja, just det, jag tänkte nog det någon gång under sommaren, och sen målade jag och glömde det, det hade jag glömt. :idea: :o Mitt minne är verkligen uruselt. På ett märkligt sätt.
 
Idag har jag målat lite vitt...och mitt i målandet svängde det upp en bil och ut klev @ptr . Så nu har vi haft vår första fikagäst på glasverandan. Kul att det blev en Bukefalist. Han var snäll och sa att det var fint. :-) . När han åkt skulle jag prova att måla med en pappbit som avskärmning runt dörrfönstren. Min motorik var dock inte med mig så det blev nästan sämre.
Men @ptr - vi löd ditt råd och tog ut lillhästen och gick en sväng, dock visade det sig att han kunde den vägen, staketet låg nere uppe vid skogen och där hade det betats ute på skogsvägen. Inte konstigt ardennern förde sådant liv inatt. Dom andra var på äventyr. Duktiga hästar som går in igen.
Igår hade jag flyt. Har ju letat som en besatt efter en dagbädd på Blocket. Har bara funnits låååångt bort. Nu var det en till salu i min kommun, i nyskick, dock lite dyr. Jag lyckades dock pruta ner den och vi kunde åka o hämta den och montera så maken är mycket nöjd och har redan hunnit ta flera powernaps. Vi måste köpa en riktig resårmadrass, man sitter alldeles för lågt som det är nu.
Utsikten från dagbädden;


Och såhär ser den ut;

I min fantasi är den full av kuddar som ryggstöd runt om och lite fluff. Men soffkuddarna från vardagsrumssoffan får duga så länge. Hunden tycker det var en ypperlig säng. Det lär bli en strid.
 
Lite Facebook-skadad, så skulle jag nu vilja kunna klicka på en sån där "älska"-smiley som ett hjärta. Men det får duga med ett vanligt "gilla". Dörren blev ju för övrigt för jäkla bra! :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 749
Senast: Mia_R
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 341
Senast: Ramona
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 905
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp