Från brunst till fölets första timmar..

D

Dundret

Jag undrar om någon vill hjälpa mig med mitt arbete. Jag ska "låtsas" att jag har ett sto som ska betäckas. Jag ska ha med allt från brunst till fölets första dag. Så nu undrar jag om nån som är kunnig eller bedriver avel kan svara på några frågor.
Jag hade tänkt att stoet ska betäckas, ej insemineras.

*När brukar man flytta stoet till hingsten? I vilken del av brunstcykeln?
*Vad ska man tänka på efter betäckningen och före, alltså med smittorisk och så.
*När kollar man dräktigeheten? Ultraljudar, blodprov osv.
Vad jag vet brukar man göra det 2 ggr, vilka metoder är bäst beronde på hur långt hästen kommit i dräktigheten?
*När vaccinerar man så även fölet får skydd resp avmaskar och mot vad?
*När bör man inte flytta stoet längre med risk för kastning? Och hur länge efter befruktning kan man flytta hem stoet?
*eventuella problem som kan uppstå under dräktighet och förlossning?
*Vilken försäkring ska man ha så den täcker fölet om stoet ev kastar eller andra problem?
*Efter 8:e månaden ska man höja proteinet vad jag vet, men ska man inte sänka det nån dag innan förlossning? Och sen under digivningen höjer man energiet? Kvoten bör vara runt 7-8 hos dräktiga och digivande? Rätta mig om jag har fel!

Väldigt tacksam för hjälp, jag är inte alls insatt i avel:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Från brunst till fölets första timmar..

ingen som vet?
 
Sv: Från brunst till fölets första timmar..

Ska jag vara alldeles ärlig så tycker jag att du ska LETA reda på dessa uppgifter, det är det skolarbeten går ut på... Inte att få uppgifterna serverade ;)
 
Sv: Från brunst till fölets första timmar..

Men frågorna har jag ju själv hittat på så det är ju inte så att nån annan gör mitt arbete!
Vet du kanske var man kan hitta sån här information på internet? Där jag letat får man inte svar på det jag undrar efter..
 
Sv: Från brunst till fölets första timmar..

Försök hitta böckerna Att bli med föl eller Hästavel på t.ex biblioteket. Där kan du hitta svar på alla dina frågor!
 

Liknande trådar

Avel Hej! En kompis till mej har ett sto som de betäckt 2 somrar i rad. Första sommaren var hästen brunstig i början av sommaren...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Sickan
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: andover
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 656
Senast: Molly80
·
Avel På måndag ska veterinären komma hem och kontrollera ifall stoet vart dräktigt under sommarens betäckning eller ej - ska bli...
Svar
19
· Visningar
3 094
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp