Bukefalos 28 år!

När borde man ge upp?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

En kompis till mej har ett sto som de betäckt 2 somrar i rad.

Första sommaren var hästen brunstig i början av sommaren, inseminerades men det tog sej inte och hästen "tappade" dessutom brunsterna. Dom fick spruta henne för att få igång brunsten och inseminera flera vändor innan stoet blev dräktig.

Sen föddes fölet och dog tyvärr direkt. Så de gjorde samma vända en gång till, fick spruta igång och till slut tog sej insemineringen. Men denna gång dog fölet, i magen.

Nu ska hästen insemineras igen och jag undrar mest om man inte borde ge upp. Tilläggas ska att hästen är okänd härstamning, import och avlas på eftersom hon knappt håller för att gå i hagen utan att bli halt.

Eller är jag överkänslig?? Jag kan inte direkt mycket om avel..

/Lavinia, mest nyfiken hur andra resonerar
 
Sv: När borde man ge upp?

Säger som ovan. Känns oseriöst. Låt stoet vara. Och håller stoet knappt för gå i hage, låt den somna in. Kroppen vill inte, stoet håller inte.
 
Sv: När borde man ge upp?

Du undrar när man borde ge upp ?

I detta fall är frågan "varför man ens börjat" ?

Det är ju bara FEL på hela idén.. Avla på en häst utan någon som helst "positiv" utvecklingsståndpunkt.

För att inte tala om den ekonomiska biten ? Hade ju varit ljusår billigare att köpa en ny häst än att försöka avla fram från denna uppenbarligen (som tur e) barnlösa märr...
 
Sv: När borde man ge upp?

Inte är du överkänslig. Tycker att allt bara är så oerhört sorgligt och begriper inte varför det ska vara så svårt att syna sitt eget material kritiskt. Vad förväntas av en avkomma? Att den enbart ska ärva faderns goda fysik och att moderns ska försvinna? Nä, jag håller med de övriga...den här typen av avel är tragisk.
 
Sv: När borde man ge upp?

Hej!

Skönt att jag inte är ensam. Blev lite orolig att jag blivit en sån där konstig naturensgång-människa..

Jag hade inte hållt på så länge, för mej känns det uppenbart att det inte är meningen men vissa har ju tyvärr lite för svårt att släppa taget och griper efter alla halmstrån..

Jag tror tyvärr inte att jag kan påverka kompisen alls, det jag försökt har runnit rakt av.

/Lavinia
 
Sv: När borde man ge upp?

Det jag känner är att ska de ta föl igen ska de abolut ta ett ordentligt bakterieprov, och behandla med hårdhandskarna.
Att hon är svår att få dräktig samt förlorar fölen kan mycket väl bero på att hon är infekterad.
 
Sv: När borde man ge upp?

VARFÖR vill de tvunget ta föl på detta sto? Har de köpt en billig import som visar sig inte hålla och försöker på detta sätt få en häst? I så fall är det betydligt billigare att köpa ett föl. Där kan man dessutom se vad man får för pengarna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 308
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 583
Senast: Piaff
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp