Bukefalos 28 år!

Ul - kan man "missa" fölet?

Mirraya

Trådstartare
På måndag ska veterinären komma hem och kontrollera ifall stoet vart dräktigt under sommarens betäckning eller ej - ska bli jättespännande!!:D
Men så undrar jag, en kompis till mig betäckte sitt sto och sedan kom vet ut och kände med handen i stoet samt tittade med ul och konstaterade att hon inte var dräktig. Kompisen red igång hästen och tyckte det var konstigt att hon vart så stel och vart tjock... vist fölade hon till våren, trist att hon varit på "bantningskur":(
Sedan läste jag här på Buke om en vars sto vart konstaterad inte dräktig, skickades till hingsten nästkommande vår och fölade där i hagen...
Är det lätt hänt att dräktighet missas eller är det ovanligt att det missas?
Nu betäcktes mitt sto i början av aug, så vid det här laget borde det kanske ses tydligare än efter de första 15 dagarna?

Sen undrar jag ju naturligtvis... om ett sto är betäckt, kontrollerat efter 15 dagar och då konstateras inte dräktig(fast det är det ändå) sprutas med hormonspruta och betäcks igen, vad händer då? Kastas det första fölet eller blir stoet inte brunstigt eller blir det brunstigt men första fölet behålls ändå..?
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

När vi skulle UL alla hästarna i sommras så var det ett av stona där man inte kunde se något men Vet trodde hon var dräktig ändå. Det ska va under en viss period (kommer inte ihåg vilka dagar) som det är jätte svårt att se om stoet är dräktigt och gör man då inte Ul när stona har tex 30, 45 och 90 dagarskontroll så kan det bli svårare.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Ok.. finns det något sätt som är mer "säkert" än ul då? Om man inte ser något på ul ska man be att de kollar via blodprov då för att vara säker?
Mitt lilla sto är väldigt lättfödd så risken är stor att hon sätts på "diet" ifall hon inte är dräktig...
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Oftast brukar de inte vara några problem med UL. Men är man osäker så gjorde vi blodprov på det stoet och det visa de sig att hon var dräktig
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

jag gjorde UL på mitt sto. Men jag fick känslan av att veterinärena inte var så kunniga. För att vara riktigt säker bokade dom in ett återbesök en vecka senare, och då blev dom inte heller riktigt säkra och ville boka in ännu ett. Men eftersom min ponny inte uppskattade det ett dugg, och jag var säker på att det kunde bli hur många vändor som helst så valde vi att skita i UL. För några veckor sen tog vi blodprov ist, men har inte fått svaren ännu.

Veterinären + assistenterna vela hela tiden om det verkligen var ett föl, kanske tvillingar? eller varför inte två cystor, eller en cysta och ett föl mm. hela tiden :cool:
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Haha, ja det känns ju betryggande!:D
Låter som våra distriktsveterinärer.. :rofl:

Jag har en jättegullig vet nu som jag hoppas kan se, vi hade tidigare en riktig "föl-mamma-vet":love: helt otroligt bra, men hon flyttade tyvär till Skåne eller liknande för ett par år sedan nu:(

Men då vet jag... ser hon inget ber jag om ett blodprov - för det kan väl inte svara "fel" i alla fall??

Hoppas du får svar snart!!! Å att det är RÄTT svar också ;) !
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Blodprov är inte heller 100%-igt. Har hon varit dräktig men kastat/resorberat så kan hormonet som man testar för fortfarande ge utslag, så att hon ser dräktig ut på provresultatet.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Vårat sto hade veckig livmoder så vet kunde inte se något utan sa att det troligen inte var något även om det inte var säkert. Tre veckor senare skulle den andra UL så då bad vi vet ta den "odräktiga" för säkerhets skull. Då var hon ganska många dagar gången dock så vet bara stoppade in handen, inget UL och hon sa: "Nej men här kan jag klappa på ett litet foster" :D Gissa om jag var glad! Men mitt tips skulle som någon redan skrivit att göra flera UL och kanske även in och känna som vet gjorde på vår.

Lycka till, håller tummarna för att hon är dräktig!
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Jag har ett sto som de missade rektalt på 90 dygn. Jag kom på det i mars och hon fölade i maj. Superfin föl, men dock oplanerat eftersom det inte var jag som betäckt, men hon blev min ändå:D.

Vet flera som de missat på , både med UL och rektalt.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Jag köpte en tävlingshäst som varit betäckt men inte blivit dräktig.
Tre månader senare var magen inte tjock men rundare trots intensiv träning så jag tog ett Ul o ja då hon var dräktig.
Så jag lämnade tillbaka henne, de ville ju gärna ha fölet och jag ville ha en tävlingshäst.
Hon har tydligen varit svår att se dräktighet på ända sen dess, de får gå på att hon inte brunstar.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Vi fick nästan klippkort hos vet som gjorde UL. Vår vet är väldigt duktig men det är inte alltid så lätt att se så visst kan även den bästa missa. Vårt hopp gungade hit och dit men slutade väl. Hon är dräktig.
Hur är ditt sto betäckt? Före seminering görs ju ett UL för att se om ägget är moget. Hos ett dräktigt sto finns inget ägg. Sprutad blir stoet, vad jag förstå, för att få igång brunst igen vid resorbering eller utebliven dräktighet.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Före seminering görs ju ett UL för att se om ägget är moget. Hos ett dräktigt sto finns inget ägg. Sprutad blir stoet, vad jag förstå, för att få igång brunst igen vid resorbering eller utebliven dräktighet.

Dräktiga ston kan faktiskt ha ganska stora folliklar, 3,4 - 4 cm brukar vara mer regel än undantag.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Hon betäcktes för hand. Då vi kom till hingst första gången slutade hon brunsta precis då vi anlände så då sprutades hon för att komma i brunst igen så snart som möjligt. Den betäckningen tog inte så hon sprutades igen och ombetäcktes.
Sedan tog jag hem henne, han ju bli slutet av aug så vi hade ändå inte tänkt betäcka mer i år.

I går var vet ute och ul:ade, jättesvårt att se!! först stack hon in handen och sa att "här känns det som något - om det inte är urinblåsan:angel:"
Sedan kollade hon och konstaterade att min lilla häst är dräktig!:love:

Fast det hon såg var ju en fostersäck med något mörkt i.. såg inte hjärtat slå eller så, men hon sa att det ser friskt ut, inget som håller på att tillbakabildas eller så... Jag räknar hästen som dräktig så får vi se om det ploppar ut något föl i juli...;)
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Fast det ser inte jag som ett "fel" testsvar, stoet var ju dräktigt men har sedan resorberat eller kastat. Lite som ett "gravtest" för människor.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Fast om du tar ett blodprov och det säger "dräktig", menar du att du inte tycker att det är fel om det ändå inte finns ett föl? :confused: Det är ju ett felaktigt resultat om stoet är tomt och provet visar att hon är dräktig. (För att hormonerna finns kvar.)
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Veterinären som var ute sa att dom kör alla blodprov en dag i veckan, kom dock inte ihåg vilken, men om vi ringde i slutet av veckan efter så skulle dom garanterat vara klara, nej då, ringde veckan efter också nej då var dom inte heller klara. Då bad dom oss också att inte ringa mer för svaret skulle ändå skickas hem.

Det har "bara" gått tre veckor nu :grin:

och på klinikens hemsida läste jag att dom analyserade blodproven på plats så man fick svaret samma dag. :confused:
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

På kliniker har de andra labb, samt folk som jobbar i labbet hela tiden, så där kan man få svaret mycket fortare. Men vad är det för veterinär som tar 3 veckor på sig? 1-2 dagar har jag varit med om, men inte längre än så.
 
Sv: Ul - kan man "missa" fölet?

Mitt tog 1 vecka och längre än så ska det inte ta. Ring och tala om för veterinären att du ska ha ditt provsvar och det nu. har de inte analyserat provet ännu så är det för sent att göra det skulle jag tro gammalt blod är aldrig bra att använda och då får de faktiskt ta och åka ut och ta ett nytt prov gratis. Lite krav kan man ställa.

Min veterinär sa att de skickar sina till SLU labb som kör dem varje måndag och sedan skickar de tillbaks provsvaret till veterinären. jag trodde då att eftersom mitt prov togs en fredag skulle det inte hinna upp och köras på måndagen men visst gjorde det de.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 110
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp