Från cd till nätet

Trissa

Trådstartare
Jag har en cd-skiva som spelades in på en konsert för ett tiotal år sedan, det är alltså ingen köpe-cd. Kan jag på något vis smidigt föra över musiken till datorn så att jag kan dela med mig av den till andra på nätet?

Inte lagligt eftersom upphovsrätten kommer in i det hela. Dvs du måste ha tillstånd från artisten att göra det.

Rent tekniskt är det lätt.

Inte lagligt eftersom upphovsrätten kommer in i det hela. Dvs du måste ha tillstånd från artisten att göra det.

Rent tekniskt är det lätt.
Beror väl på om det var tillåtet eller inte att spela in konserten? Är det tillåtet att filma så får man väl göra vad man vill med filmen sedan.

Beror väl på om det var tillåtet eller inte att spela in konserten? Är det tillåtet att filma så får man väl göra vad man vill med filmen sedan.

Nej, det är inte tillåtet. Kolla upp upphovsrätten så ser du klart och tydligt att det inte är tillåtet utan tillstånd, oavsett om det var kameraförbud eller ej. Musikartisten har upphovsrätten till sin musik, den som filmar har upphovsrätten till själva filmen. Dvs filmen får endast visas med tillstånd av musikartisten och filmaren.

Att vissa fans lägger upp bilder och filmsnuttar accepterar artisterna för att de vill inte stöta sig med fansen samt att det materialet är sällan av hög kvalité men lagligt är det inte. Lägger man upp en hel konsert i bra kvalité kommer nog representanter för artisten att knacka på dörren rätt snabbt.

Det är sant att upphovsrätten kan spela in, och det är skillnad mellan att spela in (eller filma) ett framförande för eget bruk och att sprida inspelningen.

Hur som helst; Är det en windowsdator så kan du lätt importera en CD-skiva genom exempelvis Windows media player. Det finns även speciella program för att importera ("rippa") CD och DVD, ett sådant program som jag använt en hel del är Audiograbber - som är gratis.
(I MacOS är jag övertygad om att det går att göra samma sak och även att det finns gratisprogam dit.)

@Snubbelfot: Ja, att visa/spela upp vad man spelat in/filmat på en konsert i sitt hem är lagligt (såvida det inte var kameraförbud). Problemet uppkommer när man delar det, tex lägger upp det på nätet.

Jag var själv med på konserten, och skulle vilja dela med mig till andra som var med. Inte publikt, utan via mail/messenger eller något liknande. Då ska jag prova med mediaplayer, tack! :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
732
R
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 019
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka