Från en till två

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lika lite som du kan avgöra det motsatta. Min fetning.
Ingen vet förutom Ts huruvida lämpligheten finns att skaffa valp. Jag väljer att tro på att Ts har en plan och klarar av det även om jag inte tycker det är okej att överdosera med djur i hemmet.

Jag är så väl medveten huruvida det går eller inte går att få ihop livet med hund med allvarligare psykiska problem och jobbig vardag. Därför så dömer jag inte ut Ts efter några rader på ett forum huruvida det är lämpligt eller ej att skaffa valp.
 
Lika lite som du vet.
Nej jag vet inte, men jag kan välja att inte döma ut någon pga att den haft eller har det jobbigt. Det är sjukt tröttsamt att inte kunna berätta om sina problem för att folk dömer ut en som icke lämplig när det gäller att ta ansvar för djur. En stor anledning till att jag sällan berättar för folk om mina problem för ser man bara på dom så hade jag definitivt inte sett lämplig ut som djurägare på något sätt.
 
Nej jag vet inte, men jag kan välja att inte döma ut någon pga att den haft eller har det jobbigt. Det är sjukt tröttsamt att inte kunna berätta om sina problem för att folk dömer ut en som icke lämplig när det gäller att ta ansvar för djur. En stor anledning till att jag sällan berättar för folk om mina problem för ser man bara på dom så hade jag definitivt inte sett lämplig ut som djurägare på något sätt.
Har någon här dömt ut dig som hundägare pga din psykiska hälsa?
 
Inte för att vara sån men att folk ler mot småhundar säger ingenting om dig, folk tycker småhundar är söta bara :)

"Inte för att vara sån", jamen varför är du sån då? Låt TS vara glad åt att folk ler åt hens hund oavsett varför, istället för att påpeka att det minsann bara är för att små hundar är = söt enligt många.

För att hålla mig till trådens ämne... så för ovanlighetens skull håller jag till stor del med @Grazing. Ja, man ska tänka sig för väldigt noga innan man skaffar några djur när man själv är skör, speciellt något som är så fullkomligt beroende av en som en valp. Men samtidigt, om man själv vet med sig att det gör enorm skillnad för ens mående att ha sina djur att fokusera på, så tycker jag att man bör få göra ett försök. Huvudsaken att man har ett ordentligt säkerhetsnät omkring sig så att hunden absolut aldrig behöver lida för att man själv gör det.

Men jag mår inte själv så tipptopp jämt, och skulle definiera mig som funktionellt deprimerad, så jag sitter väl på den sidan av staketet som tycker att det är lite väl mycket broms hos vissa så fort man ens antyder att man inte har en perfekt ordnad livssituation 100% av tiden. Det kanske inte sägs rakt ut att man är olämplig som hundägare, men man kan lätt få den typen av vibbar.
 
Nej jag vet inte, men jag kan välja att inte döma ut någon pga att den haft eller har det jobbigt. Det är sjukt tröttsamt att inte kunna berätta om sina problem för att folk dömer ut en som icke lämplig när det gäller att ta ansvar för djur. En stor anledning till att jag sällan berättar för folk om mina problem för ser man bara på dom så hade jag definitivt inte sett lämplig ut som djurägare på något sätt.

Jag utgår endast ifrån hur TS beskrivit sin nuvarande situation, och där är ju både du och jag överens. Det är inte okej med återkommande överdoseringar med en valp/ett djur närvarande. Utdömd eller ej, att romantisera sitt djurägande och förmildra sin situation hjälper ingen i detta läge. Speciellt inte den kommande valpen.
 
"Inte för att vara sån", jamen varför är du sån då? Låt TS vara glad åt att folk ler åt hens hund oavsett varför, istället för att påpeka att det minsann bara är för att små hundar är = söt enligt många.

För att hålla mig till trådens ämne... så för ovanlighetens skull håller jag till stor del med @Grazing. Ja, man ska tänka sig för väldigt noga innan man skaffar några djur när man själv är skör, speciellt något som är så fullkomligt beroende av en som en valp. Men samtidigt, om man själv vet med sig att det gör enorm skillnad för ens mående att ha sina djur att fokusera på, så tycker jag att man bör få göra ett försök. Huvudsaken att man har ett ordentligt säkerhetsnät omkring sig så att hunden absolut aldrig behöver lida för att man själv gör det.

Men jag mår inte själv så tipptopp jämt, och skulle definiera mig som funktionellt deprimerad, så jag sitter väl på den sidan av staketet som tycker att det är lite väl mycket broms hos vissa så fort man ens antyder att man inte har en perfekt ordnad livssituation 100% av tiden. Det kanske inte sägs rakt ut att man är olämplig som hundägare, men man kan lätt få den typen av vibbar.
För att ts drog en parallell till att hon var en bra hundägare för att folk ler mot hennes småhundar.
 
Sluta förvärra situationen, du vet som sagt inget om det. Överdos behöver inte betyda att man tar en dos som innebär liv eller död. Överdos räknas som att ta två extra sömntabletter också. Det går inte att veta allt genom lite text på ett forum.
Ja precis det var länge sen jag tog större överdoser men har väl fortsatt säga det ordet fast det nu bara handlar om kanske en extra tablett så jag blir kränkt av inläggen där det står att jag inte kan vara en ansvarsfull hundägare.

Till alla, frågan handlade aldrig om det här så nu vill jag inte diskutera min ohälsa/hälsa mer
 
Sömnparalys några få gånger betyder inte att jag är psykotisk eller skör eller inte borde ha hund, det gör mig ledsen att läsa. Det är vanligare än man tror med sömnparalys.

Så summan av kardemumman är att min valp inte skulle kunna få ett bättre hem om jag får skryta lite:D

OCH jag vet att när ansvaret för valpen ligger på mig kommer jag inte ta en enda extra tablett, nolltorelans med det som jag infört sedan sista sömnparalysen och sen dess har jag inte tagit mer en enda gång för att det är obehagligt. Fast å andra sidan fick jag min första sömnparalys innan jag började må dåligt på andra olika sätt. Jag vet att det kommer bli bra, jag vet att jag kan sköta en valp och ge honom ett fint och härligt hundhem. Skulle det krisa att jag ska bort eller något har jag total uppbackning här hemma så det oroar jag mig inte heller för.

Jag har själv sömnparalys med hallucinationer. Det är inte din sömnparalys jag refererar till, det jag pratar om är de episoder när du vaknar och inte vet vad som hänt för att du mixtrat med dina mediciner. Du beskriver det själv som att du är orolig för att det ska ske något allvarligt i andra tråden.
 
Det har hittills aldrig kommit något snällt efter ”inte för att vara sån”. Det kommer alltid något elakt. Och man kan väl i alla fall stå för sin elakhet, skriver man det så ÄR man ju ”sån”.
Kanske det kanske, men jag tycker ändå inte att det säger något om ens hundägande att folk ler åt hunden.
 
Jag utgår endast ifrån hur TS beskrivit sin nuvarande situation, och där är ju både du och jag överens. Det är inte okej med återkommande överdoseringar med en valp/ett djur närvarande. Utdömd eller ej, att romantisera sitt djurägande och förmildra sin situation hjälper ingen i detta läge. Speciellt inte den kommande valpen.
Men alltså, jag har ju skrivit att det nu för tiden kan handla om en extra tablett och att jag alltid sätter min nuvarande hund och valpen i första hand. Jag lever för mina djur och jag vet med all säkerhet att dom har det bra.
 
Kanske det kanske, men jag tycker ändå inte att det säger något om ens hundägande att folk ler åt hunden.
Jo för att dom allra flesta som ler och tittar på oss inte bara tittar utan många ger mig beröm för vilken fin och väluppfostrad hund jag har och att dom reagerar på att han är så följsam och positiv och kan mycket saker.
 
Som uppfödare skulle jag inte "diskvalificera" en potentiell valpköpare enbart pga psykisk ohälsa (vilket ju är ett otroligt brett och luddigt uttryck egentligen), men jag skulle självklart bli bekymrad om jag fick höra prat om överdoseringar och annat det skrivits om i tråden och troligtvis funderat på om just nu verkligen är rätt tid att skaffa en liten valp.

Troligtvis är det dock ett ämne som de flesta aldrig i livet upplyser uppfödare om, när de anmäler intresse för en valp och det är heller inget som man som uppfödare förhör sig om.

Hade jag haft en anhörig med det hälsoläget som funderade på att skaffa valp/tingat en, så skulle jag nog avråda å det starkaste och tycka att valp bör vänta tills hälsan är bättre och mer hanterbar.
 
Men alltså, jag har ju skrivit att det nu för tiden kan handla om en extra tablett och att jag alltid sätter min nuvarande hund och valpen i första hand. Jag lever för mina djur och jag vet med all säkerhet att dom har det bra.

"Nu för tiden"?
Du skrev detta nedan i torsdags. Sist du mixtrade med tabletter var alltså bara sex dagar sen.

Jo men jag hade inte hunnit ta den igår innan jag somnade, hade mega ångest på dagen/eftermiddagen så jag tog några extra tabletter, en liten mix av allt möjligt. Det brukar inte bli så här illa, min kropp har (bekräftat av flera läkare) en extremt snabb förbränning av mediciner så jag får höga doser och ibland reagerar jag inte ens på den dosen jag tog igår.
 
Det handlar inte bara om hur du hanterar ditt missbruk, utan också om hur hunden mår när matte/husse är förändrad.

Jag är själv väldigt restriktiv (tar ngt glas ngn gång per år) med alkohol eftersom jag inte vill utsätta min hund för en matte som inte är sig själv.
 
Det handlar inte bara om hur du hanterar ditt missbruk, utan också om hur hunden mår när matte/husse är förändrad.

Jag är själv väldigt restriktiv (tar ngt glas ngn gång per år) med alkohol eftersom jag inte vill utsätta min hund för en matte som inte är sig själv.
Missbruk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 854
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 887
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 167
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp