Från IBAN till kontonummer?

TygerTyger

Trådstartare
Hur jag än googlar så hittar jag bara information om hur man konverterar svenskt kontonummer till IBAN, inte tvärtom. Nu har jag fått ett IBAN-nummer till ett konto på Danske Bank i Sverige. Hur listar jag ut vilket vanligt, svenskt kontonummer som gäller så att jag kan göra en betalning på enklast möjliga sätt?

Är så klart inte alls ute i god tid utan lagom stressad och på resande fot.:(
 
I många fall är det SE och en massa 0'or i början av ett IBAN. Om du tar bort det, får du ett vanligt kontonummer i slutet av det IBAN du har fått?
 
Det står "SEXX 12YYYYYYY" (där Y=0 och X=andra siffror) följt av tolv siffror som eventuellt skulle kunna vara det riktiga kontonumret. Vågar man lita på att det är det?
 
Såhär står det på de flesta sidor om IBAN:
"IBAN består av:
  • Två bokstäver för land, SE för Sverige.
  • Två kontrollsiffror som beräknas ur de övriga för att upptäcka fel.
  • Tre tecken för bank-id. Till exempel 500 för SEB och 600 för Handelsbanken.
  • Övriga siffror. I Sverige är det 17 siffror som består av kontonumret utfyllt med nollor till vänster."
Alltså borde du kunna göra så som @copernica skriver.
 
Såhär står det på de flesta sidor om IBAN:
"IBAN består av:
  • Två bokstäver för land, SE för Sverige.
  • Två kontrollsiffror som beräknas ur de övriga för att upptäcka fel.
  • Tre tecken för bank-id. Till exempel 500 för SEB och 600 för Handelsbanken.
  • Övriga siffror. I Sverige är det 17 siffror som består av kontonumret utfyllt med nollor till vänster."
Alltså borde du kunna göra så som @copernica skriver.
Tack så mycket!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 255
Senast: Klara
·
Äldre Åkte en företagsresa till Stockholm den 12 februari med SJ. På vägen dit så får vi åka ett gammalt tåg istället för det som var planerat...
Svar
16
· Visningar
3 936
Senast: Mischmasch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp