Från känd till okänd? Hur då?!

När passtvånget infördes 2000 (???) hade ASRP hand om alla registreringar av alla korsnings och ridponny, med stam eller inte (dom blev 99:0r). Det blev enorma väntetider, upp till 2-3 år och fullständigt kaos, och till slut bytte man registrator och då upptäcktes att flera hundra passansökningar helt försvunnit. Själv hade jag 2 såna ponnys vars ansökan och handlingar försvann, så dessa fick reggas i SH istället utan stam. Nu var dessa egna uppfödningar e egen hingst så jag visste ju stammen, men många ponnys vars handlingar försvunnit, renrasiga eller ej fick reggas i SH för att få tävlas. Därav finns det en massa ponnys officiellt utan stam som egentligen har full stam.
 
Jag har en väninna vars häst har full stam men den får ändå inte pass varken från rasföreningen eller någon annan stans med stammen utskrivet.
Varför ?
Uppfödaren har djurförbud.....
 
Jag har en väninna vars häst har full stam men den får ändå inte pass varken från rasföreningen eller någon annan stans med stammen utskrivet.
Varför ?
Uppfödaren har djurförbud.....

Så fungerar det inte. Har man betalt alla avgifter och alla licenser etc är i ordning får man pass med full stam. Det går inte till så att en rasförening när de får in en passansökan kollar om uppfödarens namn finns på listor över de som har djurförbud.
 
Så fungerar det inte. Har man betalt alla avgifter och alla licenser etc är i ordning får man pass med full stam. Det går inte till så att en rasförening när de får in en passansökan kollar om uppfödarens namn finns på listor över de som har djurförbud.


Jag har själv sett svaret från rasföreningen.
Där stod det att eftersom uppfödaren har djurförbud har dom inte tillstånd att utfärda pass på hens uppfödningar, och dom hänvisade till SH och att det skulle kunna gå att få pass genom dom men utan stamnamnet, stammen och uppfödarnamnet.

Rasföreningen hade blivit tvugna att utesluta hen plus dra in alla licenser.

Jag kan inget om lagar odyl men det stod så i brevet iallafall.

Rasen skulle inte heller få stå med utan den skulle få pass som korsning.
 
Jag har själv sett svaret från rasföreningen.
Där stod det att eftersom uppfödaren har djurförbud har dom inte tillstånd att utfärda pass på hens uppfödningar, och dom hänvisade till SH och att det skulle kunna gå att få pass genom dom men utan stamnamnet, stammen och uppfödarnamnet.

Rasföreningen hade blivit tvugna att utesluta hen plus dra in alla licenser.

Jag kan inget om lagar odyl men det stod så i brevet iallafall.

Då undrar jag förstås vilken rasförening det var, i de jag har varit aktiv går det absolut inte till på det viset.
 
När passtvånget infördes 2000 (???) hade ASRP hand om alla registreringar av alla korsnings och ridponny, med stam eller inte (dom blev 99:0r). Det blev enorma väntetider, upp till 2-3 år och fullständigt kaos, och till slut bytte man registrator och då upptäcktes att flera hundra passansökningar helt försvunnit. Själv hade jag 2 såna ponnys vars ansökan och handlingar försvann, så dessa fick reggas i SH istället utan stam. Nu var dessa egna uppfödningar e egen hingst så jag visste ju stammen, men många ponnys vars handlingar försvunnit, renrasiga eller ej fick reggas i SH för att få tävlas. Därav finns det en massa ponnys officiellt utan stam som egentligen har full stam.

Jo, det har jag också hört historier om ;)
Men jag kollade igen på BB, och passansökan verkade ha inkommit hösten 2009, och passet (A-passet) utfärdades typ tidiga våren 2010...
Och då hade aktuell ponny redan varit i Sverige i typ 8-9 år...
Så tyvärr låter det inte som om det kan vara orsak :/
Eller?
 

Liknande trådar

Avel hej! har nyligen skaffat foderhäst och jag funderar lite på det här med stam osv. hon kommer från tyskland enligt hennes pass, och det...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: KickiH
·
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 586
Senast: Lavinia
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 783
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp