Från kattunge till vuxen!

Älva vid första mötet (5 veckor) och nyss hemkommen (ca 13 veckor). 😭🩷

20240404_215744-COLLAGE.jpg


Hon hade verkligen intensivt bruna ögon under en tid. Nu är de gulgröna.
 
1712275316429.png

Älskade och saknade Skrållan.
Vet ej många veckor på första bilden, veterinär bedömde lilla undernärda kattungen kanske runt 10v? När hon kom in som skinn och ben till katthemmet. 😢 På kattunge bilden har vart hos någon/några veckor och lagt på sig.

12år innan hon lämnade oss 🕊️
 
zockerlitenboll.jpg

Zocker 10v


Eftersom lag på kattungar inte ska lämna sin mamma förräns 12v, och katthemmet är noga med det, vill jag lägga till varför hon var så ung när hon kom till oss. Zocker kom in med sina syskon och inga mamma fanns när dom var 3-4v , misstänker hon blitt påkörd eller nått :cry:, så blev kullen flaskuppfödda.
Eftersom hon åt som hon ska, fanns kattkompisar och katthemmet känner till oss, fanns ingen anledning ska va där 2v bara för att.
 
Ooh, blågolden, vilken fräsig kombination! 😍

Ibland blir jag hemmablind men så visar jag någon ny en bild av min katt och typ "ja men hon är faktiskt väldigt vacker!" :love:

Möjligen den vackraste katt jag kommer någonsin att ha 🥰
Jaa den verkar inte vara jättevanlig? 😻

Hon är jättefin! Verkligen en katt i min smak :love:
 
Jaa den verkar inte vara jättevanlig? 😻

Hon är jättefin! Verkligen en katt i min smak :love:
Jag är ingen som går på kattutställningar så jag är inte rätt person att fråga men jag tror inte att det är så himla vanligt. Jag har läst lite om färggenetik hos katter och tycker att den här hemsidan har hjälpt en hel del: http://messybeast.com/colour-charts.htm
Din kille är nog agouti tabby av vad jag kan se på fotot.
På hemsidan ovan finns golden med på nr 6. Det är dock på engelska så jag är inte säker på om blågolden innebär samma sak på engelska (med tanke på att hästfärger på svenska och engelska kan låta likadant men innebära olika saker 😅), men det är den enda som innebär något med golden på sidan så verkar ju sannolikt att det är det. Kan dock inte se om det är shaded eller tipped golden..

Jag tycker att Carsten har en otroligt läcker färg som vuxen, därav min nyfikenhet :D

Min katt har fel färg på sin stamtavla så jag fick ta hjälp av buke för att reda ut det 😅 men hon är ju ragdoll så hon föddes vit så då är det svårare att se. (Plus att med föräldrarnas färger så blev det "självklart" vilken färg hon hade då inga andra möjligheter fanns.)
Om jag minns rätt så är hon lilasköldpaddetabby bicolor 😅
 
Senast ändrad:
Jag är ingen som går på kattutställningar så jag är inte rätt person att fråga men jag tror inte att det är så himla vanligt. Jag har läst lite om färggenetik hos katter och tycker att den här hemsidan har hjälpt en hel del: http://messybeast.com/colour-charts.htm
Din kille är nog agouti tabby av vad jag kan se på fotot.
På hemsidan ovan finns golden med på nr 6. Det är dock på engelska så jag är inte säker på om blågolden innebär samma sak på engelska (med tanke på att hästfärger på svenska och engelska kan låta likadant men innebära olika saker 😅), men det är den enda som innebär något med golden på sidan så verkar ju sannolikt att det är det. Kan dock inte se om det är shaded eller tipped golden..

Jag tycker att Carsten har en otroligt läcker färg som vuxen, därav min nyfikenhet :D

Min katt har fel färg på sin stamtavla så jag fick ta hjälp av buke för att reda ut det 😅 men hon är ju ragdoll så hon föddes vit så då är det svårare att se. (Plus att med föräldrarnas färger så blev det "självklart" vilken färg hon hade då inga andra möjligheter fanns.)
Om jag minns rätt så är hon lilasköldpaddetabby bicolor 😅
Nu hänger jag inte med, tror du han har fel färg i stamtavlan? 😅 Agouti och tabby är väl olika sorters mönster?

Han är rätt tydlig blågolden vad jag har förstått, samma som hans pappa. Tabbymönstret blir ju rätt otydligt när han är så långhårig tyvärr haha Carsten är också med som exempel på sin färg på sibiriskakatten.se , där står det att det är en rätt ovanlig kombo. 😻
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: YlvaG
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp