Från träning till tävling

Lejonelle

Trådstartare
Börjar känna att jag vill sätta upp mål.. att börja tänka i termer av tävling. Jag tränar ju lite olika saker och tycker om att ha en riktning i det jag gör. Men hur ser vägen ut till den första tävlingsstarten? Tävlingssituationen i sig är ju något man behöver träna på, så det kanske är smart att inte skjuta upp det för länge? Även om vi i nuläget inte har ett enda moment i uppvisningsbart skick.

Det jag tänker är typ appellklass spår och rally-nybörjar. Och tidshorisonten skulle vara framåt hösten i så fall.
 
Börjar känna att jag vill sätta upp mål.. att börja tänka i termer av tävling. Jag tränar ju lite olika saker och tycker om att ha en riktning i det jag gör. Men hur ser vägen ut till den första tävlingsstarten? Tävlingssituationen i sig är ju något man behöver träna på, så det kanske är smart att inte skjuta upp det för länge? Även om vi i nuläget inte har ett enda moment i uppvisningsbart skick.

Det jag tänker är typ appellklass spår och rally-nybörjar. Och tidshorisonten skulle vara framåt hösten i så fall.

Jag tycker man är mogen för tävling när man kan utföra en bana med godkänt resultat på träning. På tävling är man nervös och en massa störningar, så då vill jag veta att hunden behärskar alla momenten så slipper jag oroa mig över det. Spår har jag ingen koll på så det hoppas jag någon annan kan tipsa om.
 
Man kan träna på tävling utan att tävla.
Jag är en sådan försiktig och kontrollerande typ som inte gillar att starta för tidigt, om jag inte har ett specifikt syfte med det.

Jag skulle aldrig starta för att träna på tävling utan jag anmäler mig till tävling när jag känner att vi är redo. I redo ingår att vi på träning håller hög nivå på alla moment var för sig och i kedja och att vi har tävlingstränat en del.

Personligen så behöver jag inte ha tex ett datum för att komma framåt med träningen utan jag har alltid en plan och jobbar framåt även om tävling kan kännas väldigt långt bort.
Man sätter ju upp mål även med träningen liksom.
En del gillar du dock att ha en specifik tävling att satsa mot, men jag tycker mest det brukar bli stressat och prestigefyllt då istället..
 
Personligen så behöver jag inte ha tex ett datum för att komma framåt med träningen utan jag har alltid en plan och jobbar framåt även om tävling kan kännas väldigt långt bort.
Man sätter ju upp mål även med träningen liksom.
En del gillar du dock att ha en specifik tävling att satsa mot, men jag tycker mest det brukar bli stressat och prestigefyllt då istället..

Jag fungerar tvärtom, det blir mer fokus i träningen om jag vet när jag ska nå tidsbestämda mål. Och det finns ju inte så väldigt många tävlingsdatum att välja på, om man inte ska åka långt. Så jag skulle kanske vilja göra en plan med sikte på att göra min första start typ i september. men det kanske är orealistiskt? Man kanske måste vara betydligt mer "färdig" innan man visar sig på plan?
 
Börjar känna att jag vill sätta upp mål.. att börja tänka i termer av tävling. Jag tränar ju lite olika saker och tycker om att ha en riktning i det jag gör. Men hur ser vägen ut till den första tävlingsstarten? Tävlingssituationen i sig är ju något man behöver träna på, så det kanske är smart att inte skjuta upp det för länge? Även om vi i nuläget inte har ett enda moment i uppvisningsbart skick.

Det jag tänker är typ appellklass spår och rally-nybörjar. Och tidshorisonten skulle vara framåt hösten i så fall.

Jag anmäler mig när jag är färdig, men har kanske sikte på någon särskild tävling/månad långt i förväg. Då och då ska jag vara färdig att starta den klassen. Men jag betalar inget förrän anmälningstiden går ut. Då är det inte hela världen om man inte skulle hinna. Det kan ju hända saker som gör att det tar längre tid än planerat.

Om du inte redan gör det, så tycker jag att ett bra sätt att komma vidare i träningen på är att dels börja störningsträna och dels börja länkningsträna. Det kan man göra med bara delar av moment (och även med tricks om man inte har hunnit till momenten än). Vad störningsträning är för något säger väl sig självt, men försök hitta på lite allt möjligt att träna på, som TL som skriker fast de står nära, att TL följer efter dig ganska nära, att det ligger korgar och koner utspridda på marken. Länkningsträning är att hunden lär sig genomföra flera saker på raken utan att du bryter för att belöna med godis eller leksak. På tävling ska ju hunden genomföra en hel massa moment och för det får den "bara" en tävlingsbelöning som kan vara en klapp eller ett bra. Men det är ju bra om man tränat på detta innan och jag tycker att man ska börja så tidigt som möjligt.
 
Jag har gjort såhär:
Bestämt mig för en grej jag vill tävla i (tex rallylydnad), sedan tränat in alla moment hemma, tränat på att utföra det så tävlingslikt som möjligt på hemmaplan osv. Sedan har jag kollat ut någon tävling inom rimligt avstånd att åka och titta på. Då har jag kunnat se hur det ser ut på tävling och dessutom kunnat träna med min hund på tävlingsområdet för att på så vis se hur allt fungerar i tävlingsmiljö.

När det fungerar bra att träna i tävlingsmiljön, då anmäler jag till tävling. Finns det inte någon rallylydnadstävling inom rimligt avstånd, då åker jag till tex lydnadstävlingar och agilitytävlingar för att ändå kunna träna min hund i tävlingsmiljön och sedan kollar jag klipp på youtube för att se hur tävlingar brukar vara.

Det viktigaste att tänka på tycker jag är att man inte är tävlingsklar bara för att hunden kan alla moment vart och ett för sig. Min Aysu tex kan alla moment till nybörjarklassen i rally, men är absolut inte tävlingsklar eftersom hon inte med lätthet fixar 15-20 moment på raken utan belöning mellan samt tycker att tävlingsmiljöer är lite jobbiga. Där har vi något att träna på :)

Sedan är jag sådan som inte heller vill att hunden ska behöva prestera max på tävling för att få ett ok resultat. Vissa av mina vänner och bekanta säger ungefär "Ja, en tävling blir ju alltid ett bakslag i träningen, när hunden inte får godis så ofta som den är van vid och allt blir lite konstigare". Detsamma tänkte jag i början vid de första tävlingarna, men nu är jag mer övertygad om att man inte tränat tillräckligt/på fel sak om man ser det så.
 
Sedan är jag sådan som inte heller vill att hunden ska behöva prestera max på tävling för att få ett ok resultat. Vissa av mina vänner och bekanta säger ungefär "Ja, en tävling blir ju alltid ett bakslag i träningen, när hunden inte får godis så ofta som den är van vid och allt blir lite konstigare". Detsamma tänkte jag i början vid de första tävlingarna, men nu är jag mer övertygad om att man inte tränat tillräckligt/på fel sak om man ser det så.

Fast tävling är alltid avinlärning. Det går liksom inte att komma runt. Om det är det dina vänner menar?
Man släpper alltid igenom saker på tävling som man inte hade släppt igenom på träning, stort som smått. Det kommer komma in fel och troligen så belönar du på ungefär samma sätt oavsett om hunden gör 100% rätt eller om den gör 90% rätt.

Det är anledningen till att jag inte tycker om att tävla bara för att träna på att tävla och varför jag inte vill starta om jag inte tror att vi har en god chans att nå vårt mål.

Sen det där med att det blir konstigt för att hunden inte får godis så ofta som den är van vid, ja det är ju något man måste träna på innan.
 
@MiniLi, jag har inte tolkat det som om de menar så. Nu har jag mest vinthundsägande vänner, och vinthundar är ju inte de mest lättmotiverade till att arbeta med människor, så flera gånger har jag fått höra att efter tävling så måste man ta ett tag där man jobbar upp hundens lust att vilja vara med och träna igen. Kortfattat har jag fått beskrivet för mig ett scenario där hunden inte kan allt till 110% på träning och där matte blir så nervös att allt går tokigt och sedan efter tävling måste de i princip "börja om" med vad som borde vara grunderna. Tex att köra några moment efter varandra utan att få godis, inte så att de bara finslipar på hur momenten utförs.
 
Jaha! Då missuppfattade jag hur du menade att dina vänner sagt. Förstår dig helt! Verkar ju helt tokigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 091
Senast: AnneB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Senast: bobbbo
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: farin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp