Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 958
Sv: Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror inte du behöver en 18", en 17,5 borde räcka.
Hur mycket brukar det skilja mellan stolekarna...

...om jag beställer en...ska jag ta med buffelskinn på stora och lilla kåpan och sen vänt buffel på säte och knävulstret...eller vanligt skinn på säte och knä....eller en helt i vanligt skinn...vad har ni för erfarenheter....Vet egentligen inte skillnaden....

Det skiljer 1' = 2,5 cm;)

Jag har en Balance hängande en FB (finns andra tillverkare också) men jag tror nog att den du har valt är snäppet skönare

Hur du vill "utforma" din sadel får stå för dig:D

/Apo

apocalypsen skrev:
Det skiljer 1' = 2,5 cm;)

Jag har en Balance hängande en FB (finns andra tillverkare också) men jag tror nog att den du har valt är snäppet skönare

Hur du vill "utforma" din sadel får stå för dig:D

/Apo
Ja men guuud så korkad man är...nog visste jag att det är tum....:rofl: :rofl:

17" var bara 43 cm...måttade innan jag skickade tillbaka den...hmmm....Det betyder att 18" BARA är 45,5...hur i hela fridens namn ska man rymmas i den..Kan det stämma, måttade från själva knappen till bakvalv..Nu blir jag tveksam....Vill ju inte ´beställa en ny sadel som sen visar sig vara för liten för mig....

Diabolical_Kitten skrev:
Passformen på E och R är likadan.

Jag tycker inte att du ska välja en MW, den kommer du nog behöva byta rätt snabbt.

Tycker inte heller att du ska specialbeställa så att du måste vänta länge, köp hellre en begagnad om du hittar, för hästen kommer nog muskla sig såpass att en W blir för liten. Kanske inte direkt, men efter ett tag....

Har du ingen pad eller så du bara kan använda en gång? Ingen du känner som har en pad?

Men om du vill vänta så länge, kanske du ska kolla in Balance sadlar istället?
www.balanceinternational.com

För då slipper du ju tänka på att hästen växer ur den i första taget. Sadlarna tillverkas av FB och de ska enligt Birgitta (den svenska sadelmakaren som kommer till Sverige då och då, hon kommer i februari) ha en snarlik passform.
Ja, du och jag D_K ...hahahaha.... vi är nog otursförföljda...Leverans först i början på MAJ :eek: Hon hade pratat med FB idag ..... sen tror hon inte 17,5 räcker (17 är 43 cm , måttade innan jag skickade tillbaka) DESSUTOM vill hon att jag beställer en MW och tror W är för stor....Men hon skulle kolla bilderna i dag som jag skickat till henne...MEN inte F-n väntar jag 4 månader på en sadel.....

En normal 17" är 43 cm. En 18" är hos vissa märken 45 cm och andra 46.

MW kommer bli för litet....

Men hon propsar på att jag ska beställa en MW...i 18
Jo jag kollade mina anteckningar...globusen var oxå 43 i 17 Men den upplevde jag inte som trång utan snarare perfekt för mig...

Hur mycket skiljer det på MW och W...

FB är små i storlekarna, det beror på hur de är urskålade.

Det skiljer mkt på MW. Det skiljer sig ungefär lika mkt mellan MW och W som det gör mellan en Globus 34 och en 36.
Jag tycker absolut inte att du ska ta en storlek mindre... Hästen kommer växa ur det direkt.

Har du förresten sett Elegancen på begagnatsidorna?
Tror den fanns på hastnet.se 17,5 W

Jo har mailat henne ....Men blir så osäker på storlekarna...och modell När CH säjer att det är en helt annan bom....

Detta svar fick jag av FB i england när jag frågade dom i samband när jag skickade hästens ryggprofil dit för att få veta bomvidden:

The two models the Elegance and Reflex Dressage are both quite deep in the seat.
The Reflex Dressage has a square cantle and the Elegance a Round cantle.
If you have a T/B horse the Elegance is more suited

If you have a W/B the Reflex Dressage is more suited

De har inte skrivit vad som skiljer sig i passformen? För jag tycker de är snarlika. Den ena jag provade (Elegancen) var mer ihoptryckt i stoppningen då den var använd som provsadel, men mha av stoppning hade de varit likadana.

Men reflexen var ju jättelite stoppad....Har suttit och jämfört dina bilder och mina på reflexen..ser inte nån stor skillnad...

Men Reflexen var ju begagnad. Och om den bara är lite stoppad kan man ju fylla på mer.

När stoppningen har plattats till upplevs sadeln som mer böjd, därför var Elegancen lite annorlunda när jag provade den, men det var ytterst lite.
Det ser ut som att sadeln är väldigt ihoptryckt framtill på Reflexen du provade.

Angående bomvidd.....Hon menar på att fast jag hade 3 schabrak under så tippade den lite fram...och att den låg så lågt ca 2 fingrar...Sen såg hon på bilderna och hon sa direkt att den är för stor.....

Den är nog lite för vid, men inte så mycket att du skulle kunna ha en MW. Tänk på att den här sadeln är begagnad, en ny är smalare, då stoppningen är tjockare i den.

Jag förstår att du blir förvirrad av att alla säger olika, men lita på magkänslan.

Jag som har planerat att börja åka på 2 dagars dressyrkurser 1 ggr/månad from. slutet av Mars ... känner paniken börjar komma...här finns ju inte kurser så att man kan välja utan man får hoppa på dom som finns OM man hinner boka , innan det blir fullt....

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 698
Senast: ylvalill
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 370
Senast: HeJe
·
P
Utrustning Japp, har gått o blivit halvt dressyrnörd :angel: Så jag har funderingar på att köpa en dressyrsadel. Frågan är bara vilken.....! Jag...
Svar
4
· Visningar
1 934
Senast: Centaur
·
J
Utrustning Har nu provat ett flertal sadlar...men alla glider fram på eller emot bogbladet...Här kommer några...Är det hans mage som drar fram alla... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 853
Senast: jjeg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31