Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 959
Sv: Frank Baines Reflex och Karl Nidersuss .....

SassesCarloz skrev:
Det är bara att önska dig lycka till igen.
Jag köpte en ny FB i oktober -05.
Var nere på Sharpman igår och konstaterade att den sadlen som passade då, absolut var fel nu.
Han sätter över mig till höger så rådet jag fick var att köpa en sadel som inte går att stoppa om, då han flyttar stoppningen.
Så det blev en Bates Cair. Red i den idag sitter som gjuten. Det jag gillar bäst med den sadeln är att man kan ändra bomvidd samt att det går att lägga i olika modeller av kuddar. Sen var priset inte så blodigt.
De köpte tillbaka min FB sadel till ett bra pris också.
Har oxå funderat lite på bates (isabell.)...Men vet inte hur vid den går att få i och huruvida den passar min rakryggade häst...Om det inte blir någon av dessa sadlar förståss...
Hamnar själv tillhöger :) Men vet inte vad det beror på ska kolla hur det känns i morgon...

Vad det gällde min Bates så bytte vi järn i den från svart (orginal) till rött. Det finns en hel del vidder på den vad jag kunde förstå

Vad är det för skillnad på Frank Baines Reflex och Elegancen...förutom singelkåpa??

Bara det....annars likvärdig...även för hästen...

Jag tyckte FBn tippade fram lite för mycket. Men detta går nog att ordna med en omstoppning, då den ju var begagnad. Bomvidden såg bra ut. Avtrycken tyder på att sadeln var för liten för dig, vilket du verkade känna själv.

KN låg bra i balans, men den kom inte ner på hästen riktigt. Men med en bredare bomvidd hade den nog tippat fram en del.

Att FBn gled fram kan bero på att bommen blir för böjd, nu när stoppningen har tryckts ihop. Men stoppar du om den blir den nog bra och rak nog för hästen.

Förresten, piggis_83 har en reflex hopp, dessa har inte singelkåpa.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tyckte FBn tippade fram lite för mycket. Men detta går nog att ordna med en omstoppning, då den ju var begagnad. Bomvidden såg bra ut. Avtrycken tyder på att sadeln var för liten för dig, vilket du verkade känna själv.

KN låg bra i balans, men den kom inte ner på hästen riktigt. Men med en bredare bomvidd hade den nog tippat fram en del.

Att FBn gled fram kan bero på att bommen blir för böjd, nu när stoppningen har tryckts ihop. Men stoppar du om den blir den nog bra och rak nog för hästen.

Förresten, piggis_83 har en reflex hopp, dessa har inte singelkåpa.

Hur ser man det på avtrycket ?? Tyckte oxå den tippade fram lite väl mycket...MEN stoppningen var så otroligt mjuk...kunde borra in fingrarna i den det tog som inte stopp...;) såg du på bilden då den glidit fram (ca 1 finger framför bobladet hamnade den) Då ligger den inte lika framåttippad, men ligger den då för långt fram? Bild 5 och bild 4
ANG. KN När man drog sadelgjorden och red i den som kom den ner mera...och den var mycket mer stoppad , tjockare stoppning...den känndes lit vinglig att rida i...tror denna skull vara bra med lite lägre bossor....

Senast ändrad av en moderator:

Det blir tryck fram och bak, det tyder på en för smal sadel och/eller för rak, och/eller för liten för ryttaren. Men i det här fallet verkar det som att den är för liten för dig (då du beskrev det i mailet).

Stoppningen är mjuk på FBs sadlar, men du kanske behöver lite hårdare stoppning om du ska slippa stoppa om den hela tiden, om du måste bygga upp den lite fram.

På bild 4 ligger den ju bra i balans, men den ligger för långt fram. Kan den hamna längre bak ska den ju göra det.

Nya bilder ;) När jag sitter i sadeln...plus före och efter ridning...sadeln glider utåt speciellt i galoppen på volt.....red med en annan gjord i dag kortare (Var tvungen dra så många hål med den andra.) Sadeln gled bakåt idag..?? Men inte för mycket.....Den tippar rejält fram...men får in 2-3fingrar ändå...Du ser ju hur litet sätet är ...sen la jag in bilder på sadelns stoppning fram...Den är ju obefintlig tycker jag....
KN. Den har så där smala bossor under...kollade idag...

Stoppningen var väldigt tunn fram ja... Det är nog orsaken till att den tippar fram så mycket.

Om sadeln skulle ligga rätt skulle knästöden kännas annorlunda, jag tror att om du går upp till en 17,5 att det skulle kännas bra för dig.

Den glider nog bakåt för att den är så ihoptryckt i stoppningen fram.
Du borde ju egentligen prova en ny.....

Sak försöka få tag i en 17,5 wide NY!....Kan det vara så att dom tagit ut stoppning eller är dom så här tunna...Eller är den bara använd så mycket att den sjunkit ihop....skulle du ha gett 12 500:- för denna?

Ja, jag hade absolut gett så mycket för den! Tänk på att den kostar 20 000 i Sverige...

Men om jag vet om att den passar hade jag hellre kontaktat Redrae och köpt därifrån...

Dom har nog tagit ut lite stoppning eller så har den tryckts ihop så mycket pga att stoppningen inte har passat den förra hästen så bra. Men originalstoppningen är tjockare. Jag hade väl mailat bilder till dig på Elegancen?

red i en fankbaines reflex för nån vecka sen underbar:love: :love:

passar en sån på hästen jag köer ska jag lätt ha en sån, fick jättebra sits i den och satt jättestadigt utan att vara fastlåst sen är den ruskigt snygg också.

sen gör det inget att nypriset på den har sjunkit 3000 iår;)

Ja det är till att börja leta då.......
Jo du skickade bilderna, men ingen bild där stoppningen syns ....Har nån vetskap om hur lång leveranstiden är om man beställer...Har kollat runt lite ...den enda som jag hittat hittills är Elegancen i wide och 17, 5....
Dressyr.com tar bara 16 800:-

Har själv en KN Largo. Provade stybben avalon, Frank B reflex, KN och M&N. Stybben stenhård i sätet, FB Kändes bred att sitta i. M&N guppade för mycket. Min häst är rak i ryggen och kort. KN kändes bra. Dock låg stybben som en smäck på ryggen. KN ligger oxo bra men inte som en strumpa som stybben. Men jag stormtrivs i min KN Largo. Då jag har haft mycket problem med skavsår i underlivet. Men jag ska nog kosta på ett par större knävulster. Det saknar jag.

Funderar om jag ska beställa en ny FB Reflex....Hmmmmm
Jag ska prata med C.H

Är samtidigt tveksam på att beställa en ny..Läste att stoppningen är så här tunn på reflexen... ....men ska kolla upp detta...... Har inte hittat någon som har en ny 17,5 hemma
Eller ska jag bara höra vad återförsäljaren säger ...Vet att hon har bra kontakt med FB och kan göra en specialbeställning..Har beslutsångest.....Tänk om jag beställer så blir det fel....
17 WS plus ett nr... är den märkt med , betyder S att den har kortare kåpor då?

Tror inte det är mer än en månad. FB är såpass stora...
Dock skulle det ta drygt 2 månader att få hem en 18" Capriole eller Reflex XW med kortare bossor till mig, om jag ville ha det.

Då har de sänkt priserna.... För något år sen låg de på 19 hos CH.

Jag vet faktiskt inte vad S:et står för... Fråga CH.

Var läste du att stoppningen var så tunn på reflexen?

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 703
Senast: ylvalill
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: HeJe
·
P
Utrustning Japp, har gått o blivit halvt dressyrnörd :angel: Så jag har funderingar på att köpa en dressyrsadel. Frågan är bara vilken.....! Jag...
Svar
4
· Visningar
1 934
Senast: Centaur
·
J
Utrustning Har nu provat ett flertal sadlar...men alla glider fram på eller emot bogbladet...Här kommer några...Är det hans mage som drar fram alla... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 853
Senast: jjeg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V