Franska statsdistanshingstar!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare a_schuber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 060
Sv: Franska statsdistanshingstar!

Camilla_H skrev:
Så jag tror att det är drastiskt att dra slutsatsen att bara för att man lägger ut mer pengar så får du en bättre häst, snarare är det nog vettigt att lägga ut mer pengar för en rätt skött och rätt hanterad unghäst än att köpa en av en oseriös uppfödare som knappt vaccinerat, avmaskat eller verkat och som haft unghästen tillsammans med stoet i en 40 kvm stor hage och knappt haft grimma på den...

/Camilla

Det är inte pengarna det handlar om utan stammen, blodslinjerna, genetiken.
Återigen -för att höja oddsen att få en sund, hållbar, mentalt vettig tävlinsindivid som har kapacitet så hänger det på arv och miljö:
miljö=bra uppfödning och rätt träning enligt konstens alla regler (uppfödare och ryttare)
arv= blodslinjerna, det nedärdvda.

Jag vill ha BÄGGE delarna.
Aveln handlar mycket vad som nedärvs, att förbättra, att avla på de distansegenskaper vi vill att en distanshäst ska ha.

Pengarna kommer in när kunniga, kompetenta personer som CK och Ingela känner det tröstlösa i att pumpa in pengar utan att få tillbaka särskilt mycket. (en ettåring har kostat 35000 kr i runda slängar....)

Tänk om sporten kunde inse att avel-ryttare-arrangörer (och tränare mm) hänger ihop och att genom att hjälpa varandra så hjälper man sig själv.
Genom att köpa Wampir och tävla honom så får CK ett kvitto på om aveln var lyckad och kan föda upp fler föl och förbättra sitt avelsarbete, vilket leder till att fler distansryttare får ännu bättre hästar.

En annan aspekt är hänsyn till hästarna. Att rida på hästar som är avlade för det, gör att mindre lämpade blodslinjer sållas ut och i slutändan förhopningsvis ett minskat lidande för hästarna. (mindre skador, mindre ont)
///Anna

Låter ju som en jättetrevlig häst! Skulle lätt kunna betala 25 för en 2 åring. Köpte min blivande tävlingshäst som 3 åring för 45!

Men kan det inte ha lite med mode och prispengar osv? Hoppsporten och halvbloden är ju bland det populäraste man kan syssla med (enligt många andra då):angel:

Själv anser jag att man ska få betalt vad som är rimligt. Och det kostar bra mycket mer att föda upp en häst än 12.000:- och en seriös uppfödare som verkligen lägger ner tid och kärlek på sina hästar och förbereder dom på bästa sätt inför ett liv med människan och ridningen är ju guld värd. Synd att många inte vill inse det.

Verkar vara många som inte har råd med ett dyrt inköp och samtidigt kritiserar högre priser. Men dessa förstår nog inte vad det innebär att ta fram en häst från betäckning till unghäst:(

MVH Marie

a_schuber skrev:
Att rida på hästar som är avlade för det, gör att mindre lämpade blodslinjer sållas ut och i slutändan förhopningsvis ett minskat lidande för hästarna. (mindre skador, mindre ont)
///Anna
Jag tycker bara att man inte riktigt vet vad som är bra blodslinjer och vad som är uruselt. Det är tex skillnad på vad ni lite längre upp anser vara bra och vad vi här nere (ej inflyttade) anser vara bra stam. JAG har i alla fall märkt det av snacket runt omkring.
// Linda

Vad spännande! Vad är bra "där nere"?

Nej precis.
Nu är det mycket vad man *tror* är bra. Förutom det resultat man kan gräva fram.
Om man inför statistik, unghästbedömninger, stjärnsystem osv *nu*, så kan vi om några år börja utvärdera och se vad som är bra.
Alla kan ju satsa på det man tror på och sen vaskar vi fram guldkornen. Vissa linjer kanske bär på ett överlägset metaboliskt system, andra på bra, starka korrekta ben och en tredje på flytande gångarter.

Att det skiljer sig åt regionalt tror jag har mycket att göra med att man lär känna vissa hingstar och deras avkommor.

Det är inte roligt att det ska vara så svårt att föda upp araber och få så dåligt betalt för dem.
Eftersom folk inte verkar bry sig om vad de betäcker med för hingstar så går det ju snart inte att fortsätta med seriös avel. När en häst vars far inte ens blivit godkänd (klass 1) och dessutom inte har några prestationer, men som folk ändå betäcker med för att det är billigt, hur ska då en välmeriterad snygg hingst få några ston?

Vill bara tillägga att det verkar som om en irländsk hopponny får kosta hur mycket som helst bara för att den kommer från irland, sen om det är ett nervvrak, svårhanterade mm det spelar ingen roll.
En seriöst uppfödd arab vill dock ingen betala något för.

Råkade visst komma ifrån ämnet lite..:angel:

Galadriel skrev:
Vad spännande! Vad är bra "där nere"?
Nu kommer säkert nån o tycka annorlunda men det är helt ok.
Det är fortfarande mycket polskt här nere. Men en gnutta ryskt i. Jag tycker inte man letar specifikt galoppblod.
Det kommer fram fler avkommor till Jalaam = spanskt de närmaste åren. Hoppas att det går bra för dem för jag gillar Jalle. Han borde användas mer då han faktiskt är distanshingst och på väg att bli för gammal.
// Linda

mahlmt skrev:
Nu kommer säkert nån o tycka annorlunda men det är helt ok.
Det är fortfarande mycket polskt här nere. Men en gnutta ryskt i. Jag tycker inte man letar specifikt galoppblod.
Det kommer fram fler avkommor till Jalaam = spanskt de närmaste åren. Hoppas att det går bra för dem för jag gillar Jalle. Han borde användas mer då han faktiskt är distanshingst och på väg att bli för gammal.
// Linda

Det polska och ryska är väl det som går bäst, tillsammans med lite engelskt?

Jalaam skulle nog användas, om man visste var han stod, vad han kostade osv. Har i många år varit intressarad av honom, men så länge han inte annonseras nånstans så....

Vi har ju inte engelskt här nere annat än de inflyttade.
Ang Jalaam så vet jag inte varför Gitte inte annonserar. Hon förmodar väl att man vet om att Jalle finns hos henne på Stall Storgaard.
// Linda

Jag vet att det var en tråd om hingstar men MÅSTE ändå lägga mej i som vanligt och säga att hingsten är inte ens den största biten av ett föl..Det är stoet!!!
Sedan vet jag inte riktigt vad som räknas med nere i landet men i Danmark används mycket engelskt och Louise Herrmelin har engelskt i sina hästar.
När denna avels diskussion dyker upp gång på gång så ser man ett mönster i svaren oxå och det är att alla "håller" på sina härstamningar.
Och jag tror (vet) att det Anna (som nästan alltid startar dessa trådar) vill poängtera är att om vi vill placera oss på distansritts kartan som bra ryttare med bra hästar även internationellt så är det till stor hjälp att man har seriöst uppföda hästar ämnade för det de ska utföra och en hjälp i detta är att ha statistik på alla tävlande hästar och då se vilka linjer som sticker ut idag för att kunna avla vidare och då ha ännu bättre hästar om 10 år.
Man har inte automatiskt köptvång på dessa stammar bara för att man håller på med distans.
Men att för dem som vill köpa en häst med föräldrar som presterat och är friröntgade plus flera andra kriterier ska det finnas möjlighet att gå den vägen som man gör inom tex halvblods aveln.
Jag uppfattar inte tex Annas och CK´s visioner om planerad och bokförd prestations avel som kritik mot de hästar som tävlar framgångsrikt i dag utan föräldrar som presterat därför att vi ligger fortfarande i distansavelns vagga.
Dessa hästar kommer ju oxå med i statistiken och blir prestations hästar själva.
Vi står i startblocken!
Vi måste ta alla chanser att se till att öka oddsen för framtiden och aveln är en del av det sedan kommer andra aspekter in som tex ryttare träning etc.
Men det är ju inte denna tråd som ska ta upp detta.
Mona

Jag har själv haft en avkomma efter Jalaam!
Köpte Eliza nedifrån Sverige när hon var 6 mån men fick lov att ta bort henne när hon fyllde tre.
En helt underbar häst på alla vis....gångarter, psyke....Saknar henne fortfarande...
Hon var u. Alicia Flash (själv distanshäst) och således en 75% trarab. Mammas arabblod var desutom engelskt, suck. Vilken sorg att hon inte fick leva vidare.
Eliza hade ett medfött stort hjärtfel som inte upptäcktes förrän hon var tre.
Såg fler fina Jalaamavkommor hos Louise för många år sedan.

Det ska bli jättespännande med avkommor efter Jalaam, Majestic Prince, Gomir, Garizim, Gimmick mm som kommer ut. (Jalaam har iofs haft några redan).

Jag tror inte att problemet är att alla håller på "sina stammar", möjligen är det sant bland uppfödarna, men många som rider araber vet ju knappt vad deras egen häst har för stam har jag (med stor förvåning) upptäckt!

Problemet är väl snarare att det är en sån liten målgrupp som verkligen kan ses som satsande distansryttare? Tror att de flesta som tävlar distans idag är som folk är mest, de rider sina ritter/år när tidsschemat klaffar, hästen är fräsch och de har råd samtidigt. Utöver det rider de kanske lite western eller dressyr eller hoppning och tävlar kanske på någon låg nivå i det med och sen är de rätt så nöjda? Har verkligen antalet satsande distansryttare ökat så mycket i Sverige på de senaste 10 åren?

Jag håller absolut med Mona om att det arbete som Anna och flera med henne eftersträvar är bra för alla inblandade (inte minst för araben som bruksras!) och jag vill verkligen se ett BLUP-index för araber inom samtliga inriktningar. Om det finns någonting som t.ex. jag som enskild människa kan göra för att driva fram ett sånt så säg bara vad! *erbjuder många oavlönade timmar här och nu*

/JES

Lotta var ju före sin tid. Alicia Flash var trarab, en "ras" som inte fanns då. Med engelska Count Cristo som far.
Mycket synd att Eliza hade sitt medfödda hjärtfel. Hon hade säkert haft mycket talang för distans genom sin härstamning.
// Linda

Jeg sitter her å leser og lærer så mye. Takk for det. Jeg har veldig lyst til å drive med avl på distanshester og derfor leser jeg alt finner om dette. Jeg hadde også i mine tanker at vi er i startgropen i Norge og Sverige med dette og jeg synes det er utrolig spennende. Derfor ble jeg nyfiken på disse hingstene som ble skrevet om. Jalaam, Majestic Prince, Gomir, Garizim og Gimmick. Er det noen som har linker til disse?
//Grethe

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka